-20-
staan dat de CDA-fractie er op uit was om de macht te vergroten. Het moet
inmiddels toch wel duidelijk zijn geworden dat de CDA-fractie niet uit
is op het bezit van de macht. Wel spreekt de CDA-fractie uit dat zij nog
steeds bereid is om verantwoordelijkheid te dragen voor het bestuur van
de gemeente in welke functie dan ook.
Tot slot mijnheer de voorzitter, wil ik namens mijn collega-raadsleden
van de CDA-fractie alle medewerkers en medewerksters van de gemeente
instellingen bedanken voor de inzet die zij gedurende dit jaar hebben
geleverd. Vaak zonder dat hun waardering kon worden verbeterd moesten
zij hun soms moeilijker wordende taak kunnen verrichten. Wij vertrouwen
op hun medewerking voor 1985. Voor de inwoners van onze gemeente hebben
wij de verwachting dat in 1985 de zaken beter zullen gaan. Landelijk is
er immers sprake van enige opleving. Bovendien heeft het gemeentebestuur
gekozen voor de groene kleur van de begrotingsomslagen. Niet alleen de
kleur van het CDA maar ook van de hoop. Vertrouwend op Gods steun zal
het zeker slagen. Dank u.
De VOORZITTER schorst de vergadering voor de koffiepauze.
Na opheffing van de schorsing geeft de VOORZITTER het woord aan:
De heer WIERTS: Mijnheer de voorzitter, dames en heren. Voor ons ligt
de begroting 1985. Hoewel presentatie en kwaliteit van de gepresenteerde
stukken, op een aantal punten,nog bijstelling behoeven meen ik toch mijn
grote waardering te moeten uitspreken voor de ontzettende inspanning die
is gedaan om de stukken tijdig bij onze raad te krijgen. Naast alle waar
dering denk ik toch dat de introductie van de nieuwe comptabiliteitsvoor-
schriften mogelijk door uw college met wat meer aandacht had moeten wor
den omgeven. In die visie had een wat uitgebreidere voorlichting van dit
nieuwe fenomeen niet misstaan. Maar concluderend is een compliment voor
het ambtelijk apparaat zeker terecht. Algemeen bestuur. De kwaliteit van
het bestuur uit zich met name in het eensgezind nemen van moeilijke be
slissingen. Over alle politieke verschillen heen kan, nee moet bij deze
beslissingen men aandacht blijven houden voor collegialiteit. Het gaat
tenslotte om het bezig zijn voor de burger. Op lokaal niveau past het
niet parlementje te spelen. Bezuinigingen. De overheid wentelt bezuini
gingen af op de lokale overheid. Dit gaat gepaard met geweldige daling
van werkgelegenheid bij de gemeenten. De grens is dus wel bereikt, zoals
ook blijkt uit de evenredigheidsnota van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten. Nu de nood zo hoog lijkt wordt het tijd gestructureerde om
buigingen op te zetten, waarmee ad hoe toestanden worden vermeden. Een
goede strategie moet hiervoor worden uitgestippeld. Tarieven. Bij deze
ombuigingen mag de positie van de burger niet nog verder in het gedrang
komen. Het uiterst terughoudend tarievenbeleid is dan ook op zijn plaats.
Een negatieve uitzondering hierop is de hondenbelasting. De absurde ver
hoging vinden wij niet terecht en ook niet te rechtvaardigen. Investe
ringen. Ik herhaal de uitspraak van mijn voorganger dat dit investerings
programma niet aan de eis van evenwichtigheid voldoet. Het is voortva
rend voor de eerste jaren, maar het perspectief aan de horizon is vaag.
Overigens vind ik dat gelet op de bezuinigingen en mede ook gelet op de
toch weinig florisante economische positie, de grootst mogelijke terug
houdendheid geboden is bij het opstarten van nieuwe aktiviteiten. De ge
meentelijke huishouding verschilt in deze niet zoveel van een gewone
huishouding. Ook daar geldt immers dat, bij het krapper worden van de
middelen eerst gekeken wordt naar aanpassing van het uitgavenbudget, ver
vangingen zonodig worden verschoven en nieuwe zaken eerst worden aange
schaft na grondige en zorgvuldige overwegingen. Ook of juist als we om
gaan met geld van anderen dringt die plicht des te meer. Het kan niet