-11- ik denk dat op het moment dat we een plaatselijke commissie hebben dat dat in principe daardoor alleen al beter gewaarborgd zou kunnen worden dan de situatie die we tot dusverre hebben gekend, die dan meer een be oordeling van een afstand inhield. U mag er op rekenen dat de benoemings- procedures.jnet de nodige zorg omgeven zullen gaan worden, wat betreft het vooraf informeren in een besloten vergadering. De VOORZITTER: Ik denk dat dat heel gevaarlijk is omdat dat de animo zo als ook de adviesnota al zegt, de animo van de echte deskundigen die je nodig hebt waarschijnlijk toch kan beïnvloeden. Die mensen zijn niet in gesteld op besluitvormingsprocedures zoals hier. Die willen best hun naam noemen zelf of laten noemen door een ander maar ik denk als we daar nou van weten dat daar breed over gediskussieerd gaat worden, dat ze dat ei genlijk niet zo op prijs stellen. De heer VAN EIJKEREN: Ik vind persoonlijk de suggestie die de heer Wijnen terzake doet een betere en die ook beter past in de verordening zoals die is ontworpen. En die beter aansluit inderdaad op de argumenten die daar nader voor zijn gegeven. Dus ik zou u in overweging willen geven zich toch te willen schikken in suggesties zoals de heer Wijnen die doet. Die wil ik graag overnemen. De VOORZITTER: Er is nog een verzoek van de heer Huijpen en dat is om de verslagen van de zitting van de commissie, om die voor de raadsleden ter inzage te leggen. De heer VAN EIJKEREN: Ik denk dat dat nou juist een zaak is die in dat werkverslag aan het einde van zo'n jaar in feite de inhoud van het ver slag gaat maken. Ja, misschien dat die zaken, althans dan moet je weer gaan selecteren, het is een keuze van of je doet het volledig of je doet het niet, dan ga je selecteren en als dat dan niet in de ogen van alle raadsleden weer naar behoren gebeurt dan krijg je daar weer discussies over en dat lijkt me ook een slecht hanteerbare zaak. Als er een vorm ge vonden zou kunnen worden waarin de verslagen voor raadsleden ter inzage worden gelegd, maar op een wijze zoals in een besloten vergadering, want ik denk dat het karakter van het niet openbaar zijn van een vergadering niet vervolgens langs de achterdeur van de openbaarheid van het verslag de das omgedaan zou moeten worden, maar zo heb ik uw vraag ook niet opge vat, maar als er dus een constructie te bedenken is waarbij de verslagen hun besloten karakter behouden, dan denk ik dat niets zich daartegen ver zet. De heer HUIJPEN: Voorzitter wat het punt betreft van het openbaar zijn van de schriftelijke verslagen ten aanzien van raadsleden. Als dat onder zocht kan worden dat dat in besloten zin in de praktijk gebracht kan wor den dan zou ik het op prijs stellen als dat ingevuld zou kunnen worden. Met betrekking tot het jaarlijkse verslag. De commissie die gaat in deze nieuwe omstandigheid werken en ik zou me eigenlijk voor kunnen stellen zou het mogelijk zijn om dus een eerste halfjaarlijks verslag te krijgen en daarna een jaarlijks verslag. Dus dat we na een half jaar een verslag kunnen krijgen om te bezien hoe dat de zaak gewerkt heeft en dat we daar na besluiten hoe we dat met het jaarverslag doen. De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, ik denk dat onze bedoeling toch wel duidelijker gemaakt kon worden door te zeggen dat wij er eigen lijk vanuitgaan dat voor zover er knelpunten ontstaan in de advisering door die commissie dat die niet overeenkomstig zijn wat bijvoorbeeld de aanvrager wil en dan komt hij in beroep en dan krijgen we het vanzelf wel hier op onze agenda. Het gaat hier meer om het bestuurlijke aspect, want wat zijn we er nou mee opgeschoten. Van hoeveel uren gaan die mensen zich er allemaal mee bemoeien, wat of hoe vaak is iets teruggekomen, is dat moeizaam gegaan, is dat gemakkelijk gegaan Dat is eigenlijk iets wat we niet aan de hand van een paar incidentele gevallen willen bekijken, maar systematisch van zijn we er nou iets mee opgeschoten of zijn we

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 51