-11-
ik denk dat op het moment dat we een plaatselijke commissie hebben dat
dat in principe daardoor alleen al beter gewaarborgd zou kunnen worden
dan de situatie die we tot dusverre hebben gekend, die dan meer een be
oordeling van een afstand inhield. U mag er op rekenen dat de benoemings-
procedures.jnet de nodige zorg omgeven zullen gaan worden, wat betreft het
vooraf informeren in een besloten vergadering.
De VOORZITTER: Ik denk dat dat heel gevaarlijk is omdat dat de animo zo
als ook de adviesnota al zegt, de animo van de echte deskundigen die je
nodig hebt waarschijnlijk toch kan beïnvloeden. Die mensen zijn niet in
gesteld op besluitvormingsprocedures zoals hier. Die willen best hun naam
noemen zelf of laten noemen door een ander maar ik denk als we daar nou
van weten dat daar breed over gediskussieerd gaat worden, dat ze dat ei
genlijk niet zo op prijs stellen.
De heer VAN EIJKEREN: Ik vind persoonlijk de suggestie die de heer Wijnen
terzake doet een betere en die ook beter past in de verordening zoals die
is ontworpen. En die beter aansluit inderdaad op de argumenten die daar
nader voor zijn gegeven. Dus ik zou u in overweging willen geven zich
toch te willen schikken in suggesties zoals de heer Wijnen die doet. Die
wil ik graag overnemen.
De VOORZITTER: Er is nog een verzoek van de heer Huijpen en dat is om
de verslagen van de zitting van de commissie, om die voor de raadsleden
ter inzage te leggen.
De heer VAN EIJKEREN: Ik denk dat dat nou juist een zaak is die in dat
werkverslag aan het einde van zo'n jaar in feite de inhoud van het ver
slag gaat maken. Ja, misschien dat die zaken, althans dan moet je weer
gaan selecteren, het is een keuze van of je doet het volledig of je doet
het niet, dan ga je selecteren en als dat dan niet in de ogen van alle
raadsleden weer naar behoren gebeurt dan krijg je daar weer discussies
over en dat lijkt me ook een slecht hanteerbare zaak. Als er een vorm ge
vonden zou kunnen worden waarin de verslagen voor raadsleden ter inzage
worden gelegd, maar op een wijze zoals in een besloten vergadering, want
ik denk dat het karakter van het niet openbaar zijn van een vergadering
niet vervolgens langs de achterdeur van de openbaarheid van het verslag
de das omgedaan zou moeten worden, maar zo heb ik uw vraag ook niet opge
vat, maar als er dus een constructie te bedenken is waarbij de verslagen
hun besloten karakter behouden, dan denk ik dat niets zich daartegen ver
zet.
De heer HUIJPEN: Voorzitter wat het punt betreft van het openbaar zijn
van de schriftelijke verslagen ten aanzien van raadsleden. Als dat onder
zocht kan worden dat dat in besloten zin in de praktijk gebracht kan wor
den dan zou ik het op prijs stellen als dat ingevuld zou kunnen worden.
Met betrekking tot het jaarlijkse verslag. De commissie die gaat in deze
nieuwe omstandigheid werken en ik zou me eigenlijk voor kunnen stellen
zou het mogelijk zijn om dus een eerste halfjaarlijks verslag te krijgen
en daarna een jaarlijks verslag. Dus dat we na een half jaar een verslag
kunnen krijgen om te bezien hoe dat de zaak gewerkt heeft en dat we daar
na besluiten hoe we dat met het jaarverslag doen.
De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, ik denk dat onze bedoeling
toch wel duidelijker gemaakt kon worden door te zeggen dat wij er eigen
lijk vanuitgaan dat voor zover er knelpunten ontstaan in de advisering
door die commissie dat die niet overeenkomstig zijn wat bijvoorbeeld de
aanvrager wil en dan komt hij in beroep en dan krijgen we het vanzelf wel
hier op onze agenda. Het gaat hier meer om het bestuurlijke aspect, want
wat zijn we er nou mee opgeschoten. Van hoeveel uren gaan die mensen zich
er allemaal mee bemoeien, wat of hoe vaak is iets teruggekomen, is dat
moeizaam gegaan, is dat gemakkelijk gegaan Dat is eigenlijk iets wat
we niet aan de hand van een paar incidentele gevallen willen bekijken,
maar systematisch van zijn we er nou iets mee opgeschoten of zijn we