-29- niet haalbaar is per 1 januari. Daarnaast is het voor mij onduidelijk waarom de fasen 2 en 3 weliswaar zijn gefaseerd, maar ik zie weer gelijke invoeringsdata. Dus hoe dat zit weet ik niet. Dan een van onze grootste bezwaren. Er wordt een werkkrediet gevraagd van 250.000,Er loopt een marge van 50.000, Dit zijn de kosten voor het totale plan. Ik verwijs hiervoor naar de relatie kosten-overzichten op de op een na laat ste bladzijde en bladzijde 20 in het concept-automatiseringsplan. Het komt ons veel logischer voor ook het werkkrediet te faseren, waarbij onze gedachten uitgaan naar voor de eerste fase 100.000,en de tweede en derde fase bijvoorbeeld elk 75.000, Ik denk dat daardoor na reali sering van die eerste fase door de raad aan de hand van een gedetailleerd en uitgewerkt plan voor de volgende fase goede beslissingen kunnen worden genomen. Het geeft een ruime mogelijkheid voor een niet geautomatiseerde kredietbewaking. Ons tweede bezwaar richt zich op de discrepantie tussen het concept-automatiseringsplan en het stuk met betrekking tot de aanvullende advisering en conclusies. In tegenstelling tot de titel van dat laatste stuk, conclusies, wordt hier geen conclusie getrokken, terwijl het eerste stuk voorstaat op met het OVV in zee te gaan. Dat was voor mij nogal raadselachtig. Dank u wel. De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, op bladzijde 2 van het concept-automa tiseringsplan gemeente Oudenbosch, treffen we een passage aan over het belang van de bestuurlijke betrokkenheid bij automatisering. De onder zoekers stellen en ik citeer:"Een bestuurlijke betrokkenheid bij de auto matisering is noodzakelijk. Automatisering in de gemeente behoeft een integrale en op lange termijn gerichte aanpak door middel van vaststel ling van een gemeentelijk automatiseringsplan. Evaluatie van zo'n plan zal steeds nodig zijn'."; Met name de eerste passage van die stelling wil ik gaarne onderschrijven, maar als ik af moet gaan op de nota van het MWB-secretariaat, dan zijn zij, de onderzoekers, bij deze stelling snel na deze bladzijde vergeten. Want als geheel voldoet de concept-nota niet, om dan ook bestuurlijke beslissingen te nemen. Het is een veel te alge meen verhaal en node wordt een advies voor en een oordeel over de gewen ste adviezen die de organisatie en automatisering voor Oudenbosch gemist. Voor het overige voorzitter, wil ik het laten bij het hetgeen ik in de vergadering van de commissie ABZ, algemene en bestuurlijke zaken, op 11 september j.l. namens mijn fractie heb gezegd. Het is op zich meer geen schande een beleid gericht op een verdere automatisering in 1986 te ver vroegen indien blijkt dat de noodzakelijke omschakeling per 1 januari aanstaande met de huidige middelen tot ondoelmatigheid leidt. Het getuigt van moed om in een voor een goede voorbereiding laat stadium te besluiten de start van de automatisering te laten samenvallen met de omschakeling van de financiële administratie volgens de nieuwe comptabiliteitswet. Een moedig besluit wordt overmoedig indien de medewerkers, in het bijzon der de beleidsmedewerkers een dergelijke beslissing niet zouden dragen. De overtuigende wijze waarop de chef financiën dit voorstel op 11 septem ber heeft toegelicht alsmede de steun die de medezeggenschapcommissie aan het voorstel heeft gegeven, hebben de vrees voor een overmoedig be sluit bij ons weggenomen. Ik wil bij deze de ambtelijke medewerkers een compliment maken over de wijze waarop zij op de komende veranderingen, die voor hen toch niet eenvoudig zullen zijn, inspelen. Gelet op de eer dere kritiek in de genoemde nota ben ik verheugd dat het college op zo'n heldere wijze in het preadvies heeft aangegeven volgens welke uitgangs punten zij het beleid zal uitvoeren. Behoudens twee nadere vragen en de daarop gegeven antwoorden heeft deze toezegging onze fractie zij het met enige aarzeling gebracht akkoord te gaan met het beschikbaarstellen van het werkkrediet onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de verdere invul-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 69