-14- gang van zaken bij de aanleg van een geluidswal langs de spoorlijn. De CDA-fractie heeft zich steeds tegen een zeer ruim bemeten geluidswal op het gemeentelijk gebied verklaard. Naar onze mening moest de wal ook op het NS-grondgebied en zo dicht mogelijk langs de spoorlijn worden gepland Zonder dat echter de raad via het bestemmingsplan had kenbaar gemaakt dat de aanleg van een geluidswal mogelijk was ging het college over tot aanleg ervan. Daarover ondervraagd gaf de betreffende wethouder te kennen dat hij niet op de hoogte was van het feit dat de huidige wal daar reeds was aangebracht. Volgens de wethouder ging het slechts om het aanbrengen van een gronddepot. Zonder dat daaraan behoefte is heeft het college nu reeds een wal aangebracht en daarmee de raad in een onmogelijke positie geplaatst. Zou de raad niet akkoord gaan met de huidige plaats van de wal of zou door bezwaren niet tot aanleg kunnen worden overgegaan, dan draait de gemeente weer voor de extra kosten op. U dient te bedenken dat een dergelijke wal alleen al aan grondverzet circa 100.000,kost. Voor de CDA-fractie weegt echter het zwaarst dat de wal de plaats van een groot aantal woningen inneemt. Als men uitgaat van 300 m per woning scheelt dat circa 22 woningen. Nog steeds zien wij met belangstelling uit naar het gereedkomen van het herziene ontwerp-bestemmingsplan voor lob B. In de loop van het jaar werd begonnen met de verbetering van de woonomgeving van de Churchillstraat en de omliggende straten. De inmid dels naar voren gekomen ervaringen buiten Oudenbosch maar ook in de ge bieden waar de trottoirs ontbreken in onze gemeente hebben nogmaals be vestigd dat de erg dure uitvoering niet aan zijn doel zal beantwoorden. Hoewel de argumenten van de provincie tegen ons bezwaarschrift ons geens zins hebben overtuigd hebben wij ons bij de beslissing van de provincie neergelegd, zo gauw gebleken was dat met de bezwaren van de bewoners voldoende rekening werd gehouden. Wij nodigen echter het college uit in het vervolg aan alle bezwaarden bij de bestemmingsplannen dezelfde zorg te besteden als aan die in het gebied van de Churchillstraat. Bij de re constructie van de kom vraagt de CDA-fractie een speciale aandacht voor het gebied van de Stoof straat. In verband met de ontwikkeling van het centrumerf en om de aktiviteiten in dit gebied te stimuleren stellen wij voor om het gebied waarvan de bebouwing onlangs is gesloopt en mogelijk ook nog een iets groter deel te bestemmen als parkeergelegenheid. Het zou een verlies aan ontwikkelingsmogelijkheden geven als dit gebied weer zou worden volgepropt met woningen en eventuele winkels. Het groeperen van de in het kader van het Komplan aangeduide parkeervoorzieningen zodat een iets groter plein kan ontstaan vinden wij dringend gewenst. In uw antwoord op onze vraag geeft u aan dat er een aantal uitgangspunten voor de inrichting zijn aangegeven. Wij zouden vooral over de mogelijkheden en de gevolgen van de bestemming parkeren geïnformeerd willen worden. Het terrein van het voormalige ziekenhuis vinden wij voor de verdere ont wikkeling van de kom van essentieel belang. Hoewel op ons verzoek tot het doen van pogingen om dit gebied te verwerven door uw college eenstem mig is beslist, hebben wij nog niet veel informatie over die pogingen vernomen. Als het college de ingeslagen weg vervolgt, dreigt het gevaar dat de ontwikkeling zich zonder gemeentelijke inbreng zou kunnen gaan voltrekken. Voor diverse functies zoals ontsluiting van de Zellebergen in de richting van de kom, de bouw van bejaardenwoningen en voor verrui ming van de parkeervoorzieningen kan dit gebied een onmisbare functie vervullen.. Daartegenover staat dat er mogelijk in vergelijking met de eerdere aankoop een verlies moet worden geleden, maar dan zouden wij gaarne van het college vernemen hoe groot dit verlies is. Inmiddels heb ben wij vernomen dat er in het gebied werkzaamheden worden uitgevoerd. Is het college op de hoogte welke werkzaamheden hier worden uitge voerd De werkgelegenheid. Het aantal werkzoekenden in onze gemeente

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 169