-41- heid van een ruil van 2 premiehuurwoningen naar 4 woningwetwoningen, want daar praten we in feite over als we over HAT-woningen spreken. Dat bete kent dat we in dat geval een voorschotje van 2 moeten nemen op het con tingent '85. Nou wat waren nu de overwegingen bij de stichting. Op de eerste plaats dat zij een dergelijk klein aantal in de sfeer van die HAT- woningen wel realiseerbaar achtte, wel een aanbod vonden op de vraag die in die sfeer bij hun bekend is. Waarom niet die 2 premiehuurwoningen Omdat bij doorrekening, dat is binnen de dienst is daar ook aan meege werkt, je uitkomt dan op een maandhuur van omstreeks 540, En laten we wel wezen, iedereen heeft bij andere gelegenheden de cijfers van de stichting terecht ook gebruikt als het ging om het grote percentage men sen wat een eerste, een tweede of een derde keer weigert als een woning wordt toegewezen om allerlei omstandigheden, maar een belangrijk argument voor een grote groep was de grootte van de huren. Nou dan praten we over huren in een nieuwbouwwijk als Albano, die de 450,niet over schrijden en daar doet dat probleem vanuit hun bestand zich al fors voor. In Albano zien we woningen die nog wat duurder zijn, van het Schilders pensioenfonds. Daar zien we de eerste leegstand. Nu gaan we op een loka- tie aan het Marktstraatje en ik denk dat we inderdaad van straatje moeten spreken, gaan we nadenken over twee woningen waar een huur uit zal rollen omdat het is geen woningwet het is premiehuur, van 450,per maand. Ik denk dat dan terecht door de stichting wordt opgemerkt dat zij daar op geen enkele voorwaarde aan mee wensen te werken met het bouwen van leegstand dus. Die argumenten hebben ons voldoende overtuigd om naar de commissie te komen met het voorstel om toch met het plan van die 4 HAT- woningen te komen. Natuurlijk speelde daar bij de stichting zeker een rol, daar heeft de heer Klijs gelijk in, dat er sprake is van een zoge naamd ladenplan. Men had wat liggen. Overigens een plan wat qua lijnen misschien wat strak is, maar wat in Bosschenhoofd exact op die wijze ge realiseerd is en waar mensen kennelijk plezierig wonen voor een prijs van 220,per maand. In bouwvolume, in lokatie, maakt het op zich geen verschil. We spreken in beide gevallen over eenzelfde bouw van omvang en bouwvolume. Dus het is zuiver de appreciatie die er is voor het bouw werk op zich. Ik denk dat naar de heer Rennings toe de ontwikkeling in de toekomst, waar in de commissie ook door de heer Klijs al op gewezen is, het idee van eventueel het opnemen van een plein in die omgeving, dat dat geenszins geblokkeerd wordt zolang je je op deze lokatie exact houdt aan de mogelijkheden die ook het vigerende bestemmingsplan, het Komplan, biedt qua omvang en volume. Dus het is zuiver een keuze voor enerzijds met het oog op de tijd van wil je die 2 woningen realiseren in 1984. Zo ja, dan moet je iets kiezen wat op korte termijn te realise ren is. Contact met de Provinciale Directie Volkshuisvesting heeft opge leverd dat vóór 1 oktober moet men daar ook de gegevens hebben. Nou dat betekent dat je eigenlijk alleen nog kunt werken vanuit een ladenplan, dat is dat tijdselement wat er in zit. Wil je die 2 woningen bouwen dan zegt de woningstichting dank u wel, want dat betekent leegstand gezien de lokatie. Nou dat is de situatie waarin we zitten en daarom hebben wij eigenlijk gekozen om dan toch in de wens van de stichting mee te denken en vandaar uit ons licht opgestoken bij de PPD en die kunnen zich vinden in een dergelijke oplossing en bij de Provinciale Directie Volkshuisves ting bleek bereidheid om het voorschot van 2 woningen, 2 woningwetwonin gen uit het contingent '85 te geven en de 2 premiehuurwoningen dan ook om te zetten. Dus in feite 2 terug te nemen en 4 woningwetwoningen daar voor in de plaats te geven, waarvan er dan 2 drukken op het contingent van volgend jaar. Dat is de situatie. De VOORZITTER: De draaiing in noordelijke richting

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 81