-32- keersremmende maatregelen zijn wij van mening en met ons de betrokken bewoners, dat enkele wegversmallingen een goede oplossing kunnen brengen. Daar gaat dan ook de voorkeur naar uit van onze fractie. Vooral willen wij pleiten voor een wegversmalling op het punt van waar het tweezijdig voetpad ophoudt. In de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening heeft de VVD een andere verkeersremmende maatregel ingebracht, namelijk langzaam glooiende verkeersdrempels over een grotere dan normale lengte. Graag vernemen wij de mening van het college of met de door de VVD voor gestelde maatregel dezelfde veiligheid bereikt kan worden. Mijnheer de voorzitter, het doet de fractie van de Partij van de Arbeid genoegen te constateren dat de samenwerking om te komen met een plan wat tegemoet komt aan de wensen van de bewoners, vlekkeloos is verlopen, tot grote tevredenheid van de betrokken bewoners. Een ideale procedure die we nu reeds enkele malen hebben gebruikt en een procedure die we bij de vol gende te verbeteren woonomgevingen zeker weer moeten volgen. Mijnheer de voorzitter, het mag duidelijk zijn dat we hier onze waardering uit spreken voor de manier waarop het college en het ambtelijk apparaat het object tot een voor de Partij van de Arbeid aanvaardbaar eindresultaat heeft weten te brengen. Ik dank u. De heer HUIJPEN: Mijnheer de voorzitter, regelmatig heeft de VVD-fractie sinds de aanvang van deze raadsperiode er op gehamerd bij de verbetering van woonomgevingen het Groene Woud een hoge prioriteit te geven. Waarom, mijnheer de voorzitter en ik wil dat graag nog eens herhalen. Omdat daar middeleeuwse toestanden heersen. Ik denk daarbij dan met name aan de wa teroverlast, stinkende sloten, slecht wegdek, het ontbreken van trottoirs en het knelpunt bij café Van Domburgh. Dat waren en zijn tot op de dag van vandaag de knelpunten die dringend om een oplossing vragen. Niets meer en niets minder. Ik denk mijnheer de voorzitter, dat de problematiek in het Groene Woud moeilijk vergelijkbaar is met Churchillstraat en om geving. Onze fractie zou er op willen wijzen dat het Groene Woud een wijk- verbindende functie heeft. Ook is de visie van onze fractie dat we ter dege rekening moeten houden met de aldaar gevestigde bedrijven en het verre achterland, welke veelvuldig gebruik maken van het Groene Woud om het centrum van onze gemeente te bereiken. Het vrachtvervoer van en naar de bedrijven, gevestigd in het Groene Woud en het achterland van het Groene Woud moet op een behoorlijke wijze kunnen blijven geschieden. Zonder daarbij afbreuk te doen aan verkeersveiligheid in het Groene Woud. Mijnheer de voorzitter, de VVD-fractie is blij met dit voorstel. Blij met dit voorstel, mijnheer de voorzitter, omdat middels overleg in de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening het plan is aangepast. Aangepast aan onze ideeën en wensen en een aantal bezuinigingen tot stand zijn gebracht. Bezuinigingen die geen afbreuk doen aan de verbeteringen. Voor alle duidelijkheid, mijnheer de voorzitter, de VVD-fractie is wel in voor verbeteringen, maar niet voor geldverslindende franje. De bezui nigingen hebben weer geresulteerd in het feit dat we het te renoveren gebied met maar liefst 30% hebben kunnen vergroten, zodat we het knelpunt bij café Van Domburgh bij de renovatie kunnen meenemen, wat in het oor spronkelijke plan was blijven liggen. Met andere woorden, mijnheer de voorzitter, vooral dankzij de inzet van onze fractie gaan we nu een gro ter gebied renoveren voor minder geld. De VVD-fractie kan dan ook in grote lijnen akkoord gaan met dit voorstel, door u gepresenteerd. Wel zijn er volgens onze visie enkele onderdelen in het plan, die om aanpas sing vragen. Dat geldt dan met betrekking tot enkele wijkvriendelijke voorzieningen. A. de 4 parkeerplaatsen in de bocht bij café Van Domburgh. De VVD-fractie is van mening dat deze parkeervoorzieningen overbodig zijn, omdat aldaar een ruime parkeervoorziening aanwezig is, weliswaar op

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1985 | | pagina 127