-16- is. Verder heb ik op bladzijde 3, punt b, daar staat: "In nader overleg met de organisatoren wordt ons college bij deze gemachtigd de subsidie methode te bekijken". Dat is niet de voorkeur van onze fractie. Wij zou den willen dat dat in de commissie specifiek welzijn behandeld gaat wor den en dat dat aan de raad blijft. Verder is voor mij nog erg onduide lijk, aan het eind, zo halverwege bladzijde 3 staat ook dat het project voorlopig tot 2 jaar bekeken gaat worden en dan eventueel met een ver lenging tot 4 jaar. In het voorstel staat onder punt d dat dat voor 4 jaar vastgelegd wordt. Dat begrijp ik eigenlijk niet goed. Verder is dat werkproject voor een jaar opgezet in eerste instantie en dan begrijp ik ook niet waarom dat je dus zeg maar voor de herbezettingsgelden dat project voor 4 jaar bekijken. Is dat dan ook niet beter om dat op 1 jaar te zetten. De heer DEN BRABER: Ja, voorzitter, met de financiële afwikkeling van de AOW-compensatieschuld die er nog ligt bij de muziekschool, daar heeft mijn fractie op zich niet zo'n bezwaar tegen. Wel bedenkingen, maar uit eindelijk willen wij daar best in meegaan. Onze voornaamste bedenking schuilt zich vooral in het feit dat wij de stellige indruk hebben dat wij over '83 twee keer voor hetzelfde fenomeen subsidie gaan betalen, want zoals in een ambtelijk advies wat in de welzijnscommissie bespro ken is al opgenomen was, heeft de muziekschool in zijn begroting 20.000,in '83 geraamd voor AOW-compensatie en die heeft daar 50% subsidie voor gekregen, edoch nou confronteren ze ons toch nog met een schuld over dat jaar richting het docentencorps. Het is toch niet zo voorzitter, dat zij die subsidie gebruikt hebben om het nadelige saldo wat nog restte uit de voorgaande jaren, te vereffenen, want '83 is af gesloten zij het niet zo'n grote winst, maar toch wel voldoende om het verlies-saldo dat er nog stond recht te trekken. Prima dat u erbij zet dat voorwaarde voor die subsidie is dat de accountant gaat kijken of er inderdaad nu geen lasten en verplichtingen meer zijn ten opzichte van derden. In de welzijnscommissie heb ik daarbij nog gezegd van nou, ik zou me kunnen voorstellen dat we dat nog wat aanspitsen, omdat mijn fractie toch wel de indruk heeft in navolging van het ambtelijk advies dat het bestuur in scholen tekort geschoten is in zijn taak als werkge ver en ten opzichte van de docenten. Vanaf '81 is het ingevoerd en als je dan pas 2V2 jaar later begint met de uitvoering daarvan, dan noem ik dat toch vrij slordig en bovendien een wat rare indruk gewekt heeft bij de docentenraad over de rol van de gemeente in deze, door toen de docen ten aan de bel begonnen te trekken die door te sturen naar de gemeente en daar de zwarte Piet als het ware weg te leggen. Ik vind dat weinig elegant en tenslotte vind ik het toch weinig deskundig dat het bestuur en dan zeker zo'n uitgebreid bestuur van zo'n grote instelling, waar zoveel geld omgaat, na zoveel jaren nog niet weet dat er geen enkele relatie is tussen de subsidie die zij krijgen van ons en de rijksbijdra ge die wij voor het welzijnswerk ontvangen van het ministerie. Het werk project werkloze jongeren, 10.000,dat lag in de welzijnscommissie ook al voor, zo'n voorstel. Wij vinden dit een hartstikke goed initia tief. Wij vinden ook dat dit initiatief volop kans moet krijgen om in dat eerste zeer moeilijke start jaar waar te maken en wij kunnen ons dan ook voorstellen dat waar niemand bezwaar heeft tegen het feit dat de deelnemers aan de werkaktiviteiten die er in zitten bovenop hun uitke ring die zij blijven behouden een geringe onkostenvergoeding iedere maand krijgen, dus dat recht dat tast tot nu toe niemand aan tenminste. Ik zou me kunnen voorstellen dat wij als gemeente ook ten opzichte van die post ons wat ruimer opstellen. Kijk als de aanvraag anders ingericht zou zijn, voor de subsidie van de gemeente, dan vraag ik me af wat zou-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1985 | | pagina 173