-24- exclusief de administratiekosten terug loopt van 460,98 naar 405,47. Later is daar nog in ondergeschikte zin een bijstelling heeft er plaats gehad, maar heel nadrukkelijk blijkt er een daling te zijn van omstreeks 12%. Wat je dan vast moet stellen is dat met de wet in de hand je het zo moet doen en je feitelijk alleen maar kunt beoordelen of het dan juist is. Indien je naast de exploitatierekening van de gemeentelijke openbare school ook inzicht zou hebben, dat is reeds gezegd, van de exploitatiere kening van de bijzondere scholen. Maar dat nu is het goede recht van de particuliere scholen, om, ze zijn daar niet toe verplichtom dat te overleggen. De wet zegt je moet de kosten van het openbaar onderwijs ver rekenen op basis van het leerlingenaantal en dat betekent dat je uit moet gaan van de kosten zoals ze gepresenteerd zijn, met dien verstande dat er van onze kant toch wel op een punt kritiek is, te weten de berekening van het onderhoud van het groen. Er is al eens meer over gezegd. Hier worden in huis de feitelijke kosten van het groen van de openbare school niet gecalculeerd, maar het gaat me wat te ver om dan als norm daarvoor de Baarlebossche te hanteren. De wethouder heeft in het verleden ook reeds eens eens een keer genoemd 2,50. Enfin de heer Wijnen heeft prachtig uitgerekend wat voor effect dat zou hebben. Geldt die norm van 2,50 op dit moment nog dan kom je tot een bijstelling van omstreeks 5, Dan nog moet je vaststellen dat het een aanzienlijke verlaging is van de vergoeding die in het verleden is toegekend. Je kan er eigenlijk alleen dan wat aan doen als je inzage hebt in de rekeningcijfers en dat is niet mogelijk. De suggestie die de heer Wijnen doet, dat vind ik toch maar wat merkwaardig. Met het groen, daarin kunnen wij ons vinden, maar zijn benadering van het medegebruik, ik dacht dat het college in het preadvies dit terecht deed op de manier zoals dat is voorgeschreven. Voorgeschreven in die zin dat je op een zo zorgvuldig mogelijke manier de kosten van het medegebruik probeert er uit te halen. Dat laat staan dat het hoofdgebruik van de school onderwijs is, maar deze raad, de raad van de gemeente Oudenbosch, heeft nadrukkelijk gekozen voor een school waarin de ontmoetingsruimte mede gebruikt kan worden door anderen en ik denk dat het college terecht op deze manier dat element er heeft uit pro beren te halen. Vooralsnog, voorzitter, kunnen wij ons vinden in de bij stelling van het onderhoud met betrekking tot de groenvoorzieningen. Ik denk dat we dat niet aan de hand van de rekeningen hoeven te doen. Ik denk dat dat een kwestie van calculatiemethoden is en dat moeten we nu kunnen vaststellen. Blijft met het punt zitten, maar ik weet daar geen oplossing voor, dat het bedrag niet onaanzienlijk daalt, terwijl je, als je kijkt naar de scholen in kwestie, zonder dat je inzicht hebt in de exploitatierekening, ik zeg dat met nadruk, je toch eigenlijk je niet aan de indruk kunt onttrekken dat de exploitatie van de bijzondere scho len duurder moet zijn dan die van het openbaar onderwijs. Ik wou het in eerste instantie hier bij laten, voorzitter. De heer VAN OOSTERHOUT: Ik denk dat het misschien even in het algemeen vooraf goed is om een paar dingen toch vast te stellen. Laat ik vooral voorop stellen dat het ook mij en het college best wel opviel dat het bedrag enorm veel lager was dan voorafgaande jaren. Wat ik echter mis is dat over de oorzaak daarvan in de raad eigenlijk opmerkingen worden gemaakt. De oorzaken van die daling die blijven beperkt tot, de heer Rennings die dan nog zegt er is sprake van een dalend leerlingenaantal, maar het feit dat er bewust ook 5% minder energieverbruik is, gasver bruik, dat er bewust met betrekking tot de schoonmaakkosten heel zuinig gebudgetteerd is, moet ik vaststellen en dat dat leidt tot een formida bele verlaging van het bedrag op zich, met daarnaast dan nog inderdaad een daling van het leerlingenaantal, maar laat dat dan eventjes als ex-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1985 | | pagina 81