-36-
onze gemeente donkere wolken samen. Het laat zich aanzien dat het tota
le tekort, dus met inbegrip van dat deel dat we in de voorbije jaren al
weggewerkt hebben,gaat oplopen tot 1 3/4 miljoen, ongeveer 12j£% van ons
netto-budget. Het kan niet anders of een aantal uitgangspunten, welke tot
nu toe in het ombuigings- en bezuinigingsbeleid gehanteerd zijn, is aan
herziening toe. Tot nu toe heeft de burger van Oudenbosch nog betrekkelijk
weinig van gemeentelijke bezuinigingen gemerkt. Aan de ene kant omdat
wij een aanzienlijk deel daarvan structureel kunnen voorkomen door een
verantwoorde inzet van de reserves, aan de andere kant omdat in de eerste
plaats gestreefd is naar een verhoging van de doelmatigheid bij de uit
voering van diverse gemeentelijke taken. Hoewel er op beide terreinen
nog best wat mogelijkheden liggen, moeten we ons daar geen overdreven
voorstelling meer van maken. Bij de bespreking van het investeringspro
gramma heeft onze fractie al gewezen op een bijstelling van het gebruik
van het fonds Grote Werken. Daarnaast vinden wij dat automatisering,in
ieder geval op niet al te lange termijn, ook tot besparingen zal moeten
leiden, zeker voor wat betreft het werk dat nu nog wordt uitbesteed.
Verder denkt de fractie van de Partij van de Arbeid aan het terugdringen
van de kosten van het gemeentebestuur zelf en haar samenwerkingsverban
den. Ten aanzien van dit laatste dient volgens ons de afspraak inzake
bezuinigingen op gemeenschappelijke regelingen aangescherpt te worden.
Zojuist hebben wij al gewezen op het feit dat het totale tekort van onze
gemeente tot '88 in de buurt van de 12)£% van het budget zal uitkomen.
In dit licht bezien, stellen wij thans voor eind januari een rondschrij
ven naar de diverse gemeenschappelijke regelingen te doen uitgaan, met
daarin de mededeling dat Oudenbosch per 1 januari 1986 haar bijdrage ten
opzichte van '85 met 10% zal verlagen. In voorkomende gevallen kunnen
wij daar meteen de suggestie bij doen dat gezocht moet worden naar een
andere financiële onderbouwing die meer recht doet aan de draagkracht
van de deelnemende gemeenten. Vaak is die onderbouwing thans gerelateerd
aan het aantal inwoners. Met het van kracht worden van de nieuwe Finan
ciële Verhoudingswet 1984 is de rol van het inwonertal bij de samenstel
ling van de algemene uitkering van het gemeentefonds echter snel aan be
tekenis gaan inboeten. Een ontwikkeling die nog wel een tijdje doorgaat.
Daar staat tegenover dat het aantal woningen met zijn stijl oplopende
schaalbedragen steeds meer van belang wordt. Wij vinden dat die ingrij
pende wijziging in de opbouw van de algemene uitkering ook moet doorwerken
op de financiële structuur van het verlengde lokaal bestuur.
Bovendien, meneer de voorzitter, kan met name het Streekgewest met ingang
van de nieuwe zittingsperiode volgens ons best wat afgeslankt worden.
En in ieder geval zuiniger zijn op de presentiegelden en reiskostenver
goedingen. Het heeft bij ons de nodige ergernis opgewekt dat nog niet
zo lang geleden een gewestelijke vergadering toch is doorgegaan.hoewel
er eigenlijk geen gesprekstof was. Bij gebrek aan agendapunten heeft men
zich toen maar uitvoerig beziggehouden met de ingekomen stukken. Te zot
om over te praten.
Ook commissievergaderingen die niet beogen advies te krijgen over be
leidszaken, doch enkel bedoeld zijn om het Dagelijks Bestuur in de gele
genheid te stellen zich beter voor te bereiden op de plenaire vergade
ring, zijn ons al evenzeer een doorn in het oog. Aan Straatburgse toe
standen hebben wij geen behoefte.
Meneer de voorzitter, in de besluitvorming over het wel of niet voort
zetten van de subsidie voor godsdienstonderwijs menen wij weinig voort
gang te kunnen bespeuren. Naast een zekere strijdigheid met de subsidie
verordening, vermogen wij niet in te zien welke schokkende gevolgen het
schrappen hiervan zou kunnen hebben. Waar wij thans zo op de centen moe
ten passen, dient in de eerste plaats gekeken te worden naar die zaken,