-28-
Nu kan ik dat niet zo goed rijmen, want als ik nou hoofdstuk 4 pak van
dat kleine boekje, het concept-automatiseringsplan, dan is daar aangege
ven dat vernieuwing van de automatisering voor een aantal afdelingen niet
noodzakelijk wordt geacht en ik kan daaruit citeren, onder 4.2 staat dan
belastingen en dan citeer ik nu letterlijk: "De huidige lokale bewerking
van de gemeentelijke belastingen kan gehandhaafd blijven op de P320"
Onder salarisadministratie staat: "De huidige werkwijze en verwerking
geven geen aanleiding tot wijzigingen". Onder 4.2, de uitkeringsadmini
stratie en bevolkingsadministratie vind ik woorden van gelijke strekking.
Dan wil ik toch wel een opmerking maken over dat hoofd bevolkingsadmini
stratie. Daar is aangegeven dat er geen reden is om de bestaande verwer
king via de ponskaart te wijzigen, maar ik denk.mijnheer de voorzitter
dat, hoewel weinigen laat ik zeggen op automatiseringsgebied van haver
tot gort kennen, dat toch wel een groot deel van ons weet dat dit systeem
zodanig achterhaald is dat de reparatie, onderhoud enzovoorts op korte
termijn mogelijk wordt in verband met het verdwijnen van deze apparatuur
voor de markt. Dat heb ik uit zeer betrouwbare bron. Ten aanzien van
het verdwijnen van die persoonskaart onder het hoofdstuk bevolking daar
van ben ik juist van mening dat op afzienbare termijn zal dat gaan
plaatsvinden heb ik begrepen, binnen nu en een jaar, dat we nou niet te
lang moeten wachten met de automatisering want dan blijf je achter de
feiten aanlopen. Dan onder het hoofdstuk 4, ik blijf nog bij datzelfde
hoofdstuk, diverse overige administraties, daar staat aangegeven dat ver
der onderzoek nodig zal zijn om het nut van automatisering te kunnen be
oordelen. Terwijl op de volgende bladzijde, bij de fasering van deze ad
ministraties, deze reeds in fase 1 worden meegenomen. Ik heb de indruk
dat de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften gaan fungeren als een soort
breekijzer voor de invoering van een schijnbaar geintegreerd automatise
ringsplan. In het stuk wordt gesproken over het feit dat niet moet worden
geautomatiseerd om te automatiseren en terecht zou ik willen zeggen.
Laten we dat dan ook niet doen. Dan een aantal opmerkingen en vragen.
Ik mis een aantal bijkomende posten, zoals de kosten van conversie, die
worden naar mijn idee veel te laag ingeschat. Ik heb voor mezelf een
rekensommetje gemaakt, mijnheer de voorzitter, waarbij gebleken is voor
mij dat het omzetten van de bevolkingsadministratie alleen al 220 uur
gaat vergen aan type- en controlewerk en dan praat ik over ingehuurde
krachten, die dus volledig bekend zijn met dit werk en heel snel dit werk
kunnen verrichten. De kosten aan onderhoud en dan ga ik naar de software
die heb ik nergens terug kunnen vinden en dan bedoel ik met kosten over
software bedoel ik dan natuurlijk het bijhouden van programma's. Over
afschrijvingen niets kunnen terugvinden. De mogelijkheden van de automa
tisering denk ik kunnen alleen worden benut als er voldoende kennis in
eigen huis aanwezig is en ik denk dat dit een opleiding vergt van twee
systeembeheerders. Eén systeembeheerder is geen systeembeheerder, want
als hij ziek wordt dan hebben we nog niets, dus ik denk dat we er min
stens twee moeten hebben. U weet dat er vragen, zeker in het begin van
de automatisering op zo'n systeembeheerder afkomen als kunnen we dit met
het apparaat, kunnen we dat met het apparaat Daar moet wel antwoord
op kunnen worden gegeven. Als je steeds naar buiten moet om dat te vragen
denk ik dat we niet op de goede weg zijn. Wij zijn van mening en ik heb
daar ook wel iets over gelezen hoor om een stuurgroep in te stellen waar
alle belanghebbenden in zijn vertegenwoordigd om een juiste afstemming
te waarborgen tussen beleid en uitvoering. Ik denk ook dat u daarmee een
grotere acceptatie verkrijgt bij de organisatie die het tempo van invoe
ring weer ten goede komt. Overigens ten aanzien van het tempo van die
invoering wil ik wel opmerken dat de realisatie daar van de eerste fase
mij erg ongeloofwaardig overkomt hoor. Ik durf te zeggen dat dat gewoon