-36- onze gemeente donkere wolken samen. Het laat zich aanzien dat het tota le tekort, dus met inbegrip van dat deel dat we in de voorbije jaren al weggewerkt hebben,gaat oplopen tot 1 3/4 miljoen, ongeveer 12j£% van ons netto-budget. Het kan niet anders of een aantal uitgangspunten, welke tot nu toe in het ombuigings- en bezuinigingsbeleid gehanteerd zijn, is aan herziening toe. Tot nu toe heeft de burger van Oudenbosch nog betrekkelijk weinig van gemeentelijke bezuinigingen gemerkt. Aan de ene kant omdat wij een aanzienlijk deel daarvan structureel kunnen voorkomen door een verantwoorde inzet van de reserves, aan de andere kant omdat in de eerste plaats gestreefd is naar een verhoging van de doelmatigheid bij de uit voering van diverse gemeentelijke taken. Hoewel er op beide terreinen nog best wat mogelijkheden liggen, moeten we ons daar geen overdreven voorstelling meer van maken. Bij de bespreking van het investeringspro gramma heeft onze fractie al gewezen op een bijstelling van het gebruik van het fonds Grote Werken. Daarnaast vinden wij dat automatisering,in ieder geval op niet al te lange termijn, ook tot besparingen zal moeten leiden, zeker voor wat betreft het werk dat nu nog wordt uitbesteed. Verder denkt de fractie van de Partij van de Arbeid aan het terugdringen van de kosten van het gemeentebestuur zelf en haar samenwerkingsverban den. Ten aanzien van dit laatste dient volgens ons de afspraak inzake bezuinigingen op gemeenschappelijke regelingen aangescherpt te worden. Zojuist hebben wij al gewezen op het feit dat het totale tekort van onze gemeente tot '88 in de buurt van de 12)£% van het budget zal uitkomen. In dit licht bezien, stellen wij thans voor eind januari een rondschrij ven naar de diverse gemeenschappelijke regelingen te doen uitgaan, met daarin de mededeling dat Oudenbosch per 1 januari 1986 haar bijdrage ten opzichte van '85 met 10% zal verlagen. In voorkomende gevallen kunnen wij daar meteen de suggestie bij doen dat gezocht moet worden naar een andere financiële onderbouwing die meer recht doet aan de draagkracht van de deelnemende gemeenten. Vaak is die onderbouwing thans gerelateerd aan het aantal inwoners. Met het van kracht worden van de nieuwe Finan ciële Verhoudingswet 1984 is de rol van het inwonertal bij de samenstel ling van de algemene uitkering van het gemeentefonds echter snel aan be tekenis gaan inboeten. Een ontwikkeling die nog wel een tijdje doorgaat. Daar staat tegenover dat het aantal woningen met zijn stijl oplopende schaalbedragen steeds meer van belang wordt. Wij vinden dat die ingrij pende wijziging in de opbouw van de algemene uitkering ook moet doorwerken op de financiële structuur van het verlengde lokaal bestuur. Bovendien, meneer de voorzitter, kan met name het Streekgewest met ingang van de nieuwe zittingsperiode volgens ons best wat afgeslankt worden. En in ieder geval zuiniger zijn op de presentiegelden en reiskostenver goedingen. Het heeft bij ons de nodige ergernis opgewekt dat nog niet zo lang geleden een gewestelijke vergadering toch is doorgegaan.hoewel er eigenlijk geen gesprekstof was. Bij gebrek aan agendapunten heeft men zich toen maar uitvoerig beziggehouden met de ingekomen stukken. Te zot om over te praten. Ook commissievergaderingen die niet beogen advies te krijgen over be leidszaken, doch enkel bedoeld zijn om het Dagelijks Bestuur in de gele genheid te stellen zich beter voor te bereiden op de plenaire vergade ring, zijn ons al evenzeer een doorn in het oog. Aan Straatburgse toe standen hebben wij geen behoefte. Meneer de voorzitter, in de besluitvorming over het wel of niet voort zetten van de subsidie voor godsdienstonderwijs menen wij weinig voort gang te kunnen bespeuren. Naast een zekere strijdigheid met de subsidie verordening, vermogen wij niet in te zien welke schokkende gevolgen het schrappen hiervan zou kunnen hebben. Waar wij thans zo op de centen moe ten passen, dient in de eerste plaats gekeken te worden naar die zaken,

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 191