-33- particulier terrein. Ook zet de VVD-fractie vraagtekens met betrekking tot de verkeersveiligheid om in een bocht parkeergelegenheid te creëren. B. Met betrekking tot de verkeersremmende maatregelen, mijnheer de voor zitter. De voorkeur van de VVD-fractie gaat uit naar één verlengde ver keersdrempel, met glooiende hellingen, met als beginpunt De Minimolen en het eindpunt nabij de jeugdhonken, conform het voorstel zoals dat mijn collega-fractiegenoot, de heer Videier, in de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening heeft aangegeven. Onze fractie is niet in voor wegversmallingen. Wegversmallingen te realiseren met daarbij behorende paaltjes. Dus geen wegversmallingen, maar één verlengde verkeersdrempel. Argumenten hiervoor heb ik eerder in mijn betoog aangegeven. C. Tenge volge van onze wijzigingsvoorstellen dient ook volgens onze inschatting het te voteren krediet wat te worden bijgesteld, mijnheer de voorzitter, en de VVD-fractie stelt voor het te voteren krediet met 8.000,te verminderen, waarbij we dan uitkomen op 400.000, Tot slot nog een vraag, mijnheer de voorzitter. Ik kan me herinneren dat in verband met de verbetering van de woonomgeving Churchillstraat en omgeving een voor- bereidingsbesluit moest worden genomen. Is dit thans ook noodzakelijk Nog een aanvullende vraag. Hoe gaat dit alles zich verhouden tot het on- derhoudsfonds De heer KLIJS: Ja, voorzitter, de CDA-fractie die zal denk ik tot dit punt een iets minder optimistisch geluid laten horen. Hetgeen dus niet betekent dat wij niet voorstaan dat die dingen die in het Groene Woud en omgeving aan noodzakelijke voorzieningen toe zijn. Onder andere de wateroverlast hadden we gehoopt dat dat al uitgevoerd zou zijn in plaats van dat we er nog aan moeten beginnen. Maar ervan uitgaande dat het oor spronkelijke verbeteringsplan, dat had betrekking op het Groene Woud, vanaf de Vader Vincentiusstraat tot aan de Oudlandweg. Gelukkig hebben de voorbereidende ontwikkelingen ertoe geleid, dat vanuit die richting gezien het eerste gedeelte is vervallen. Dan hoeven daar, naar onze stel lige overtuiging, geen voorzieningen te worden getroffen, omdat het woon-leefklimaat er daar behoefte aan zou hebben. In plaats daarvan is het gebied rondom het café Van Domburgh, wat duidelijk wel om verbetering vraagt, in het plan opgenomen. Onze uitgangspunten ten aanzien van het verbeteringsplan zijn steeds geweest een goed wegdek, aan beide zijden van de straat een trottoir, geen parkeerhavens, voldoende verlichting en beplanting en door parkeren op de weg het snelheidsverminderende ef fect te benutten. Er is een kans dat wij met medewerking van de VVD op een aantal punten, die voor ons van belang zijn, althans voor een deel ons beoogde doel gaan bereiken. In geen geval wegversmalling. Of we het nu leuk vinden of niet, het blijkt overduidelijk dat het Groene Woud in het plaatselijk verkeersbeeld een functie heeft, welke uitgaat boven die van de doorsnee woonstraat. In welke mate en op welke tijden daar van een belastend verkeersaanbod sprake zou kunnen zijn, is nooit onderzocht. Het verkeer, wat het Groene Woud, zou belasten ontlast tevens elders knelpunten. Een goede verhouding tussen gunstig voor het ene en ongunstig voor het andere liggen, is nooit nagegaan. Toch zijn dat voor mij be langrijke aspecten om die in de overwegingen voor een goede besluitvor ming te kunnen betrekken. Ik heb nu de indruk, er staat op het investe ringsplan voor het Groene Woud een flinke post en die post die moet op en wat zie je dan Op de plankaart de meest gekunstelde constructies, welke het woongenot van de bewoners moeten verhogen. Dat diezelfde con structies frustrerend zijn voor hen, die vanuit een andere invalshoek van de weg gebruik willen maken en naar mijn mening zolang er geen alter natieven zijn ook gebruik moeten kunnen maken, dat blijkt blijkbaar niet meer mee te tellen. Wij menen, voorzitter, te mogen constateren, dat de

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1985 | | pagina 128