-2-
Nu wordt die verhoging van dat budget toegeschreven aan de verhoging van
de rijksbijdrage. Ik heb in de commissie specifiek welzijn verzocht om
de verhoging van de rijksbijdrage in grensbedragen uit te zoeken en aan
te geven in welke sectoren die verhogingen hebben plaatsgevonden. In bij
lage 1 van het preadvies is dit keurig weergegeven mag ik zeggen, maar
mijnheer de voorzitter, hoe die verhoging van de rijksbijdrage op soci
aal-cultureel werk een bedrag kan opleveren van bijna 45.000,is voor
mij een raadsel. Volgens mij ter beschikking staande informatie is het
maximum in 1984 verlaagd met 0,9%. Daarna heeft in 1984 weer een verho
ging plaatsgevonden met 0,85% in verband met herbezettingsgelden als ge
volg van de verrekening gelden pensioenfonds en in 1985 is het percentage
van die 0,85% weer verhoogd tot 1%. In feite is dus de bijdrage voor het
sociaal-cultureel werk verlaagd. De extra verhoging van 53.141,voor
het openbare bibliotheekwerk komt volgens het programma niet ten goede
aan het bibliotheekwerk maar aan andere sectoren, waardoor naar onze me
ning een ongewenste vermenging plaatsvindt en dat terwijl de subsidie
op bibliotheekwerk in 1985 ten opzichte van 1984 juist met 3.000,
is teruggelopen. De verhoging zelf is volgens mijn informatie ook niet
juist, omdat de rijksbijdragen ten opzichte van 1984 niet zijn verhoogd.
Wel heeft in 1984 een korting plaatsgevonden met respectievelijk en dat
weten we allemaal, met 18,1% en 3%. Dan, mijnheer de voorzitter, een be
zuiniging van 10.000,In de algemene beschouwingen hebben alle par
tijen zich uitgesproken voor bezuinigingen in de sector welzijn. Ik ci
teer: "De Partij van de Arbeid denkt aan forse structurele verlaging van
de post onvoorzien en aan een vermindering van het totale budget""Het
CDA zet vraagtekens bij verhoging in diverse sectoren" en "ONS doet het
voorstel om 10.000,te bezuinigen"hetgeen door uw college is over
genomen. Ook de VVD-fractie heeft aangedrongen op bezuinigingen in deze
sector. Als u dan ziet wat daar in de praktijk van terecht komt. Uitein
delijke verhoging van het totale budget ten opzichte van 1984 met
40.000, op grond van verhogingen van rijksbijdragen die in ieder
geval de nodige vraagtekens oproepen bij onze fractie. Zoals het er nu
naar uitziet is het zelfs zo dat de vrije ruimte, na aftrek van de her-
bezettingsmiddelen, zijnde ruim 30.000,nog tekortschiet omdat de
stichting muziekschool een incidentele subsidie van bijna 22.000,
en Emcee, S0J0 en Mensen zonder Werk ook nog eens 20.000,ruim. De
VVD-fractie beseft dat bezuinigen in deze sector uiterst gevoelig ligt,
maar als het aan politieke moed ontbreekt om in deze sector te bezuinigen
dan denk ik dat we de problemen voor ons uitschuiven. Alle partijen on
derkennen de slechte financiële ontwikkelingen de komende jaren, zodat
het noodzakelijk zal zijn dat ook in deze sector een reële bijdrage wordt
geleverd. Ten aanzien van die herbezettingsmiddelen, waarbij in het pre
advies wordt gesproken van een nieuw element, ik heb dat ook al gezegd
in de commissie welzijn, ben ik van mening dat er geen nieuw element is.
Zoals ik eerder al heb gezegd was er in 1984 al sprake van herbezettings
middelen en in 1985 is alleen een percentage van 0,85% verhoogd tot 1%
van het personele deel, zodat er in 1984 sprake moet zijn geweest van
bijna 10.000,herbezettingsmiddelen. Wij vragen ons af waarvoor dit
bedrag in 1984 is aangewend. Mijnheer de voorzitter, onze fractie ziet
het budget van 1.692.328,als een taakstellend budget, waarbij bij
toewijzing van subsidies aan de muziekschool en aan Emcee, S0J0 en Mensen
zonder Werk ook deze subsidies moeten worden gefinancierd. Dat betekent
overigens niet dat wij akkoord gaan, reeds akkoord gaan moet ik zeggen,
met deze subsidie-aanvragen. Daarvoor wachten we eerst het nog uit te
brengen advies van uw college en de commissie specifiek welzijn af. Ten
aanzien van de prioriteitenstelling zouden wij op niet al te lange ter
mijn in de commissie specifiek welzijn willen terugkomen, zoals overigens