-33-
particulier terrein. Ook zet de VVD-fractie vraagtekens met betrekking
tot de verkeersveiligheid om in een bocht parkeergelegenheid te creëren.
B. Met betrekking tot de verkeersremmende maatregelen, mijnheer de voor
zitter. De voorkeur van de VVD-fractie gaat uit naar één verlengde ver
keersdrempel, met glooiende hellingen, met als beginpunt De Minimolen
en het eindpunt nabij de jeugdhonken, conform het voorstel zoals dat mijn
collega-fractiegenoot, de heer Videier, in de commissie openbare werken
en ruimtelijke ordening heeft aangegeven. Onze fractie is niet in voor
wegversmallingen. Wegversmallingen te realiseren met daarbij behorende
paaltjes. Dus geen wegversmallingen, maar één verlengde verkeersdrempel.
Argumenten hiervoor heb ik eerder in mijn betoog aangegeven. C. Tenge
volge van onze wijzigingsvoorstellen dient ook volgens onze inschatting
het te voteren krediet wat te worden bijgesteld, mijnheer de voorzitter,
en de VVD-fractie stelt voor het te voteren krediet met 8.000,te
verminderen, waarbij we dan uitkomen op 400.000, Tot slot nog een
vraag, mijnheer de voorzitter. Ik kan me herinneren dat in verband met
de verbetering van de woonomgeving Churchillstraat en omgeving een voor-
bereidingsbesluit moest worden genomen. Is dit thans ook noodzakelijk
Nog een aanvullende vraag. Hoe gaat dit alles zich verhouden tot het on-
derhoudsfonds
De heer KLIJS: Ja, voorzitter, de CDA-fractie die zal denk ik tot dit
punt een iets minder optimistisch geluid laten horen. Hetgeen dus niet
betekent dat wij niet voorstaan dat die dingen die in het Groene Woud
en omgeving aan noodzakelijke voorzieningen toe zijn. Onder andere de
wateroverlast hadden we gehoopt dat dat al uitgevoerd zou zijn in plaats
van dat we er nog aan moeten beginnen. Maar ervan uitgaande dat het oor
spronkelijke verbeteringsplan, dat had betrekking op het Groene Woud,
vanaf de Vader Vincentiusstraat tot aan de Oudlandweg. Gelukkig hebben
de voorbereidende ontwikkelingen ertoe geleid, dat vanuit die richting
gezien het eerste gedeelte is vervallen. Dan hoeven daar, naar onze stel
lige overtuiging, geen voorzieningen te worden getroffen, omdat het
woon-leefklimaat er daar behoefte aan zou hebben. In plaats daarvan is
het gebied rondom het café Van Domburgh, wat duidelijk wel om verbetering
vraagt, in het plan opgenomen. Onze uitgangspunten ten aanzien van het
verbeteringsplan zijn steeds geweest een goed wegdek, aan beide zijden
van de straat een trottoir, geen parkeerhavens, voldoende verlichting
en beplanting en door parkeren op de weg het snelheidsverminderende ef
fect te benutten. Er is een kans dat wij met medewerking van de VVD op
een aantal punten, die voor ons van belang zijn, althans voor een deel
ons beoogde doel gaan bereiken. In geen geval wegversmalling. Of we het
nu leuk vinden of niet, het blijkt overduidelijk dat het Groene Woud in
het plaatselijk verkeersbeeld een functie heeft, welke uitgaat boven die
van de doorsnee woonstraat. In welke mate en op welke tijden daar van
een belastend verkeersaanbod sprake zou kunnen zijn, is nooit onderzocht.
Het verkeer, wat het Groene Woud, zou belasten ontlast tevens elders
knelpunten. Een goede verhouding tussen gunstig voor het ene en ongunstig
voor het andere liggen, is nooit nagegaan. Toch zijn dat voor mij be
langrijke aspecten om die in de overwegingen voor een goede besluitvor
ming te kunnen betrekken. Ik heb nu de indruk, er staat op het investe
ringsplan voor het Groene Woud een flinke post en die post die moet op
en wat zie je dan Op de plankaart de meest gekunstelde constructies,
welke het woongenot van de bewoners moeten verhogen. Dat diezelfde con
structies frustrerend zijn voor hen, die vanuit een andere invalshoek
van de weg gebruik willen maken en naar mijn mening zolang er geen alter
natieven zijn ook gebruik moeten kunnen maken, dat blijkt blijkbaar niet
meer mee te tellen. Wij menen, voorzitter, te mogen constateren, dat de