-29-
niet haalbaar is per 1 januari. Daarnaast is het voor mij onduidelijk
waarom de fasen 2 en 3 weliswaar zijn gefaseerd, maar ik zie weer gelijke
invoeringsdata. Dus hoe dat zit weet ik niet. Dan een van onze grootste
bezwaren. Er wordt een werkkrediet gevraagd van 250.000,Er loopt
een marge van 50.000, Dit zijn de kosten voor het totale plan. Ik
verwijs hiervoor naar de relatie kosten-overzichten op de op een na laat
ste bladzijde en bladzijde 20 in het concept-automatiseringsplan. Het
komt ons veel logischer voor ook het werkkrediet te faseren, waarbij onze
gedachten uitgaan naar voor de eerste fase 100.000,en de tweede en
derde fase bijvoorbeeld elk 75.000, Ik denk dat daardoor na reali
sering van die eerste fase door de raad aan de hand van een gedetailleerd
en uitgewerkt plan voor de volgende fase goede beslissingen kunnen worden
genomen. Het geeft een ruime mogelijkheid voor een niet geautomatiseerde
kredietbewaking. Ons tweede bezwaar richt zich op de discrepantie
tussen het concept-automatiseringsplan en het stuk met betrekking tot
de aanvullende advisering en conclusies. In tegenstelling tot de titel
van dat laatste stuk, conclusies, wordt hier geen conclusie getrokken,
terwijl het eerste stuk voorstaat op met het OVV in zee te gaan. Dat was
voor mij nogal raadselachtig. Dank u wel.
De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, op bladzijde 2 van het concept-automa
tiseringsplan gemeente Oudenbosch, treffen we een passage aan over het
belang van de bestuurlijke betrokkenheid bij automatisering. De onder
zoekers stellen en ik citeer:"Een bestuurlijke betrokkenheid bij de auto
matisering is noodzakelijk. Automatisering in de gemeente behoeft een
integrale en op lange termijn gerichte aanpak door middel van vaststel
ling van een gemeentelijk automatiseringsplan. Evaluatie van zo'n plan
zal steeds nodig zijn'."; Met name de eerste passage van die stelling wil
ik gaarne onderschrijven, maar als ik af moet gaan op de nota van het
MWB-secretariaat, dan zijn zij, de onderzoekers, bij deze stelling snel
na deze bladzijde vergeten. Want als geheel voldoet de concept-nota niet,
om dan ook bestuurlijke beslissingen te nemen. Het is een veel te alge
meen verhaal en node wordt een advies voor en een oordeel over de gewen
ste adviezen die de organisatie en automatisering voor Oudenbosch gemist.
Voor het overige voorzitter, wil ik het laten bij het hetgeen ik in de
vergadering van de commissie ABZ, algemene en bestuurlijke zaken, op 11
september j.l. namens mijn fractie heb gezegd. Het is op zich meer geen
schande een beleid gericht op een verdere automatisering in 1986 te ver
vroegen indien blijkt dat de noodzakelijke omschakeling per 1 januari
aanstaande met de huidige middelen tot ondoelmatigheid leidt. Het getuigt
van moed om in een voor een goede voorbereiding laat stadium te besluiten
de start van de automatisering te laten samenvallen met de omschakeling
van de financiële administratie volgens de nieuwe comptabiliteitswet.
Een moedig besluit wordt overmoedig indien de medewerkers, in het bijzon
der de beleidsmedewerkers een dergelijke beslissing niet zouden dragen.
De overtuigende wijze waarop de chef financiën dit voorstel op 11 septem
ber heeft toegelicht alsmede de steun die de medezeggenschapcommissie
aan het voorstel heeft gegeven, hebben de vrees voor een overmoedig be
sluit bij ons weggenomen. Ik wil bij deze de ambtelijke medewerkers een
compliment maken over de wijze waarop zij op de komende veranderingen,
die voor hen toch niet eenvoudig zullen zijn, inspelen. Gelet op de eer
dere kritiek in de genoemde nota ben ik verheugd dat het college op zo'n
heldere wijze in het preadvies heeft aangegeven volgens welke uitgangs
punten zij het beleid zal uitvoeren. Behoudens twee nadere vragen en de
daarop gegeven antwoorden heeft deze toezegging onze fractie zij het met
enige aarzeling gebracht akkoord te gaan met het beschikbaarstellen van
het werkkrediet onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de verdere invul-