-15- bevindt zich op een onaanvaardbaar hoog peil. Alleen al het aantal perso nen dat via de gemeente een werkloosheidsvoorziening ontvangt is opge lopen tot ruim 500. Het aantal personen wat in de loop van een jaar een beroep heeft gedaan op de gemeente ligt op circa 1000. De zorgelijke werkgelegenheidssituatie mag dan landelijk iets minder nijpend zijn ge worden, in onze gemeente is er grote behoefte aan werk. Tegen die achter grond vinden wij het gewenst vanuit de gemeenteraad met ondermeer de be trokken organisaties als de FNV enz. te overleggen op welke wijze er mo gelijkheden zijn in onze gemeente om de werkgelegenheid te vergroten. Weliswaar heeft de gemeente op dit gebied een belangrijke rol toebedeeld aan het streekgewest, maar het blijft erg gewenst ook plaatselijk de vin ger aan de pols te houden. Daarbij zou onder meer kunnen worden bezien of het wenselijk is of de uitgifte-voorwaarden voor gemeentelijk indus trieterrein gewijzigd dienen te worden en op welke wijze aanpassingen zouden kunnen plaatsvinden. Voor sommige kopers kan er bijvoorbeeld be hoefte zijn aan een kleiner perceel. Vooral het kleinschalige bedrijf kan juist in deze tijd behoefte hebben aan toegesneden mogelijkheden. Misschien dienen ook de prijzen te worden bezien. Aan de vestigingsvoor waarden voor bedrijven in het algemeen kent de CDA-fractie een grote waarde toe. Dit betreft zowel voor de nieuwe als voor de bestaande be drijven een blijvend gunstig vestigingsklimaat. In dit verband denken wij ook aan de tarieven in onze gemeente. Het heeft geen zin aan de ene kant te roepen dat er nieuwe bedrijven moeten komen en aan de andere kant door de verschuivingen in de belastingen, waarbij de onroerend goedbelas- ting wordt verhoogd, de bedrijven weer te pakken. Het klinkt aantrekke lijk om de belastingen te concentreren en de rioolrechten af te schaffen, maar het verschuift de pijn wel naar een klein deel van de belasting plichtigen en dan met name naar de ondernemers met omvangrijke investe ringen in onroerend goed. Zoals gezegd dient ook de hinderwet met de no dige omzichtigheid te worden toegepast en dient er voor te worden gewaakt dat bedrijven onnodig op kosten worden gejaagd. Uit oogpunt van concur rentie vinden wij het ongewenst dat bedrijven in de detailhandel goedkope vestigingsplaatsen verwerven op bijvoorbeeld industrieterreinen om de zittende ondernemers in onder andere de kom, kapot te maken. In het al gemeen vinden wij dat de inrichting van het huidige centrumerf verbete ring behoeft. Het is voor de inwoners van groot belang dat zij gemakke lijk hier kunnen winkelen en hun aankopen niet beperken tot de noodzake lijke boodschapjes. Opstakels zoals bloembakken, dienen zo spoedig moge lijk te worden opgeruimd. De bloembakken zouden misschien elders hun functie wel kunnen vervullen in de diverse wijken, bijvoorbeeld in het gebied van de Churchillstraat en verder op de binnenplaats van het ge meentehuis en ook elders als beoogd verkeersobstakel. Wij pleiten voor een aktief beleid vanuit de gemeente met zowel de betrokken ondernemers van het KN0V als met de markthandelaren. Op termijn verwachten wij to.t een concentratie van de aktiviteiten in het centrumerf te komen. Voor de burgers kan dat betekenen dat ze in hun woongemeente over een redelijk assortiment kunnen beschikken en niet zijn aangewezen op het gaan winke len in Etten, Roosendaal of Breda. Met belangstelling wachten wij nog steeds op de eerste resultaten van het onderzoek dat het ETI heeft inge steld. Wij zijn inmiddels benieuwd hoeveel nieuwe bedrijven zich in onze gemeente minder hebben gevestigd dan elders en zo ja waarom. Blijkbaar is het moeilijk om ook maar met de eerste resultaten op tafel te komen. Dan het investeringsplan 1985. In het algemeen valt het op dat de lasten van het investeringsplan van 1985 een geflatteerd beeld geven. Veel van de investeringen drukken slechts voor een klein deel op 1985, maar wel voor de volle last op de latere jaren. Het zal dan ook moeilijk zijn om het plan in uitvoering te nemen. Daarnaast hebben wij nog de volgende

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 170