-17-
oefenen. Op zichzelf kan dit inderdaad zo zijn, maar dan is het een di-
rekt gevolg van de vorming van een speciale afdeling welzijn en sport.
Op grond van het organisatie-onderzoek, waarbij gewaakt moest worden voor
te kleine afdelingen, hebben wij ons verzet tegen de vorming van deze
afdeling. Opnieuw ondervinden we hiervan de nadelen. Gezien de beperkte
middelen voor de uitbreiding van de secretarie, zouden wij de voorkeur
geven aan versterking van de afdeling financiën om de daar gerezen pro
blemen bij de achterstand van de rekeningen in te lopen. In de loop van
het jaar werd duidelijk dat de automatisering van de werkzaamheden op
de afdeling financiën eerder noodzakelijk was. Duidelijk kwam aan het
licht dat de organisatie niet berekend was om met de nieuwere apparatuur
te gaan werken. Reeds enkele jaren geleden heeft de CDA-fractie de aan
dacht gevraagd voor de automatisering van de secretarie. Door het college
werd dit afgedaan dat men nog vooruit kon met aanwezige office-computers.
Bovendien wilde men op dit gebied niet voorop lopen maar volgen. Het re
sultaat van deze beleidslijn kwam duidelijk in mei aan het licht toen
men op de afdeling financiën ontdekte dat de bewerkingen eigenlijk niet
met de aanwezige rekenapparatuur verricht konden worden. Tevens ontbrak
de ervaring om een oordeel te gaan vormen over de noodzakelijke stappen
om de benodigde apparaten aan te schaffen. Als noodoplossing is toen een
beroep gedaan op het Samenwerkingsverband voor de Automatisering Midden
en West-Brabant dat in de vakantieperiode een concept-automatiseringsplan
diende op te stellen. Het gehele gebeuren op de secretarie diende daar
bij te worden betrokken. Het betreffende verband heeft daarop geantwoord
zo blijkt uit de brief van 26 oktober, dat op korte termijn geen automa
tiseringsplan voor de gemeente was op te stellen. Men heeft een aantal
stukken gestuurd die aan plannen van andere gemeenten waren ontleend.
Voorts heeft men de gemeente geadviseerd om in de gegeven situatie alleen
de verwerking op de afdeling financiën te automatiseren. De aanschaf van
een personal-computer zou daartoe al toereikend kunnen zijn. Eventueel
zou men die kunnen huren. Het benodigde programma zou straks ook weer
gebruikt kunnen worden als later apparatuur van hetzelfde merk zou worden
aangeschaft. Over dit advies werd met geen woord gerept in de vergadering
van de commissie algemene en bestuurlijke zaken. Wel werd een blanco kre
diet gevraagd van 250.000,om voor het einde van het jaar de eerste
fase van de automatisering te voltooien. Blijkbaar had het college haast
en drong er met klem op aan in de vergadering van 2 oktober de instemming
te verkrijgen voor de aanschaf van een minicomputer. Onaanvaardbaar vin
den wij dat de wethouder niet alleen misleidende informatie heeft ver
strekt aan de leden van de commissie algemene en bestuurlijke zaken over
de adviezen van het M.W.B., maar dat hij op dezelfde dag de medezeggen
schapscommissie heeft bedrogen. Volgens de brief van 3 oktober j.l. dus
een dag na de vergadering schrijft de medezeggenschapscommissie aan het
college van burgemeester en wethouders onder andere, en ik citeer: "en
zei vervolgens dat de vergadering die avond geen doorgang zou vinden en
de MC op korte termijn alsnog advies zou worden gevraagd. Wij hebben
evenwel heden met verontwaardiging moeten vaststellen dat de vergadering
alsnog doorgang heeft gevonden." Naar aanleiding hiervan vraagt de CDA-
fractie zich af of het vertrouwen tussen de medezeggenschapscommissie
en de betreffende wethouder weer is hersteld en op welke wijze dit is
geschied. Ten aanzien van de raad vraagt de fractie zich af op welke wijze
de wethouder de geschonden relatie denkt te gaan herstellen. Uit het ant
woord van het college over de stand van de automatisering maken wij op
dat ondanks allerlei dwang tot spoedig beslissen het college nog geen
besluit heeft genomen over de aan te schaffen apparatuur. Gezien hetgeen
is voorgevallen vragen wij het college om een volledige uiteenzetting
over de gang van zaken ten aanzien van het automatiseringsgebeuren en