-20- staan dat de CDA-fractie er op uit was om de macht te vergroten. Het moet inmiddels toch wel duidelijk zijn geworden dat de CDA-fractie niet uit is op het bezit van de macht. Wel spreekt de CDA-fractie uit dat zij nog steeds bereid is om verantwoordelijkheid te dragen voor het bestuur van de gemeente in welke functie dan ook. Tot slot mijnheer de voorzitter, wil ik namens mijn collega-raadsleden van de CDA-fractie alle medewerkers en medewerksters van de gemeente instellingen bedanken voor de inzet die zij gedurende dit jaar hebben geleverd. Vaak zonder dat hun waardering kon worden verbeterd moesten zij hun soms moeilijker wordende taak kunnen verrichten. Wij vertrouwen op hun medewerking voor 1985. Voor de inwoners van onze gemeente hebben wij de verwachting dat in 1985 de zaken beter zullen gaan. Landelijk is er immers sprake van enige opleving. Bovendien heeft het gemeentebestuur gekozen voor de groene kleur van de begrotingsomslagen. Niet alleen de kleur van het CDA maar ook van de hoop. Vertrouwend op Gods steun zal het zeker slagen. Dank u. De VOORZITTER schorst de vergadering voor de koffiepauze. Na opheffing van de schorsing geeft de VOORZITTER het woord aan: De heer WIERTS: Mijnheer de voorzitter, dames en heren. Voor ons ligt de begroting 1985. Hoewel presentatie en kwaliteit van de gepresenteerde stukken, op een aantal punten,nog bijstelling behoeven meen ik toch mijn grote waardering te moeten uitspreken voor de ontzettende inspanning die is gedaan om de stukken tijdig bij onze raad te krijgen. Naast alle waar dering denk ik toch dat de introductie van de nieuwe comptabiliteitsvoor- schriften mogelijk door uw college met wat meer aandacht had moeten wor den omgeven. In die visie had een wat uitgebreidere voorlichting van dit nieuwe fenomeen niet misstaan. Maar concluderend is een compliment voor het ambtelijk apparaat zeker terecht. Algemeen bestuur. De kwaliteit van het bestuur uit zich met name in het eensgezind nemen van moeilijke be slissingen. Over alle politieke verschillen heen kan, nee moet bij deze beslissingen men aandacht blijven houden voor collegialiteit. Het gaat tenslotte om het bezig zijn voor de burger. Op lokaal niveau past het niet parlementje te spelen. Bezuinigingen. De overheid wentelt bezuini gingen af op de lokale overheid. Dit gaat gepaard met geweldige daling van werkgelegenheid bij de gemeenten. De grens is dus wel bereikt, zoals ook blijkt uit de evenredigheidsnota van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Nu de nood zo hoog lijkt wordt het tijd gestructureerde om buigingen op te zetten, waarmee ad hoe toestanden worden vermeden. Een goede strategie moet hiervoor worden uitgestippeld. Tarieven. Bij deze ombuigingen mag de positie van de burger niet nog verder in het gedrang komen. Het uiterst terughoudend tarievenbeleid is dan ook op zijn plaats. Een negatieve uitzondering hierop is de hondenbelasting. De absurde ver hoging vinden wij niet terecht en ook niet te rechtvaardigen. Investe ringen. Ik herhaal de uitspraak van mijn voorganger dat dit investerings programma niet aan de eis van evenwichtigheid voldoet. Het is voortva rend voor de eerste jaren, maar het perspectief aan de horizon is vaag. Overigens vind ik dat gelet op de bezuinigingen en mede ook gelet op de toch weinig florisante economische positie, de grootst mogelijke terug houdendheid geboden is bij het opstarten van nieuwe aktiviteiten. De ge meentelijke huishouding verschilt in deze niet zoveel van een gewone huishouding. Ook daar geldt immers dat, bij het krapper worden van de middelen eerst gekeken wordt naar aanpassing van het uitgavenbudget, ver vangingen zonodig worden verschoven en nieuwe zaken eerst worden aange schaft na grondige en zorgvuldige overwegingen. Ook of juist als we om gaan met geld van anderen dringt die plicht des te meer. Het kan niet

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 175