-28- toch minstens voor willen stellen dat men daar in plaats van vijfduidend, tienduizend gulden per boom voor inbrengt. Maar meer belangrijk is nog, dat dit ook bij wijze van kettingbeding in de koopakte opgenomen gaat worden. Temeer omdat in het verschiet ligt alle direkte rechtstreekse doorverkoop De heer DU PONT: Voorzitter, in de commissievergadering in november heb ben we al eerder over een soortgelijk voorstel gesproken. Toen is door de meerderheid van de commissie aan b. en w. geadviseerd, op dat voorstel niet in te gaan. Het thans voorliggende voorstel is naar onze mening nog ongunstiger als het voorstel dat in november aan de orde is geweest. In november '84 was er sprake van het verplaatsen en herplaatsen van 3 bo men, thans verdwijnen die 3 bomen. Daarmee kon ons inziens, degenen die eerder kavels gekocht hebben en de verplichting hebben gekregen om de bomen die op die percelen stonden, te handhaven, toch wel in een merk waardige positie. Het zou niet ondenkbaar zijn dat ook zij doorredenerend op het gemak waarmee nu principes, die al jaren in stand gehouden zijn, overboord gegooid worden, ook bij de gemeente komen aankloppen om te vra gen of hun bomen, die ze dus moeten dulden, ook niet gerooid mogen wor den. Waardoor het plan in zijn totaliteit nog verder aangetast zou wor den. Ik zal u vertellen, wij zijn er geen voorstander van dat ook die bomen waarvan eerder bedongen is dat ze blijven staan, ook zouden verdwij nen want dan blijft er in feite van de uitgangspunten die indertijd ge steld zijn helemaal niets over. De adviezen die ter inzage gelegen heb ben, zijn veelal de adviezen die ook gespeeld hebben wij de behandeling in de commissie in november. Daarin wordt geadviseerd om de bomen te la ten staan. In het preadvies staat nu dus wel dat de chef plantsoenendient daar een andere visie op heeft, maar die vind ik niet terug in de advie zen. Bovendien is er nog een advies van de afdeling financiën waarin ook bepaald niet geadviseerd wordt om op de plannen zoals ze er liggen, in te gaan. Concluderend, voorzitter, kan ik zeggen dat onze fractie toch wel zeer grote moeite heeft met het voorstel zoals het nu gepresenteerd is. Wij zouden liever zien dat de bouwmassa zo gesitueerd zou worden dat er een minimale aanslag op het groen gedaan zou worden. Daardoor zou je ook de precedent-werking ten opzichte van de anderen kunnen voorkomen. En ik denk dat dan de doelstellingen die al jaren in vele discussies die over Huize de Molen zijn gevoerd, dan meer recht gedaan worden als in het voorstel zoals het er nu ligt. De heer HUIJPEN: Voorzitter, we hebben allemaal wel eens letterlijk en fi guurlijk stilgestaan bij het kavel van Huize de Molen. Deze kavel die reeds jarenlang onbebouwd en onverkoopbaar aan de Bosschendijk ligt, is een tastbaar bewijs volgens onze visie, van het feit dat de woningmarkt flink is gewijzigd sinds de villa Huize de Molen is aangekocht door de gemeente. Het is volgens de visie van de V.V.D.-fractie een goede zaak om het bestemmingsplan zodanig te wijzigen dat we nu wel kunnen verkopen. Met betrekking tot het groen, het volgende meneer de voorzitter. Sinds de aankoop van de villa door de gemeente is er erg veel groen gekocht. Met name het park van Saint Louis. Ook zijn er vanuit gemeentewege di verse bomen geplant sinds de aankoop van die villa.Onze fractie kan zich dan ook dien ten gevolge vinden in het idee dat er een drietal vervolgens moeten worden gekapt, en wij zouden, nu blijkens ook de informatie van de chef van de plantsoenendienst, zich kan vinden in het rooien van die drie bomen, zouden we gezien dat feit, ervoor willen zijn. En dan met betrekking tot hetgeen meneer Klijs gezegd heeft. Ons uitgangspunt bij de standpuntbepaling met betrekking tot dit preadvies is geweest dat dus de resterende bomen zonder meer behouden zouden blijven. Maar blijkens

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1985 | | pagina 123