-5-
de schaduwen van deze vreemde begrotingsbehandeling vooruit zijn geworpen,
anders kan ik geen verklaring geven voor enkele onherkenbare punten uit
de algemene beschouwingen in eerste termijn. Zoals bijvoorbeeld de bezui
nigingswoede bij de Partij van de Arbeid ten aanzien van welzijn, die
maar liefst het budget voor deze sector met 12,5% wenst te verlagen. Of
de waslijst met wensen van de fractie van het CDA .evenredig aan de om
vang van de fractie, maar zonder enig gegeven waar de Christen-democraten
de dekking denken te vinden. Het zou de grootste fractie van de raad niet
misstaan indien zij in het vervolgal was het maar op een van de 16 pa
gina's, haar gedachten omtrent de dekking in de openbaarheid te brengen.
Voor een gemeente met een voorzienbaar tekort op termijn van 700.000,
per jaar beslist geen overbodige luxe. Een dekkingsplan maakt voorts in
kort bestek duidelijk ten koste van welke bestaande voorzieningen de
nieuwe wensen kunnen worden bekostigd. Zoals de fractie van de VVD in
1984 bij herhaling heeft kenbaar gemaakt, zo wekt deze fractie bij de
algemene beschouwingen wederom de indruk dat het woningbouwprogramma in
Oudenbosch naar het oordeel van de liberalen te hoog ligt. Thans wordt
gevraagd naar het verband tussen de omvang van dit programma en de meer
jarenramingen voor de gemeentelijke financiën. Wij onderschatten het be
lang van de te bouwen woningen voor onze gemeentelijke huishouding zeker
niet. Daarvoor zijn de kapitaallasten van de bestemmingsplannen te groot.
Daarnaast kijken wij bij het aantal te bouwen woningen naar de behoefte
voor onze inwoners en tevens naar de regionale functie die Oudenbosch
met groeiklasse 3 in het streekplan voor de woningbouw tot voor kort had.
De terugloop van het aantal kinderen zal binnenkort op onze onderwijsin
stellingen voelbaar worden. Het extra contingent woningen zal ertoe lei
den dat deze terugloop wordt afgevlakt. Het zal voorts een versterking
betekenen voor ons koopcentrum. Met andere woorden, het hoeft geen betoog
dat wij op grond van deze overwegingen geen problemen hebben met een
extra toename van het aantal woningen, ze zelfs noodzakelijk achten. Met
verwondering hebben wij in eerste termijn vastgesteld dat niet of nauwe
lijks op uw verzoek is gereageerd om aan te geven in welke delen van onze
gemeente een verbetering van de woonomgeving dient plaats te vinden. Is
dit op een andere wijze aan u kenbaar gemaakt. Zo ja, wilt u ons hierover
informeren. In eerste termijn meent de fractie van het CDA dat in de wel
zijnscommissie onvoldoende gelegenheid was aangelegenheden van de sport
te behandelen. Dat blijkt naar het oordeel van onze fractie uit het feit
dat deze commissie in haar twee jaar functioneren nog geen bezoek aan
de sportakkommodaties heeft gebracht. Je vraagt je daarbij wel af waarom
de drie leden van het CDA uit de welzijnscommissie dit nooit hebben voor
gesteld. Of menen deze leden dat in tegenstelling tot de CDA-fractie
dat een georganiseerd bezoek van de commissie welzijn beslist niet effec
tiever is dan aktief contact hebben met sportverenigingen en individueel
bezoeken van akkommodaties De aantijgingen die de fractie van het CDA
zich meent te kunnen veroorloven aan het adres van wethouder Van Ooster
hout zijn beneden elk peil. Wanneer het niet om het besturen van de ge
meente zou gaan, dan kan je je bij het lezen van de volgende passage
moeilijk aan de indruk onttrekken dat de heer Wijnen veel naar Den Haag
Vandaag heeft gekeken en daar erg onder de indruk is gekomen van het
werk van de R.S.V.-enquête-commissie. Ik citeer de gewraakte passage:
"Onaanvaardbaar vinden wij dat de wethouder niet alleen misleidende in
formatie heeft verstrekt aan de leden van de commissie ABZ over de advie
zen van het MWB, maar dat hij op diezelfde dag de medezeggenschapscommis
sie heeft bedrogen." Dergelijke zware aantijgingen worden onmiddellijk
waargemaakt en bewezen of niet uitgesproken. Ze blijven zeker niet twee
maanden sudderen tot de algemene beschouwingen en passen als goedkope
kreet helemaal niet in de door de heer Wijnen gewenste betere relatie