-35- is gebeurd, maar de feitelijkheid logenstraft misschien een en ander. Ik betreur het alleen en we zitten nu met de problemen. De stukken waar over u het heeft of aanleiding daarop in te gaan. Wie er met de 250.000,gaat werken ja, daar werken we straks met de raad mee, in die zin dat wij u betrekken op 2 oktober bij de besluitvorming rondom die eerste fase. U wilt en dat is de tweede opmerking die u aan het einde van uw betoog maakt, een tweede voorwaarde u wilt inzage in de volgende fase. Op dit moment is een van de belangrijkste problemen bij het bezoe ken, de bezoeken die wij nu brengen en de fase waarin we nu zitten, dat overzien van de consequenties van de eerste aanschaf. U begrijpt natuur lijk dat als je de eerste aanschaf doet, dat je vervolgens vast zit aan de volgende, in de volgende fase aan apparatuur etc. Als je dus die eerste stap doet moet je goed weten wat er in de tweede en derde fase gaat gebeuren. Voorzover dat mogelijk is, voorzover daarin de continuï teit een rol speelt zullen wij u inzage geven in de consequenties. We delen de opmerking met betrekking tot de coördinatie binnen de organisa tie, de systeembeheerder, terwijl het eigenlijk wat anders is, de coör dinatie van systemen en de systeembeheerder is in feite twee kanten. Nou ik denk dat het inderdaad nodig en noodzakelijk is dat zodra we een be sluit nemen van we gaan deze apparatuur nemen, dat is op dit moment erg moeilijk, maar zodra je nu op dit moment een besluit gaat nemen dat je die apparatuur koopt dat je de mensen die daarmee gaan werken meteen, men is daar erg gemotiveerd voor, ik proef dat gewoon, maar die mensen meteen ook in de gelegenheid stelt om zich met die apparatuur vertrouwd te maken, ook verder te oriënteren op datgene wat er omheen zit en even tueel zaken over te brengen op anderen die in de omgeving van die appara tuur werken en dat zijn noodzakelijkheden, noodzakelijke directe vaardig heden, maar het feit dat je als organisatie überhaupt geautomatiseerd werkt zijn noodzakelijke elementen die je bij het personeel vertrouwd moet maken. Er wordt teveel gekeken naar apparatuur en te weinig naar de mensen op dit moment. Ik kan me die opmerking wel indenken. Ik denk dat:ik net heb aangegeven dat op dit moment, gegeven de tijd die wij ons gunnen, die besluiten die we op zeer korte termijn met elkaar moeten ne men, dat we waar we ook mede het enthousiasme wat we hier ontmoeten en waardoor het denk ik ook mogelijk is om die termijn van 1 januari wel te halen, ook met die mensen intern, of juist met die mensen intern dat we dat punt met elkaar goed willen invullen wanneer een eerste stap be kend gaat worden. Ik vertrouw daar helemaal op en ik denk dat het perso neel dat vertrouwen ook in het bestuurlijk kader heeft. Nou wat bedoeld wordt met een evenwichtig personeelsbeleid wat wordt afgestemd op de au tomatisering, in het laatste stuk van uw betoog maakt u wat opmerkingen, waar dit er een van was. Ik denk dat je je wel kunt afvragen wat het ef fect voor de werkgelegenheid zal zijn op korte termijn, middellange termijn of lange termijn. Je kunt filosoferen over dat aspect, maar je kunt ook als gevolg van de automatisering ook praten over de kwaliteit van de ar beid, de kwaliteit van de vragende arbeid. Ik denk dat dat aspecten zijn in het automatiseringsplan die we voldoende aandacht moeten schenken, daar waar duidelijk effecten teweeg gebracht worden door de wijze waarop we de organisatie gaan opzetten. Voorzitter, ik hoop dat ik naar eenieder toe geantwoord heb. De VOORZITTER: Dank u wel wethouder, maar toch heb ik nog een vraag. Een vraag van de heer Videler. Hij zei namelijk: "Waarom onderscheidt u fase 2 en fase 3, ze hebben immers dezelfde datum van realisering Die vraag heb ik in de beantwoording gemist.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 75