-32-
keersremmende maatregelen zijn wij van mening en met ons de betrokken
bewoners, dat enkele wegversmallingen een goede oplossing kunnen brengen.
Daar gaat dan ook de voorkeur naar uit van onze fractie. Vooral willen
wij pleiten voor een wegversmalling op het punt van waar het tweezijdig
voetpad ophoudt. In de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening
heeft de VVD een andere verkeersremmende maatregel ingebracht, namelijk
langzaam glooiende verkeersdrempels over een grotere dan normale lengte.
Graag vernemen wij de mening van het college of met de door de VVD voor
gestelde maatregel dezelfde veiligheid bereikt kan worden. Mijnheer de
voorzitter, het doet de fractie van de Partij van de Arbeid genoegen te
constateren dat de samenwerking om te komen met een plan wat tegemoet
komt aan de wensen van de bewoners, vlekkeloos is verlopen, tot grote
tevredenheid van de betrokken bewoners. Een ideale procedure die we nu
reeds enkele malen hebben gebruikt en een procedure die we bij de vol
gende te verbeteren woonomgevingen zeker weer moeten volgen. Mijnheer
de voorzitter, het mag duidelijk zijn dat we hier onze waardering uit
spreken voor de manier waarop het college en het ambtelijk apparaat het
object tot een voor de Partij van de Arbeid aanvaardbaar eindresultaat
heeft weten te brengen. Ik dank u.
De heer HUIJPEN: Mijnheer de voorzitter, regelmatig heeft de VVD-fractie
sinds de aanvang van deze raadsperiode er op gehamerd bij de verbetering
van woonomgevingen het Groene Woud een hoge prioriteit te geven. Waarom,
mijnheer de voorzitter en ik wil dat graag nog eens herhalen. Omdat daar
middeleeuwse toestanden heersen. Ik denk daarbij dan met name aan de wa
teroverlast, stinkende sloten, slecht wegdek, het ontbreken van trottoirs
en het knelpunt bij café Van Domburgh. Dat waren en zijn tot op de dag
van vandaag de knelpunten die dringend om een oplossing vragen. Niets
meer en niets minder. Ik denk mijnheer de voorzitter, dat de problematiek
in het Groene Woud moeilijk vergelijkbaar is met Churchillstraat en om
geving. Onze fractie zou er op willen wijzen dat het Groene Woud een wijk-
verbindende functie heeft. Ook is de visie van onze fractie dat we ter
dege rekening moeten houden met de aldaar gevestigde bedrijven en het
verre achterland, welke veelvuldig gebruik maken van het Groene Woud om
het centrum van onze gemeente te bereiken. Het vrachtvervoer van en naar
de bedrijven, gevestigd in het Groene Woud en het achterland van het
Groene Woud moet op een behoorlijke wijze kunnen blijven geschieden.
Zonder daarbij afbreuk te doen aan verkeersveiligheid in het Groene Woud.
Mijnheer de voorzitter, de VVD-fractie is blij met dit voorstel. Blij
met dit voorstel, mijnheer de voorzitter, omdat middels overleg in de
commissie openbare werken en ruimtelijke ordening het plan is aangepast.
Aangepast aan onze ideeën en wensen en een aantal bezuinigingen tot stand
zijn gebracht. Bezuinigingen die geen afbreuk doen aan de verbeteringen.
Voor alle duidelijkheid, mijnheer de voorzitter, de VVD-fractie is wel
in voor verbeteringen, maar niet voor geldverslindende franje. De bezui
nigingen hebben weer geresulteerd in het feit dat we het te renoveren
gebied met maar liefst 30% hebben kunnen vergroten, zodat we het knelpunt
bij café Van Domburgh bij de renovatie kunnen meenemen, wat in het oor
spronkelijke plan was blijven liggen. Met andere woorden, mijnheer de
voorzitter, vooral dankzij de inzet van onze fractie gaan we nu een gro
ter gebied renoveren voor minder geld. De VVD-fractie kan dan ook in
grote lijnen akkoord gaan met dit voorstel, door u gepresenteerd. Wel
zijn er volgens onze visie enkele onderdelen in het plan, die om aanpas
sing vragen. Dat geldt dan met betrekking tot enkele wijkvriendelijke
voorzieningen. A. de 4 parkeerplaatsen in de bocht bij café Van Domburgh.
De VVD-fractie is van mening dat deze parkeervoorzieningen overbodig zijn,
omdat aldaar een ruime parkeervoorziening aanwezig is, weliswaar op