-33-
waar de fractie van het CDA voor pleit, om wel uit te voeren in het kader
van de verbetering woonomgeving Groene Woud, die zijn bekend. Er zijn
pleidooien ook vanuit andere fracties gehouden voor een zekere versobe
ring. Of het zo sterk moet zijn dat laat ik even in het midden, maar ook
hier heb ik reeds in eerste instantie toegezegd dat het op korte termijn
in de commissie aan de orde komt. De verkeersknelpunten die in eerste
termijn allemaal zijn genoemd, ik dacht dat het bij iedereen toch goed
ontvangen was dat we daar in het kader van de evaluatie van het verkeers
circulatieplan in zijn totaliteit over gaan praten en op grond daarvan
zullen komen tot het vaststellen van prioriteiten. Ik denk dat de overweg
aan de Molenstraat, dat we zeker moeten proberen voorzover het in ons
vermogen ligt om dat in 1985 tot uitvoering te krijgen. In eerste termijn
is gesteld dat overleg al heeft plaatsgevonden, dat na 11 januari wij
opnieuw zouden worden geïnformeerd. Dat is tot op de dag van vandaag nog
niet gebeurd. Het is ook nog maar kort na 11 januari. Zodra dat het geval
zal zijn zullen we zeker in de commissie openbare werken en ruimtelijke
ordening daarop terugkomen. Het college heeft begrepen dat er een sympa
thie is voor de dekkingsvoorstelling die van de zijde van de Partij van
de Arbeid zijn gedaan. Gezien het stadium waarin dit object verkeert,
zijn we van mening dat de dekking op zich nu nog niet aan de orde behoeft
te zijn. De nadere uitwerking van de herinrichting van de omgeving van
de spoorwegovergang, ik denk dat we daar in de commissie onmiddellijk
bij moeten aansluiten op de reconstructie van de overweg zelf. Als daar
duidelijkheid over is en dat is toch een zaak waar de NS toch een belang
rijke vinger in de pap heeft, pas dan en in aansluiting daarop zullen
we met spoed de omgeving herinrichten en daar in de commissie over dis
cussiëren. Met betrekking tot het voorstel van het CDA om het verkeers
circulatieplan wat op het investeringsprogramma voorkomt met 25.000,
dat bedrag te verhogen met 25.000, Op zich kunnen we ons een derge
lijk voorstel wel indenken, maar ook daar zouden we toch daar waar ook
de fractie van het CDA toch pleit voor het zoveel mogelijk recht doen
aan de taken van de commissies, ook daar zouden we in dit stadium voor
willen pleiten om de evaluatie van het hele verkeersgebeuren in de com
missie openbare werken de gelegenheid te geven tot zijn recht te komen
en op het moment dat de prioriteitstelling die daaruit moet voortvloeien,
duidelijk is, dan alsnog te bekijken of de 25.000,die nu is voorzien
eventueel een bijstelling behoeft. De opmerkingen met betrekking tot de
toenemende kosten van de huisvuilverwerking heeft bij de fractie van
het CDA geleid tot een aantal vragen. Het uitbesteden van grof vuil en
oud ijzer, in het antwoord op de eerste vragen gesteld in eerste termijn,
daar heb ik duidelijk aangegeven dat het ophalen van grof vuil al uitbe
steed is, dat het hele uitbesteden ook de moeite van een evaluatie waard
is om te bezien of het kostenvoordeel wat we daarmee hebben bereikt of
dat nog steeds daar is. Wat betreft het ophalen van oud ijzer, een zaak
die juist wel door gemeentewerken zelf wordt gedaan, daarvan kan in die
zelfde sfeer bekeken worden of uitbesteding daarvan een zinvolle zaak
kan zijn. De verhoging van de met betrekking tot de kosten van gemeen
tewerken bij uitbesteed werk van 1% naar 7%, zoals u ongetwijfeld weet
was het percentage vroeger veel hoger dan 1%. Dat is in het kader van
de uitbesteding is dat toen gesteld op 1%. Dat is in 1984 gebleken te
laag te zijn, wordt nu weer bijgesteld. Ik heb in het antwoord in eerste
termijn aangegeven dat door de toename van meldingen en de toename van
het toezicht, de toename dus ook van het ophalen van oud ijzer en het
feit dat we voor '85 dus ook de inzameling van probleemstoffen daarbij
betrekken, dat alles tot die grote betrokkenheid van gemeentewerken
leidt. Reden waarom bijstelling van het percentage is gepleegd. Met be
trekking tot de opmerking over de ijsbaan, ook een aantal anderen, ik meen