-46- De heer WIJNEN: Nou dat is geen forceren. Wij zeggen gewoon dat het naar onze mening in een punt van beraadslaging in de commissie algemene en bestuurlijke zaken dient te zijn en dan krijgt het college een advies van die betreffende commissie. De VOORZITTER: Ja, ja dat realiseer ik me. De heer VAN OOSTERHOUT: Voorzitter, mag ik eens vragen of dat alleen met betrekking tot dit is of alle voorstellen die in het G.O. komen De heer WIJNEN: Wij hebben dit als punt aan de orde gesteld en niet anders. De VOORZITTER: Nee ik denk ook niet dat dat een direkt relevante vraag is. Het is zo dat het college is verantwoording verschuldigd aan de raad en ik denk dat het op zich best een verdedigbare opvatting is dat dat niet alleen maar achteraf is. Dat kan ook in de vorm van een advies vooraf en ik denk dat we over en weer moeten zorgen dat we eikaars werk zaamheden en verantwoordelijkheden niet frustreren. Dus ik denk dat op zich er zich niks tegen verzet om de vraag van de heer Wijnen te volgen en advies te vragen aan algemene en bestuurlijke zaken. Dat neemt niet weg dat er dan nog een normale beleidsvrijheid overblijft voor het col lege van B. en W. Dus het is niet zo dat het besluit wordt genomen door algemene en bestuurlijke zaken. De heer VAN OOSTERHOUT: Voorzitter, ik vind dat wij geen uitzondering moeten maken. Ook niet op dit punt, want waarom niet al die andere punten dan Als je hier een uitzondering maakt zie ik niet om welke reden dat je dat moet doen. Het frustreert inderdaad de situatie die we ten opzich te van het G.O. kennen en alleen op dit punt een uitzondering en op alle andere punten niet Daarom ook mijn vraag in eerste instantie. De VOORZITTER: Dan doe ik een beroep op mijnheer Wijnen. Ik zal zorgen dat het op korte termijn in B. en W. principieel aan de orde komt en mag ik u dan informeren over de uitslag daarvan De heer WIJNEN: Waarom zou dat nou zo principieel aan de orde gesteld moeten worden. Er is een capaciteit, die komt beschikbaar doordat mensen korter gaan werken en er wordt compensatie voor gegeven in de vorm van vervanging. Nou dan is de vraag op welke afdeling en in welke posities vindt die vervanging plaats. Dat vinden wij, anders zitten wij hier de begroting vast te stellen en gaat er ondertussen een wijziging plaatsvin den. Naar evenredigheid wordt er dus arbeidstijd ingeleverd en dan wordt ergens anders capaciteit verschoven. Nou, daar willen wij over geïnfor meerd worden, daar willen wij advies over geven aan het college. De VOORZITTER: Jawel, maar u begrijpt ook dat de vrees van de wethouder voorstelbaar is dat de commissie algemene en bestuurlijke zaken dan op de stoel van het college zou kunnen gaan zitten. Ik denk dat we toch een open oog moeten hebben voor eikaars verantwoordelijkheid. Personeels beleid is opgedragen aan het college van B. en W. Ik denk dat je dan ook een stuk vertrouwen moet willen opbrengen en ik bied u daarnaast nog aan om op korte termijn de vraag aan de orde te stellen. Kijk nu een besluit forceren betekent ja, dat je toch op een gefrustreerde manier met elkaar verder moet. Vraag ik van u wat begrip. De heer WIJNEN: Dat voorzie ik niet dat we nou zo'n geforceerde manier hebben. Dat is heel gebruikelijk dat de raad bij de uitvoering in het college is degene dan die een bepaalde verantwoordelijkheid dient bij de uitvoering en die informeert de raad en die doet dat in overleg met de raad, maar je kunt niet zeggen van dan zullen we wel eens kijken wat

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1985 | | pagina 46