-31-
zou je toch inderdaad kunnen afwachten wat er straks bij de afrekening
uitkomt. Dat is een mogelijkheid in elk geval. Dat de schoolbesturen het
onderste uit de kan niet willen hebben is inderdaad vorig jaar best wel
gezegd, ze waren vorig jaar inderdaad best wel bereid om met het bedrag
wat er toen stond dit onderwijs te doen. Ik heb overigens niet de indruk
dat ze het toen aan de lage kant vonden, dat ze er problemen mee hadden
om er mee te komen. Ik weet ook dat de scholen beslist middelen achter
de hand hebben uit het verleden, waarin ze zelf de jonge jaren hebben
gekend, waar de heer Huijpen over sprak. Dat wij voor het medegebruik
die richtlijnen toepassen voor het voortgezet onderwijs, dat lijkt me
legitiem. Als de minister vind dat een lokaal bij een bijzonder voortge
zet onderwijs, dat die een bepaald bedrag per uur mag kosten, dan denk
ik dat hij dat relateert aan schoonmaakkosten, aan verwarming en andere
energielasten. Dat kun je ook toepassen op het gebruik van lokalen in
de lager-onderwijsinstellingen. Het is inderdaad geen verplichting, maar
als je het dat moet meten, dan denk ik dat je moet meegaan, dan moet je
niet zelf gaan rekenen, dan moet je proberen die rekenarij die een ander
voor je gedaan heeft, om die rekenarij dan ook als die inderdaad reëel
is en ik denk wat maakt het uit een klaslokaal of een gemeenschapsruimte
in het voortgezet onderwijsinstelling of een lager-onderwijsinstelling.
Dan moet je daar gebruik van maken. Dat hebben we uiteraard gedaan en
ik denk dat het daarom alleszins legitiem is. Dat het geen verplichting
is dat is duidelijk. Je kunt er ook een ander bedrag voor zetten, maar
waarom zou je dat doen als je ook vorig jaar hier al mee rekende. Ik deel
zeker niet de opvatting dat als andere wijkverenigingen voor medegebruik
minder betalen, dat we dat dan hier ook zouden moeten toepassen, want
het betekent toch dat je die zaak ook kunt omdraaien, dat wat andere
verenigingen dan te weinig betalen dan het onderwijs maar moet betalen.
Daarom zeg ik ik relateer het liefste aan datgene wat uit Onderzoek voor
rijksscholen in elk geval gevraagd wordt in het voortgezet onderwijs.
Dat is dan toch nog een objectieve maatstaf als de maatstaf die we er
zelf voor zouden willen of kunnen invullen. Met betrekking tot het tuin
onderhoud, voorzitter, stel ik toch dat er nog pareltjes zijn in de omge
ving van Albano, waar in 27 uur een prachtige prestatie wordt neergelegd
door de mensen van gemeentewerken. Ik zal ze dat ook overbrengen. Evenzo
veel vertrouwen als er blijkbaar of evenzoveel lovende woorden als er
in dit geval in de richting van de mensen van gemeentewerken zijn gegaan,
wil ik toch ook de rekenaars in ons midden in vertrouwen hebben dat het
in 27 uur toch kan en ik zal daaraan niet willen twijfelen. Ik denk dat
we met betrekking tot de relatie welk onderhoud, welk perceel neem je
dan als relatie, dat ik de Baarlebossche nog steeds een prima relatie
vind. Die splitsing tussen in onderhoud tussen de veldakkommodatie en
de omgeving, daarvan is een moeiijkheid, mijnheer Wijnen, als het gaat
om een vraag van hem, in de begrotingsbehandeling, ja, dat is inderdaad
heel erg moeilijk, maar als je maaiwerk en het groen wat er omheen zit
en de kosten die je hebt ten aanzien van het onderhoud dus heel complex
kunt uitdrukken per m2 dan is dat ineens, zegt hijconsciëntieus in de
ogen van de wethouder, dan is dat een bedrag wat je inderdaad als raming
kunt gebruiken. Niet alleen op de verschillende percelen in de gemeente,
maar ook bij bijvoorbeeld het tuinonderhoud van de openbare school. Ik
zou er tot slot op willen wijzen, want de heer Huijpen vroeg aan de heer
Wijnen wat het dan kostte per leerling als je dat medegebruik zou willen
meenemen, dat gaat om 18,50 per leerling zegt de heer Wijnen. Ik wil
daar volledigheidshalve aan toevoegen dat van mijn kant uit, als het mij
toegestaan is, dat het wel vermenigvuldigd moet worden met 1200, de eigen
leerlingen plus al die anderen en 1200 x 25,in het geheel is een
nog veel groter bedrag. Voorzitter, ik heb het idee dat we toch met be-