-48-
met dit voorstel kunt verenigen?
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen onder
aantekening dat de fractie van het C.D.A. tegen is.
15. Voorstel tot beschikbaarstellen van een krediet voor wijziging weg-
aansluiting Albanoweg en Vaartweg/21e wijziging begroting 1984 Grondbe
drijf en 110e wijziging gemeentebegroting 1984
De heer HUIJPEN: Meneer de voorzitter, ik denk dat het een goede zaak
zou zijn om na ingebruikname van de aangepaste situatie, de zaak na ver
loop van tijd eens een keer te evalueren.
De heer VAN EIJKERENJa, hoe kan ik daar bezwaar tegen hebben voorzit
ter?
Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen.
16. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet in verband met te
treffen maatregelen ten behoeve van de verbetering van de verkeerssitu
atie in het plan Spui/32e wijziging begroting 1984 gemeentewerken-, 22e
wijziging begroting 1984 Grondbedrijf en 111e wijziging gemeentebegroting
1984
De heer HERMES: Meneer de voorzitter mijn fractie heeft toch wel,
zij het niet gek veel, maar enige moeite met het voorstel zoals het
hier ligt, want wat blijkt er te gebeuren. Het blijkt duidelijk dat
er staat voor een gedeelte van de weggebruikersterwijl voor een ander
gedeelte van de weggebruikers geen duidelijkheid in de uiteindelijke si
tuatie is gebracht.
Wij hebben wat betreft die pleinuitritten een andere gedachtengang. Die
is dacht ik, genoegzaam bekend middels de commissie openbare werken en
ruimtelijke ordening. Maar wij kunnen ons voorstellen dat wanneer er toch
maatregelen getroffen gaan worden in het Spui, volgens het voorstel zoals
het hiervoor ligt, dat die dan getroffen gaan worden voor alle weggebrui
kers en dat er dus ook duidelijkheid geschapen wordt voor weggebruikers op
de Spuilaan en Zoutlaan zelf. En dat gebeurt middels dit voorstel niet.
De heer VAN EI JKERENHet voorstel dat hier ligt, daarvan zal geen enkel
lid van de commissie openbare werken van mening zijn dat het de schoon
heidsprijs verdient. Het is uiteindelijk een voorstel na jarenlang dis
cussiëren over wat wel en wat niet goed zou zijn. En toen we wisten wat
goed was, toen bleek dat verre van betaalbaar te zijn. Toen hebben we
gezocht naar een oplossing voor een situatie waar binnen de commissie
toch tamelijk unaniem,enige tot grote twijfel was over de noodzaak, maar
waar vanuit de wijk geruime tijd op maatregelen werd aangedrongen. Uit
eindelijk is besloten de situatie zoals die feitelijk zich voordoet, in
de betreffende wijk, om daar met het plaatsen van deze borden, waarbij
mensen geattendeerd worden dat ze vanuit een pleinsituatie als doorgaande
weg beschouwde Spuilaan oprijden, dat ze dan enige voorzichtigheid wil
len betrachten. Dat kan betekenen dat een correcte weggebruiker van de
Spuilaan stopt op het moment dat iemand het plein wil verlaten, omdat
dat iemand is die van rechts komt. Dat is een mogelijkheid, alleen het
feitelijke gebruik van, zoals we dat kennen van de laatste jaren, wijst
erop dat die situaties zich niet of zeer zelden voordoen, maar dat de
gene die gebruik maakt van de Spuilaan, gewend is door te rijden en ande
ren gewend zijn met enige voorzichtigheid die Spuilaan te benaderen. Van
daar dit voorstel. Ik wil daar wel graag aan toevoegen dat in navolging
van de suggestie die de heer Huijpen bij het vorige voorstel al deed-
en conform de afspraak die gemaakt is binnen de commissie openbare wer
ken en ruimtelijke ordening, om ook in '85 te komen tot een inventarisa
tie van verkeersknelpunten en een regelmatige evaluatie daarvan, om het
daar in mee te nemen. Nu toch zou ik u willen vragen om met dit voorstel
accoord te gaan op die voorwaarde dat we het nadrukkelijk in de gaten
houden en kijken of het voldoet aan de verwachtingen die wij er eigen
lijk van hebben.