-46-
De heer WIJNEN: Nou dat is geen forceren. Wij zeggen gewoon dat het naar
onze mening in een punt van beraadslaging in de commissie algemene en
bestuurlijke zaken dient te zijn en dan krijgt het college een advies
van die betreffende commissie.
De VOORZITTER: Ja, ja dat realiseer ik me.
De heer VAN OOSTERHOUT: Voorzitter, mag ik eens vragen of dat alleen met
betrekking tot dit is of alle voorstellen die in het G.O. komen
De heer WIJNEN: Wij hebben dit als punt aan de orde gesteld en niet
anders.
De VOORZITTER: Nee ik denk ook niet dat dat een direkt relevante vraag
is. Het is zo dat het college is verantwoording verschuldigd aan de
raad en ik denk dat het op zich best een verdedigbare opvatting is dat
dat niet alleen maar achteraf is. Dat kan ook in de vorm van een advies
vooraf en ik denk dat we over en weer moeten zorgen dat we eikaars werk
zaamheden en verantwoordelijkheden niet frustreren. Dus ik denk dat op
zich er zich niks tegen verzet om de vraag van de heer Wijnen te volgen
en advies te vragen aan algemene en bestuurlijke zaken. Dat neemt niet
weg dat er dan nog een normale beleidsvrijheid overblijft voor het col
lege van B. en W. Dus het is niet zo dat het besluit wordt genomen door
algemene en bestuurlijke zaken.
De heer VAN OOSTERHOUT: Voorzitter, ik vind dat wij geen uitzondering
moeten maken. Ook niet op dit punt, want waarom niet al die andere punten
dan Als je hier een uitzondering maakt zie ik niet om welke reden dat
je dat moet doen. Het frustreert inderdaad de situatie die we ten opzich
te van het G.O. kennen en alleen op dit punt een uitzondering en op alle
andere punten niet Daarom ook mijn vraag in eerste instantie.
De VOORZITTER: Dan doe ik een beroep op mijnheer Wijnen. Ik zal zorgen
dat het op korte termijn in B. en W. principieel aan de orde komt en
mag ik u dan informeren over de uitslag daarvan
De heer WIJNEN: Waarom zou dat nou zo principieel aan de orde gesteld
moeten worden. Er is een capaciteit, die komt beschikbaar doordat mensen
korter gaan werken en er wordt compensatie voor gegeven in de vorm van
vervanging. Nou dan is de vraag op welke afdeling en in welke posities
vindt die vervanging plaats. Dat vinden wij, anders zitten wij hier de
begroting vast te stellen en gaat er ondertussen een wijziging plaatsvin
den. Naar evenredigheid wordt er dus arbeidstijd ingeleverd en dan wordt
ergens anders capaciteit verschoven. Nou, daar willen wij over geïnfor
meerd worden, daar willen wij advies over geven aan het college.
De VOORZITTER: Jawel, maar u begrijpt ook dat de vrees van de wethouder
voorstelbaar is dat de commissie algemene en bestuurlijke zaken dan op
de stoel van het college zou kunnen gaan zitten. Ik denk dat we toch een
open oog moeten hebben voor eikaars verantwoordelijkheid. Personeels
beleid is opgedragen aan het college van B. en W. Ik denk dat je dan ook
een stuk vertrouwen moet willen opbrengen en ik bied u daarnaast nog aan
om op korte termijn de vraag aan de orde te stellen. Kijk nu een besluit
forceren betekent ja, dat je toch op een gefrustreerde manier met elkaar
verder moet. Vraag ik van u wat begrip.
De heer WIJNEN: Dat voorzie ik niet dat we nou zo'n geforceerde manier
hebben. Dat is heel gebruikelijk dat de raad bij de uitvoering in het
college is degene dan die een bepaalde verantwoordelijkheid dient bij
de uitvoering en die informeert de raad en die doet dat in overleg met
de raad, maar je kunt niet zeggen van dan zullen we wel eens kijken wat