-15-
bevindt zich op een onaanvaardbaar hoog peil. Alleen al het aantal perso
nen dat via de gemeente een werkloosheidsvoorziening ontvangt is opge
lopen tot ruim 500. Het aantal personen wat in de loop van een jaar een
beroep heeft gedaan op de gemeente ligt op circa 1000. De zorgelijke
werkgelegenheidssituatie mag dan landelijk iets minder nijpend zijn ge
worden, in onze gemeente is er grote behoefte aan werk. Tegen die achter
grond vinden wij het gewenst vanuit de gemeenteraad met ondermeer de be
trokken organisaties als de FNV enz. te overleggen op welke wijze er mo
gelijkheden zijn in onze gemeente om de werkgelegenheid te vergroten.
Weliswaar heeft de gemeente op dit gebied een belangrijke rol toebedeeld
aan het streekgewest, maar het blijft erg gewenst ook plaatselijk de vin
ger aan de pols te houden. Daarbij zou onder meer kunnen worden bezien
of het wenselijk is of de uitgifte-voorwaarden voor gemeentelijk indus
trieterrein gewijzigd dienen te worden en op welke wijze aanpassingen
zouden kunnen plaatsvinden. Voor sommige kopers kan er bijvoorbeeld be
hoefte zijn aan een kleiner perceel. Vooral het kleinschalige bedrijf
kan juist in deze tijd behoefte hebben aan toegesneden mogelijkheden.
Misschien dienen ook de prijzen te worden bezien. Aan de vestigingsvoor
waarden voor bedrijven in het algemeen kent de CDA-fractie een grote
waarde toe. Dit betreft zowel voor de nieuwe als voor de bestaande be
drijven een blijvend gunstig vestigingsklimaat. In dit verband denken
wij ook aan de tarieven in onze gemeente. Het heeft geen zin aan de ene
kant te roepen dat er nieuwe bedrijven moeten komen en aan de andere kant
door de verschuivingen in de belastingen, waarbij de onroerend goedbelas-
ting wordt verhoogd, de bedrijven weer te pakken. Het klinkt aantrekke
lijk om de belastingen te concentreren en de rioolrechten af te schaffen,
maar het verschuift de pijn wel naar een klein deel van de belasting
plichtigen en dan met name naar de ondernemers met omvangrijke investe
ringen in onroerend goed. Zoals gezegd dient ook de hinderwet met de no
dige omzichtigheid te worden toegepast en dient er voor te worden gewaakt
dat bedrijven onnodig op kosten worden gejaagd. Uit oogpunt van concur
rentie vinden wij het ongewenst dat bedrijven in de detailhandel goedkope
vestigingsplaatsen verwerven op bijvoorbeeld industrieterreinen om de
zittende ondernemers in onder andere de kom, kapot te maken. In het al
gemeen vinden wij dat de inrichting van het huidige centrumerf verbete
ring behoeft. Het is voor de inwoners van groot belang dat zij gemakke
lijk hier kunnen winkelen en hun aankopen niet beperken tot de noodzake
lijke boodschapjes. Opstakels zoals bloembakken, dienen zo spoedig moge
lijk te worden opgeruimd. De bloembakken zouden misschien elders hun
functie wel kunnen vervullen in de diverse wijken, bijvoorbeeld in het
gebied van de Churchillstraat en verder op de binnenplaats van het ge
meentehuis en ook elders als beoogd verkeersobstakel. Wij pleiten voor
een aktief beleid vanuit de gemeente met zowel de betrokken ondernemers
van het KN0V als met de markthandelaren. Op termijn verwachten wij to.t
een concentratie van de aktiviteiten in het centrumerf te komen. Voor de
burgers kan dat betekenen dat ze in hun woongemeente over een redelijk
assortiment kunnen beschikken en niet zijn aangewezen op het gaan winke
len in Etten, Roosendaal of Breda. Met belangstelling wachten wij nog
steeds op de eerste resultaten van het onderzoek dat het ETI heeft inge
steld. Wij zijn inmiddels benieuwd hoeveel nieuwe bedrijven zich in onze
gemeente minder hebben gevestigd dan elders en zo ja waarom. Blijkbaar
is het moeilijk om ook maar met de eerste resultaten op tafel te komen.
Dan het investeringsplan 1985. In het algemeen valt het op dat de lasten
van het investeringsplan van 1985 een geflatteerd beeld geven. Veel van
de investeringen drukken slechts voor een klein deel op 1985, maar wel
voor de volle last op de latere jaren. Het zal dan ook moeilijk zijn om
het plan in uitvoering te nemen. Daarnaast hebben wij nog de volgende