-36-
sen, dan zou ik zeggen, dan kom je met 5.000,a 6.000, als ik
een 1.200,a 1.100,per parkeerplaats reken, dan kom ik toch iets
anders uit. Bovendien valt het ook niet helemaal weg, maar waar we de
parkeerplaats gepland hadden zal toch ander materiaal verwerkt moeten
worden. Ik heb begrepen dat als je dat tegen elkaar wegstreept, dat je
toch een voordelig verschil houdt, dus een bijstelling naar beneden zou
kunnen realiseren van ongeveer 600, Dus dat zou om 2.500,onge
veer gaan. Dus die 8.000,gaat me daar wat ver en als we praten over
2.500,verlagen op een dergelijk krediet, nou dan weet ik niet of
het noodzakelijk is om in dit stadium die bijstelling te plegen. Met
betrekking tot uw vraag over het voorbereidingsbesluit. Dat is inderdaad
een omissie. Ik heb voor de vergadering ook nog de leden van de commissie
benaderd omtrent dit punt en het spreekt vanzelf dat het zinnig is om
vanavond ook een voorbereidingsbesluit met betrekking tot het Groene Woud
te nemen. Uw vraag met betrekking tot het onderhoudsfondsEr is een on-
derhoudsfonds voor wegen en straten en daar maakt ook het Groene Woud
onderdeel van uit. De eigenlijk reden waarom de investering die nu wordt
gedaan zelfs minder zwaar geacht moet worden, dan de 408.000,die
hier staat, omdat we anders op niet al te lange termijn toch onderhoud
zouden moeten plegen, minstens aan een belangrijk deel van het Groene
Woud. Dat deel is iedereen wel bekend. Dat betekent dat we in feite door
deze reconstructie dat onderhoud eigenlijk naar voren halen en dus het
volgende onderhoud weer wat verder kunnen opschuiven. Dus dat hangt daar
mee samen. Dus het wordt gewoon met de afschrijvingstermijnen die we han
teren ten aanzien van dit soort zaken, daarin opgenomen, in bijgestelde
zin, in het onderhoudsfonds straten en wegen. Ja, de heer Klijs, de eer
ste opmerking over de wateroverlast heb ik al beantwoord. Het eerste deel
vervallen, het café Van Domburgh een goede zaak dat het erbij gekomen
is. De uitgangspunten, ja, de conclusie van de heer Klijs is eigenlijk
dezelfde. De parkeerplaatsen en de wegversmallingen, daar spitst het
zich op toe. Ik beluister in tegenstelling tot de fractie van de Partij
van de Arbeid, dat hij zich daar niet kan vinden, dat is niet gezegd,
maar niet gelukkig is met de variant die door de VVD wordt voorgesteld.
Het idee van er stond een flinke post op het investeringsprogramma en
het moet hoe dan ook op, ik dacht dat ik dat voldoende had weerlegd.
Of het tot volle tevredenheid van de heer Klijs is, dat waag ik te be
twijfelen. Ik begrijp dat door de uitlatingen over de 4 parkeerplaatsen
bij Van Domburgh, dat voor die bijstelling daar een raadsmeerderheid voor
is. De heer Klijs zegt het bericht heeft ons bereikt dat mensen niet ge
lukkig zullen zijn met welke verkeersbelemmerende maatregel dan ook. Nou,
dat kan zo zijn. Ik denk dat de procedure zoals we die hebben gevolgd,
waarbij de betrokkenheid van de bewoners intensief is geweest. Kwantita
tief was er sprake van een hoge deelname. Dat wil niet zeggen dat al
die bewoners op hetzelfde standpunt stonden. Daar waren zeker nuances,
maar in overgrote meerderheid hebben zij daarvoor gepleit en ik hecht
daar dan meer aan dan aan een minderheid die daar grote moeite mee heeft.
Zeker als we praten over een afgezwakte versie zoals de fractie van de
VVD voorstelt. Dus uw opmerking dat het krediet te hoog is, ja, dat zal
hooguit die 2.500,kunnen zijn. Misschien dat we als het dan bijge
steld zou moeten worden dat we op 405.000,uitkomen. Ik kan daar geen
redenen in vinden om de zaak aan te houden. Ik zou dat, omdat die redenen
er niet zijn, onjuist vinden naar de bewoners toe en u zegt het is een
vertraging die nauwelijks betekenis heeft. Het betekent in ieder geval
dat met de uitvoering van fase 1 nog wat langer gewacht gaat worden,
terwijl er eigenlijk mee begonnen kan worden omdat het krediet daarvoor
is goedgekeurd. Voorzitter, ik dacht dat ik daarmee alle vragen had be
antwoord