-35-
in ieder geval het snel-verkeer geattendeerd wordt op een situatie die
ook van die verkeersdeelnemers enige extra aandacht vraagt en het is
inderdaad exact het punt tussen De Minimolen en de jeugdhonken. Over het
karakter van die verkeersdrempelik denk dat we het daar wel over eens
zijn. Het ligt niet in de bedoeling dat daar met geweldige snelheid
auto's omhoog vliegen, maar dat er een aangepaste hellingshoek wordt ge
bruikt, zodat er twee keer eigenlijk een aandachtspunt is bij het na
deren van de wat verlengde drempel en het daar weer afgaan, het weer ver
laten daarvan. Ik denk dat het van belang is een dergelijke voorziening
te treffen op dat punt. De heer Huijpen heeft verwezen naar de eerste
fase. De heer Klijs die doet dat nog eens dunnetjes over, maar ik vind
dat de heer Klijs, maar ik denk dat hij het ook niet exact zo bedoeld
heeft als hij het heeft verwoord, of in ieder geval niet gemeend heeft,
dat hij verwacht had dat de eerste fase al uitgevoerd zou zijn, want hij
pleit op het eind van zijn verhaal juist voor nog wat financiële bij
stelling en als we de eerste fase al hadden uitgevoerd, dan hadden we
minstens tijdelijk moeten herstraten en dat levert alleen maar meerkosten
op. Het heeft altijd in de bedoeling gelegen om de plannen toch zo afge
werkt te kunnen krijgen dat met de uitvoering, waarbij inderdaad de
eerste fase voorop staat, zeer belangrijk is, dat die onmiddellijk ge
volgd kan worden door de tweede fase, om te voorkomen dat we meer kosten
krijgen in het tijdelijk herstraten. Dus zodra de tweede fase rond is,
wordt met de eerste fase ook een aanvang genomen. Ik constateer dat met
betrekking tot de belangrijkste uitgangspunten, die de commissie heeft
geformuleerd destijds, waar de bewoners mee aan de slag gegaan zijn en
waar ze uiteindelijk ja tegen gezegd hebben, dat betekent ook dat ze
daarbij kennis hadden van het compromis-voorstel wat de heer Videier
in de commissie heeft gedaan ten aanzien van de verkeersremmende maatre
gel, dat essentiële zaken als trottoirs, voorzover de ruimte dat toeliet
aan 2 zijden, dat een dergelijke verlichting, dat het wegvallen van het
eerste gedeelte met instemming eigenlijk van iedereen, een uitbreiding
naar het noorden, met name de wat onoverzichtelijke bocht bij het café
van Van Domburgh, dat het allemaal zaken zijn waar in ieder geval ieder
een zich in kan vinden. Dan spitst het probleem zich eigenlijk nog toe
op twee zaken. Dat betekent een aantal parkeerplaatsen. Als ik goed ge
luisterd heb 4 parkeerplaatsen exact, bij café Van Domburgh. De een zegt,
mijnheer Klijs met name, uit verkeersveiligheidsoverwegingen misschien
toch niet zo op de meest gunstige plek liggen. Ik dacht dat mijnheer
Huijpen dat argument hanteerde. Die voegt daar verder aan toe dat het
café zelf enige voorziening kent. Ja, het kaartje van het Groene Woud.
Er ligt enerzijds het verkeerscirculatieplan, daar heeft het een zeer
geringe waarde toegekend gekregen. Ik denk dat de praktijk daar wat anders
is. Ik denk dat we ook daar niet met elkaar over van mening verschillen.
Ja, de heer Huijpen is blij met het feit dat hij 30% meer krijgt voor
minder geld. Daar komt het eigenlijk op neer. Dat is in deze tijd zeker
meegenomen. Ik denk ook dat het realistisch is om niet zonder meer uit
te gaan van het bedrag. Het feit dat we nu met bezuinigingen, ten aanzien
van de kwaliteit die je aanvankelijk voorstond, tot een bedrag kon komen
wat iets lager ligt, dat het gelukkig ook aangeeft en daar is dan wel
eens wat twijfel over, dat de bedragen die op het investeringsprogramma
voorkomen, dan weliswaar met een wat grovere lijn tot stand komen, maar
niet kunnen worden afgedaan als volstrekt natte vinger-werk. Dat vind
ik toch wel plezierig. Dat geeft toch wat houvast als je met meerjaren-
zaken bezig bent. Dat neemt niet weg dat het uitgangspunt moet zijn. Dat
is het hier ook niet geweest. Het idee, van de heer Huijpen, om in fi
nanciële zin er 8.000,af te doen, ja, misschien omdat 400.000,
een mooi rond getal is, maar als hij het relateert aan de parkeerplaat-