-48- met dit voorstel kunt verenigen? Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen onder aantekening dat de fractie van het C.D.A. tegen is. 15. Voorstel tot beschikbaarstellen van een krediet voor wijziging weg- aansluiting Albanoweg en Vaartweg/21e wijziging begroting 1984 Grondbe drijf en 110e wijziging gemeentebegroting 1984 De heer HUIJPEN: Meneer de voorzitter, ik denk dat het een goede zaak zou zijn om na ingebruikname van de aangepaste situatie, de zaak na ver loop van tijd eens een keer te evalueren. De heer VAN EIJKERENJa, hoe kan ik daar bezwaar tegen hebben voorzit ter? Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen. 16. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet in verband met te treffen maatregelen ten behoeve van de verbetering van de verkeerssitu atie in het plan Spui/32e wijziging begroting 1984 gemeentewerken-, 22e wijziging begroting 1984 Grondbedrijf en 111e wijziging gemeentebegroting 1984 De heer HERMES: Meneer de voorzitter mijn fractie heeft toch wel, zij het niet gek veel, maar enige moeite met het voorstel zoals het hier ligt, want wat blijkt er te gebeuren. Het blijkt duidelijk dat er staat voor een gedeelte van de weggebruikersterwijl voor een ander gedeelte van de weggebruikers geen duidelijkheid in de uiteindelijke si tuatie is gebracht. Wij hebben wat betreft die pleinuitritten een andere gedachtengang. Die is dacht ik, genoegzaam bekend middels de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening. Maar wij kunnen ons voorstellen dat wanneer er toch maatregelen getroffen gaan worden in het Spui, volgens het voorstel zoals het hiervoor ligt, dat die dan getroffen gaan worden voor alle weggebrui kers en dat er dus ook duidelijkheid geschapen wordt voor weggebruikers op de Spuilaan en Zoutlaan zelf. En dat gebeurt middels dit voorstel niet. De heer VAN EI JKERENHet voorstel dat hier ligt, daarvan zal geen enkel lid van de commissie openbare werken van mening zijn dat het de schoon heidsprijs verdient. Het is uiteindelijk een voorstel na jarenlang dis cussiëren over wat wel en wat niet goed zou zijn. En toen we wisten wat goed was, toen bleek dat verre van betaalbaar te zijn. Toen hebben we gezocht naar een oplossing voor een situatie waar binnen de commissie toch tamelijk unaniem,enige tot grote twijfel was over de noodzaak, maar waar vanuit de wijk geruime tijd op maatregelen werd aangedrongen. Uit eindelijk is besloten de situatie zoals die feitelijk zich voordoet, in de betreffende wijk, om daar met het plaatsen van deze borden, waarbij mensen geattendeerd worden dat ze vanuit een pleinsituatie als doorgaande weg beschouwde Spuilaan oprijden, dat ze dan enige voorzichtigheid wil len betrachten. Dat kan betekenen dat een correcte weggebruiker van de Spuilaan stopt op het moment dat iemand het plein wil verlaten, omdat dat iemand is die van rechts komt. Dat is een mogelijkheid, alleen het feitelijke gebruik van, zoals we dat kennen van de laatste jaren, wijst erop dat die situaties zich niet of zeer zelden voordoen, maar dat de gene die gebruik maakt van de Spuilaan, gewend is door te rijden en ande ren gewend zijn met enige voorzichtigheid die Spuilaan te benaderen. Van daar dit voorstel. Ik wil daar wel graag aan toevoegen dat in navolging van de suggestie die de heer Huijpen bij het vorige voorstel al deed- en conform de afspraak die gemaakt is binnen de commissie openbare wer ken en ruimtelijke ordening, om ook in '85 te komen tot een inventarisa tie van verkeersknelpunten en een regelmatige evaluatie daarvan, om het daar in mee te nemen. Nu toch zou ik u willen vragen om met dit voorstel accoord te gaan op die voorwaarde dat we het nadrukkelijk in de gaten houden en kijken of het voldoet aan de verwachtingen die wij er eigen lijk van hebben.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 203