-3-
in de laatste commissievergadering is overeengekomen. Ook zouden wij
hierbij terug willen komen over de beheersing van deze uitgaven. Ik heb
dat ook al gezegd, maar ik ga niet alles overdoen. Het beheersen van in
dividuele subsidies heeft naar de mening van de VVD-fractie tot gevolg
dat het totale budget onmogelijk kan worden beheerst. Dan met betrekking
tot de subsidiëring van instellingen en groepen blijft onze fractie van
mening dat het subsidiëren van de Vredeswerkgroep Oudenbosch niet juist
is, omdat deze werkgroep in hoofdzaak politieke vorming beoogd en dus
het belang van onze gemeente niet dient op de wijze zoals dat is weerge
geven in de subsidieverordening. Ik kan me overigens niet voorstellen
dat de ontplooiing van het doel hier in onze gemeente wordt bevorderd
bij het een keer per jaar uitgeven van een bulletin en het ontplooien
van enkele aktiviteiten tijdens de aktieweek in 1984.Ten aanzien van het
bezwaarschrift van de wijkvereniging Velletri hebben wij ons advies na
de laatste vergadering van de commissie specifiek welzijn heroverwogen.
Het percentage aktiviteitensubsidie kan voor onze fractie worden verhoogd
van 10% naar 15%. Niet omdat er binnen het budget voldoende ruimte is.
Dat vind ik een onjuist argument en bovendien hebben wij twijfels over
dat budget, maar omdat bezuinigingen moeten worden afgewogen in het licht
van het totale budget en ik vind een argument in de subsidietechniek,
dat mag ik er ook wel aan toevoegen, maar dat bedrag van 1.900,wat
het dan uiteindelijk gaat meer kosten, moet dan wel komen uit het be
schikbare taakstellende budget. Dank u wel.
De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, in de commissie is uitvoerig stilge
staan bij de inhoud van het programma specifiek welzijn 1985. Ik wil een
paar aspecten die denk ik van, niet van uitvoerende aard, maar van poli
tieke betekenis zijn,toch even toelichten. Het eerste daarbij is dat we
in februari het werkplan 1985 bijstellen, vaststellen. Dat betekent dat
het vervolgens ter inzage gelegd wordt en dat het pas definitief wordt
voor de subsidietoewijzing in de loop van maart en dan moeten we ons
voorstellen dat een bestuur wat van onze subsidies afhankelijk is, dat
die pas in maart uitsluitsel heeft voor het subsidieniveau in definitieve
zin voor zijn aktiviteiten in 1985. Ik vind het een heel ernstige zaak
dat we in zo'n laat stadium als gemeente 1,7 miljoen van onze middelen
qua besteding vaststellen. Daarmee wentelen we toch enigszins wat we in
eigen huis niet willen, want dat proberen we in december vast te stellen,
voor anderen pas na het passeren van een kwart van de budgetperiode vast
te stellen en ik denk dat we ons als gemeente ons heel goed moeten bera
den of we dit anderen wel mogen aandoen wat we zelf voor onze eigen or
ganisatie ontoelaatbaar vinden. Bij deze hou ik toch wederom een pleidooi
om de afdeling welzijn in ieder geval voor dit soort aktiviteiten te ver
sterken om in ieder geval een particulier initiatief waar ook naar de
mening van onze fractie het overgrote deel van de middelen naar toe moe
ten op een zo juist mogelijk moment en dat is voor het begin van het
boekjaar, inzicht te geven in hun mogelijkheden en onmogelijkheden en
dan kom ik bij en dat ligt er direct aan verbonden, de bedoeling van deze
werkmethode van een vierjarig plan en een jaarlijks programma is dat je
als overheid een sturingsmiddel hebt om ook naar de welzijnsaktiviteiten
in de gemeente en naar de subsidiestroom naar de welzijnsinstellingen.
Nou weet ik wel, deze procedure is in een ander tijdsbestek ontstaan,
toen we als overheid misschien wat al te veel waren doorgeschoten om te
werken met plannen en programma's. Dat neemt niet weg dat over all gezien
we in ieder geval met het jaarlijks programma, het plan daar kom ik dade
lijk nog op terug, dat we ons een goed middel hebben verschaft om in een
totaal-overzicht inzicht te krijgen van de aktiviteiten van de particu
liere instellingen en op welke wijze daar naar toe subsidies gaan. Als
je als overheid dat instrument ook voor de toekomst hetzij aangepast wilt