-4-
er enige achterstand is op het schema, hebben mijn besognes in deze
alleen betrekking op de eventuele capaciteiten-problematiek.
De heer HERMES: Mijnheer de voorzitter, betreffende ingekomen stuk 21,
ambulancevervoer streekgewest. Uit de rapportage van de inspecteur blijkt
dat er nogal wat schort aan de organisatie van de ambulancedienst. Daar
van zijn we nogal geschrokken. We vinden het uiteraard een goede zaak
dat de CPA ingebracht wordt in de organisatie van het streekgewest, maar
we vinden dat het daar niet bij moet blijven. Er moet eens gekeken wor
den naar de leiding van de organisatie, die topzwaar is en een span
ningsveld vormt voor de arbeidsmotivatie van het ambulancepersoneel.
Wij zouden dat graag aangekaart zien in de volgende streekgewest-verga-
dering en dan wel gesteund door de gehele gemeenteraad van Oudenbosch.
De VOORZITTER: Ja, u kaart twee dingen aan. Ik denk dat het tweede de
hoofdmoot is van het schrijven van de inspecteur. Althans, die inspec
teur laat duidelijk in zijn brief blijken dat hij vindt dat de dienst
niet goed draait en een goede lezer kan er wel uithalen dat hij van me
ning is dat die dienst niet goed draait omdat hij slecht geleid wordt
en nergens anders door. Ik neem aan dat wij allemaal zoals we hier zit
ten van het streekgewest verwachten dat het overnemen van een taak van
de gemeenten dan wel leidt tot een goede behartiging van die taak. Dus
ik denk eigenlijk dat als de raad daar verder over zwijgt u dat inder
daad mag concluderen, dat ze u daarin willen steunen. Met betrekking
tot uw eerste opmerking zou ik toch tot enige voorzichtigheid willen
manen, want in de kring van volksgezondheid wordt erg gemakkelijk ge
streefd naar het inbouwen van de centrale post ambulancevervoer in de
gewestelijke gezondheidsdienst. Dat is een wens die bij de dienst leeft,
dat is ook een wens die bij de inspecteur leeft, maar bij de behandeling
van de rampenwet en dat was dus voor de zorg van de bewindslieden van
binnenlandse zaken, is door staatssecretaris Van Amelsvöort heel nadruk
kelijk gezegd, toen dat in de kamer aan hem gevraagd werd, uit budget
taire overwegingen, dat hij de opvatting van de kamer ondersteunde dat
die centrale post, dus dat hele alarmeren zo veel mogelijk samengevoegd
zou moeten worden en dat de bezetting van die posten dan maar moest
zorgen voor een goede behandeling. Dus ik denk dat nu bepleiten dat die
centrale post wordt ingebouwd in de gewestelijke gezondheidsdienst
eigenlijk wat al te vlot gedaan is. Ik denk dat we wat dat betreft beter
kunnen wachten tot dat evaluerende onderzoek komt, wat het dagelijks
bestuur van het streekgewest in het vooruitzicht stelt. Met betrekking
tot de vraag van de heer Hermes met betrekking tot het goed functio
neren van de dienst denk ik dat u allen aan onze gezamenlijke gewest
raadsleden wel wil vragen om dat te ondersteunen.
Besloten wordt:
a. de stukken, vermeld onder 1 tot en met 21, voor kennisgeving
aan te nemen;
b. met betrekking tot het stuk, vermeld onder 22, de heer L. van
Rijckevorselmet recht van substitutie, te machtigen de raad
te vertegenwoordigen.
4. Voorstel tot verkoop van bouwgrond aan de Stichting Woningbouw St.
Bernardus/22e wijziging gemeentebegroting 1985 en 5e wijziging begroting
1985 grondbedrijf
De heer VAN HOEK: Ja, voorzitter, bij dit voorstel, althans om de grond
te verkopen dat is eerder hier in de raad aan de orde geweest en aan
het bouwbedrijf Delta B.V. te Middelburg is toen de grond verkocht. Nu