-50-
Nu weet ik niet of dat in de model-verordening ook is, maar is dat inder
daad volgens de minimum-aanduiding. Waar ik nu vanuit ga, van een hoger
tarief, omdat het hele niveau van de onroerend-goedbelasting anders zou
komen te liggen. En je krijgt dan mensen die bijvoorbeeld eigenaar zijn
van een garage, of gebruiker. Die zouden dan door deze bepaling geen on
roerend-goedbelasting hoeven te betalen.
De VOORZITTER: Wij hebben eens gesproken over dat minimum tarief in alge
mene en bestuurlijke zaken. Ik heb begrepen dat dit inhoudelijk niet af
wijkt van de verordening die we hebben, en heb dat ook nadrukkelijk vast
laten leggen in het preadvies, omdat ik ook wel begreep dat het op de
termijn die u had, met de werkzaamheden ten behoeve van de algemene be
schouwingen, niet mogelijk was om een dergelijke zaak anders zelf inhou
delijk te beoordelen. Ik moet u zeggen dat ik ook zelf vertrouwd heb op
de aanduiding dat het inhoudelijk niet veranderde, dus ik moet op uw op
merking zeggen dat het er al in zat. En dan hoop ik dat ik de waarheid
spreek. Ja, ik spreek de waarheid, hoor ik.
22. Voorstel tot 115e wijziging van de gemeentebegroting 1984 in verband
met verhoging van de bijdrage aan het Woonwagenschap Westelijk Noord-Bra
bant voor 1984.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
23. Voorstel tot het vaststellen van een subsidie-kategorie en bijbeho
rende techniek ten behoeve van zelforganisaties van buitenlanders.
De heer DEN BRABER: Ja, voorzitter, ik heb in eerdere instantie ten aan
zien van dit probleem gezegd, dat wij niet moeten proberen die buitenlan
ders, die buitenlandse Oudenbosschenaren, binnen ons welzijnsbeleid een
al te bijzondere positie toe te kennen. Ik wilde de wethouder dan ook
complimenteren met die creatieve oplossing die hij nou heeft gevonden
voor de toch wel specifieke problemen waar ze momenteel mee staan. Ik
denk dan aan het verenigingsleven, het niet deelnemen aan de algemene
voorzieningen en het nog wat wennen aan de eigen bijdrage-structuurPri
ma, zoals het nou voorgesteld wordt, alhoewel ik ten aanzien van dit
laatste aspect, daar staat genoemd 1987, dan zouden de brutokosten niet
meer gehanteerd moeten worden, maar de nettokosten, omdat men dan aan
de eigen bijdrage gewend moet zijn. Dat lijkt me wat prematuur. Nou wordt
volgend jaar een nieuw welzijnsplan opgesteld en ik denk dat we dat as
pect daar maar in meenemen. Twee vragen. Er is mij, een paar maanden ge
leden al. en ik heb het ook in de welzijnscommissie toegebracht, ter zijde
van de buitenlanders, melding gemaakt van het feit dat het comité wat
in liquiditeitsproblemen kwamen. Dat had deels te maken met de wat romme
lige besluitvorming die wij hier begin juli over subsidiebeleid ten aan
zien van hen gehad hebben. Hoe is het daarmee gesteld? en de tweede vraag
een herhaling van de vraag die ik ook bij de schriftelijke stukken had
zitten, waar zijn die 15.000,gebleven c.q. wat gaan we daarmee doen?
Die wij bij het vaststellen van de minderhedennota aan de begroting heb
ben toegevoegd.
De heer VAN OOSTERHOUT: Ik denk dat wij, wanneer wij zeggen aan het ein
de van dit voorstel, dat we dat tot aan '87 zo zullen realiseren, dat
het ons dan vrij staat om aan het eind van '86, wanneer we een nieuwe
regeling voornemens zijn vast te stellen, of wanneer die nieuwe regeling
dan in aantocht is, of een andere regeling dan in aantocht is, dat we
dan op dat moment onszelf nog kunnen beraden of dat moment het juiste
moment is. Ik heb ten aanzien van de liquiditeitsproblemen niet direct
een zicht op hoe dat op dit moment bij de comitées is. Wat ik wel weet,
is dat als deze verordening straks is aangenomen, wij er in slagen, of