-34- VVD-fractie een stuk in onze richting mee kan denken. Ook wij zijn van mening dat de parkeerplaatsen bij Van Domburgh er niet moeten komen, a. omdat de behoefte daaraan helemaal niet is gebleken, b. omdat de situe ring niet strookt met de verkeersveiligheid. Overigens geen wegversmal lingen. Ook dat is ons uitgangspunt. Met de daarop door de VVD bedachte variant in de vorm van zij het dan een langere verkeersdrempel, zijn wij niet zo gelukkig. Als ik me goed herinner, dan is in het eind van de ja ren '60 het fenomeen verkeersdrempel als een ideale oplossing in sommige delen van ons land ingetreden. Vrij snel verschenen rapporten welke het voor en tegen van die nieuwe toepassing uitvoerig beschreven. Tengevolge van de negatieve ervaringen, welke ook in die rapporten de boventoon voerden, daalde het enthousiasme vrij snel. Nu heerst algemeen de opvat ting dat we met de aanleg uiterst kritisch te werk moeten gaan. Met kri tisch bedoel ik, dat dergelijke obstakels toelaatbaar zijn in die woon gebieden, welke als woonerf zijn ingericht. In elk geval niet in wegen zoals het Groene Woud. Ik wil erop wijzen dat ons reeds de eerste signa len van weerstand, met name het aanbrengen van versmallingen, danwel het leggen van drempels, hebben bereikt. Ik merk op dat het plan op grond van de wet op de ruimtelijke ordening voor beroep vatbaar is. Daarbij is het punt dat wij op dit soort zaken bijzonder attent zijn en waar nodig ook behulpzaam kunnen zijn, moet u intussen ook duidelijk geworden zijn. Tenslotte nog een voorstel van praktische aard. De stemmen tellend in dit gezelschap is het niet vreemd te veronderstellen dat het voorlig gend voorstel niet ongeschonden de eindstreep haalt. Dat betekent ook dat het voorgestelde krediet te hoog is. Daarom stellen wij voor de beslissing aan te houden en het college de gelegenheid te geven het plan op tekening vastgelegd en voorzien van nieuwe cijfers in de volgende raadsvergadering terug te brengen. We kunnen dan een besluit nemen over een concreet, in kaart gebracht plan en tevens over de daartoe benodigde financiën. Vertraging van betekenis behoeft dit niet te betekenen. Dat hangt af hoe snel het college op de beslissing van de raad wil inspelen. De heer VAN EIJKEREN: Ik probeer er zo kort mogelijk over te zijn. Uit eindelijk is er binnen de commissie al uitvoerig over gesproken en ik bespeur dat eigenlijk ook bij datgene wat naar voren gebracht is, omdat het tamelijk puntsgewijs zich toespitst op een aantal knelpunten die er nog liggen. Ik vind het plezierig te constateren dat de heer Hermes de procedure die gevolgd is, de wijze waarop de bewoners door ons serieus genomen zijn, betrokken zijn op een correcte wijze. Een wijze waar de commissie vanaf het allereerste begin zijn instemming mee heeft kunnen betuigen. Dat hij daarvoor waardering uitspreekt en ik zal de waardering graag overbrengen aan de mensen die vanuit dit huis bij het plan en de voorbereiding daarvan betrokken zijn. Het is duidelijk, daar waar de fractie van de Partij van de Arbeid steeds voorstander is geweest van met name het aanleggen van parkeerplaatsen, waar nodig, en het realiseren van wegversmallingen, op een wijze die vergelijkbaar is met het plan Churchillstraat en omgeving, dat daar wat teleurstelling in doorklinkt op het moment dat mogelijkerwijze geen meerderheid voor die vorm te vin den zal zijn. De vraag van de heer Hermes naar het standpunt van het college met betrekking tot het alternatief wat in de commissie door de heer Videier naar voren is gebracht, wat door de heer Huijpen zojuist is herhaald, komt hierop neer dat wij het effect daarvan wat geringer inschatten dan de wegversmallingen, zoals die in de tekeningen zijn ver vat, maar dat we er toch aan hechten om deze oplossing dan te accepteren, te kiezen, omdat met name op het punt waar aan een zijde het trottoir ophoudt het van belang is voor het langzaam verkeer, voor de voetganger met name, dat er een aandachtspunt in het wegdek aanwezig is, waardoor

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1985 | | pagina 129