-26-
de structurele oplossing uiteindelijk door middel van ombuigingen gerea
liseerd moet worden. Toch zijn we van mening dat voor dit jaar het op
een verantwoorde wijze op deze wijze te doen is. Met betrekking tot de
vraagstelling over het kwijtscheldingsprobleem, als ik het zo ook even
mag aanduiden, er is een groeiend aantal verzoeken om kwijtschelding,
maar er is nog steeds geen sprake van een groot aantalReden waarom we
van mening zijn dat er geen aanleiding is tot bijzondere akties in deze.
We hebben met genoegen kennis genomen, mijnheer Wierts, van het feit dat
we u met hoge frequentie, laten we het maar zo uitleggen, in ons midden
mogen zien. Aan het adres van de fractie van ONS. ONS spreekt over de
aanpak van investeringen en de bedrijvigheid die daar dan bij hoort. Ik
kom daar bij de vraagstelling van de zijde van de Partij van de Arbeid
nog graag op terug. Dat wil ik even aanhouden. Dan zegt de fractie van
ONS dat zij het uiteindelijk sluitend maken van de begroting 1985 via
de lagere uitkomst van de rentelast erg riskant vinden, die opvatting
delen we niet. Wij zijn niet van mening dat het echt riskant is. Er is
op dit moment sprake van een vrij stabiele rente en de reden waarom we
nog niet hebben geconsolideerd, niet verder hebben geconsolideerd, houdt
verband met het feit dat we uit de geregeld ingewonnen informatie hebben
begrepen, dat er nog steeds rentedaling in het verschiet lijkt te zijn.
For the time being is het zo dat we nu iedere dag geld verdienen met het
geld wat we op korte termijn lenen, maar we zouden het zo voor een heel
jaar voor 6% kunnen krijgen. Met betrekking tot de vraagstelling over
de relatie met de correspondenten van de dagbladen. Het is zo dat er re
centelijk afspraken zijn gemaakt in de zin zoals u het vraagt met de
hoofdredacteuren van De Stem en het Brabants Nieuwsblad. Ik kom daar
direkt nog wel een keer op terug. Dan, het CDA stelt dat in vergelijking
met eerdere nota's van aanbieding de beleidsbegroting wat mager afstak.
Ik denk dat dat het logische gevolg is van het feit dat we dit jaar met
een ander systeem werkten. Vroeger zaten beleids- en beheersbegroting
ineen en nu is kennelijk toch wel goed herkenbaar dat er twee verschil
lende zaken aan de orde zijn. Overigens de informatie zelve in zijn tota
liteit daarvan zeggen we u graag toe dat u die volgend jaar als één pak
ket aangeboden krijgt en niet in onderdelen zodat u dan over alle achter
liggende cijfers en informatie ook kunt beschikken zodra u over de be
leidsbegroting beschikt. De vraag van het CDA met betrekking tot het
behandelen van onderdelen van de begroting in de commissies vinden wij
heel terecht. We gaan daar graag mee akkoord. Alleen, we denken dat het
dan wel goed is om over de waarde van de behandeling en de waarde van
de advisering door de commissies tevoren afspraken te maken. Met betrek
king tot de voorlichtingsfunctie zegt het CDA dat die niet beperkt moet
blijven tot alleen maar de voorlichtingsfunctionaris. Ook dat kunnen we
onderschrijven. De afspraken die we met de hoofdredacteuren hebben ge
maakt gaan er van uit dat de informatie ook verschaft kan worden door
de afdelingchefs en de secretarissen van commissies. De opmerking van
de zijde van het CDA met betrekking tot de begrijpelijkheid van de stuk
ken daar zijn we het graag mee eens. Het verdient aanbeveling om die eens
onder ogen te zien. Dan vraagt het CDA of er contacten zijn met de hoofd
redacteuren van de regionale pers. Ik beaamde dat zoëven al, zij het dat
ik er bij moet zeggen dat dat pas sinds zeer kort is. Rond het afgelopen
weekend heeft zich dat afgespeeld met beide hoofdredacteuren en dat ge
beurde naar aanleiding van ons antwoord in eerste termijn. Voor de hoofd
redacteur van De Stem was de reden er in gelegen dat de generaliserende
bewoordingen die door ons in ons antwoord waren gekozen voor De Stem niet
van toepassing waren en de hoofdredacteur zijn verbazing en zijn veront
waardiging daarover eens wilde uitspreken en daar had hij dunkt me wel
gelijk in. Met betrekking tot het openhouden van het gemeentehuis tij-