-38-
40,waar de V.V.D.-fractie het dus onlangs nog over had. Het hoeft
geen betoog dat een en ander voor het merendeel van de Oudenbossche be
volking zelfs niet, of nauwelijks nadelige gevolgen zal hebben, wanneer
deze gemeenteraad alsnog tot het inzicht zal komen, dat een herziening
van ons belastingstelsel- dringend gewenst is. Niet alleen vanwege het
feit dat thans belastinggelden wegvloeien naar een plaats waar ze niet
thuishoren, maar ook vanwege de toch wat scheve lastenverdeling op dit
moment. De fractie van de Partij van de Arbeid wenst haar medewerking
aan een extra verhoging van een aantal tarieven dan ook min of meer af
hankelijk te stellen van een dergelijke reorganisatie van het stelsel,
waarvan zoveel burgers zouden profiteren. Meneer de voorzitter, over het
sterk stijgende gemeentelijk aandeel in de bijstandsuitgaven bestaat in
Den Haag nagenoeg kamerbrede éénstemmigheid. Jammer genoeg echter, be
hoort de regering daar nog steeds niet bij. Ondanks alle mooie woorden
over evenredigheid en zo, heeft die in haar bezuinigingsdrift bijzonder
weinig oog voor de problemen waar de gemeenten voor staan. Kijk maar de
septembercirculaire, waarin andermaal blijkt dat de gemeenten opnieuw
onvoldoende tegemoet gekomen worden in de kosten van de bijstandsverle
ning. Naar verwachting zal ons aandeel daarin vanaf '86 nog eens met zo'n
50.000,stijgen. Gelet op de zojuist genoemde éénstemmigheid in de
Tweede Kamer, die na de eerstvolgende verkiezingen toch niet plotseling
verdwenen kan zijn, én gelet op de signalen dat bij de komende stelsel
herziening mogelijk een deel van de bijstandsverlening bij de gemeente
gaat wegvallen, achten wij het alleszins geoorloofd die meerkosten, voor
zover ze niet gecompenseerd worden, in ieder geval voorlopig extra ten
laste van de saldireserve te brengen.
Meneer de voorzitter, waar onze fractie in grote lijnen met instemming
heeft kennisgenomen van de beleidsvoornemens van het college voor 1985,
hebben wij in ons aandeel aan deze algemene beschouwingen in eerste ter
mijn ruime aandacht besteed aan maatregelen om de begroting ook op mid
dellange termijn te doen sluiten. Niet al onze voorstellen zijn op dit
moment evenwel reeds van concrete cijfers voorzien. Eerst willen wij de
reacties van de andere fracties en het college op onze ideeën afwachten
en tevens bezien welke bruikbare gedachten er van andere zijden komen.
Een globale berekening leert wel dat de maatregelen, die wij op het oog
hebben, tot en met 1988 dat noodzakelijke evenwicht tussen inkomsten en
uitgaven zullen herstellen. Daarbij komt voor 1986 nog eens ruim
30.000,beschikbaar voor eventuele overgangsproblemen. Wel moeten
de cijfers van de meerjarenbegroting nog op een tweetal plaatsen bijge
steld worden, omdat geen rekening is gehouden met het feit dat de subsi
die aan de Stichting Behoud Basiliek eind '85 afloopt, én met de baten
van energiebesparende maatregelen, die toch minimaal gelijk moeten zijn
aan de kosten.
Teneinde op 17 januari aanstaande een Babylonische spraakverwarring te
voorkomen, het is immers de eerste keer dat wij een meerjarenbegroting
gaan vaststellen, lijkt het ons trouwens wel verstandig dat er tijdig
extra overleg plaatsvindt tussen het college en de vertegenwoordigers
van de diverse fracties. Meneer de voorzitter, nu wij daarmee aan het
eind gekomen zijn van onze algemene beschouwingen, wil onze fractie nog
even stilstaan bij de zaak,welke ons meer dan al het andere het afgelopen
jaar heeft beziggehouden; de accommodaties voor de buitenlandse Ouden
bosschenaren, de Mensen Zonder Werk en de Wijkvereniging Spui. Onze
vreugde over het feit dat wij er uiteindelijk toch in geslaagd zijn om
tot een voor iedereen aanvaardbare oplossing te komen, willen wij bij
deze gelegenheid niet laten overschaduwen door de bedenkingen die bij
ons over de gang van zaken toch nog wel leven. Ons past waardering voor
het feit dat andere fracties, zij het wat laat, alsnog bereid zijn ge
weest, in te gaan op ons aanbod uit februari om te zoeken naar een com-