-8- gevolgen zouden zijn om deze kontaktgroep te subsidiëren, zoals dat ter dis- kussie lag. Na overleg met de fraktie en de subsidieverordening nog eens onder de loep genomen te hebben, is het CDA tot de volgende conclusie ge komen. Waardering voor het werk, maar het past niet in de subsidieverorde ning, omdat als wij op deze manier gaan subsidiëren, de deur openzetten voor iedereen. Dat wij tevens een precedent scheppen voor anderen. Er zijn voor beelden waar er verzoeken zijn afgewezen zoals indertijd het FNV en de Werk groep Veilig Albano. Dat de voorwaarde van toegankelijkheid niet voor ieder een aanwezig is. Dat wij als CDA geen subsidie kunnen verlenen aan deze kontaktgroep.Artemis is ons inziens geen vorm van emancipatie en, voorzitter, het past helemaal niet in de subsidieverordening, zoals die nu is vastge steld. Kortom, voorzitter, het CDA is niet voor subsidiëring en ook niet, zoals u aangeeft in het advies zoals dat voor ons ligt, want dat is tevens toch een erkenning in de vorm al geeft u aan, voorzitter, dat alsnog te be zien na een jaar of aan de hand van de praktijk de aktiviteiten waarmee emancipatiewerk verricht wordt. Voorzitter, het CDA stelt voor geen waarde ringssubsidie toe te kennen, dus is tegen uw voorstel. De heer HUIJPEN: Mijnheer de voorzitter, een kanttekening bij dit voorstel. Volgens de visie van de VVD dreigt er geleidelijk aan een overlapping te gaan ontstaan in de aktiviteiten en doelstellingen die de diverse groepen ontplooien en nastreven. Daarnaast zijn wij van mening dat we moeten waken voor precedentwerking. Op zich is het lovenswaardig dat men bepaalde doel stellingen nastreeft en de daarbij passende aktiviteiten ontplooit. De VVD heeft daar ook geen enkele moeite mee. Anderzijds is het zo dat elke groep welke van mening is op enigerlei wijze bepaalde specifieke belangen te heb ben, subsidie kan aanvragen. Toetsing aan de huidige subsidieverordening, geeft dan in de meeste gevallen als uitkomst dat we moeten subsidiëren. Voorstel van de VVD-fraktie is de subsidieverordening op dat punt eens op nieuw te bezien en te onderzoeken in hoeverre bijstellingen van verorde ningen noodzakelijk zijn. De VOORZITTER: Heeft u ook al een uitspraak over het voorstel zoals het hier voorligt De heer HUIJPEN: Zoals het voorstel hier ligt kunnen wij dus akkoord gaan met de waarderingssubsidie van 285, Anderzijds zijn wij dus van mening dat het toch zinnig is om die zaak toch eens een keer opnieuw te bekijken. De heer VAN LEEUWAARDEN: Mijnheer de voorzitter, ook wij hebben enige verba zing over het voorstel van B. en W. maar dat beweegt zich waarschijnlijk in andere richting dan de geluiden die ik tot nog toe gehoord heb. Waar de adviesnota bijligt, die naar mijn idee heel duidelijk aangeeft dat het juist wel emancipatoire aktiviteiten zijn, begrijp ik niet hoe het preadvies is gaan luiden zoals het nu luidt. Naar ons idee, althans naar de meerderheid van de fraktie is van mening dat het zeker wel een emancipatoire aktiviteit is en dat er dus alle reden is om het onder het kopje emancipatie te sub sidiëren. Als u dan met het voorstel komt om eventueel waarderingssubsidie te geven van 285,en de groep moet zich met dat bedrag gaan bewijzen, dan denk ik dat u deze groep geen echte kans geeft. Met zo'n bedrag komt er van bewijzen niets terecht. Dan kun je beter geen subsidie geven, ik denk dat je dan duidelijker aangeeft dat je het niet ziet zitten. Het ambtelijk advies is naar mijn idee heel positief. De meerderheid van de commissie sprak zich ook positief uit. Nogmaals ik begrijp het preadvies niet, althans niet wat de achterliggende gedachte daarvan is. Dat heb ik nergens kunnen vinden. Waarom komt B. en W. met zo'n voorstel Wij stellen dan ook voor om subsidie toe te kennen, eventueel aangepast omdat het jaar voor een deel al verstreken is, maar in ieder geval dus gebaseerd op het bedrag wat door de groep zelf aangevraagd wordt. Dat zal dan moeten zijn voor een half jaar nog.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1986 | | pagina 103