-13- ele voordelen leidt. Tegen de achtergrond van de gestegen kosten voor het huisvuil stellen wij voor te streven naar beperking van de hoeveel heid aangeboden vuil. Per inwoners wordt jaarlijks 300 kg vuil aangeboden Door een betere selectie, waarbij tuinvuil apart kan worden gehouden en niet meer wordt verbrand is het mogelijk de hoeveelheid te verbranden vuil te beperken. Wij zouden het college willen uitnodigen deze mogelijk heid nog eens bij de burgers aan te bevelen. Naar onze mening dienen ook organisaties en particulieren die door een selectie van huisvuil de te verbranden hoeveelheid beperken, te worden aangemoedigd. In de loop van dit jaar kwam het zogenaamde hinderwetsplan gereed. Volgens een globale waarneming zou een groot aantal inrichtingen niet over een deugdelijke vergunning beschikken.Zoals door de fractie al eerder is aangegeven dient bij de uitvoering van het plan met de nodige voorzichtigheid te worden gewerkt. Wij vinden het onaanvaardbaar om alle inrichtingen, van klein tot groot en ook die enkele jaren geleden nog een vergunning hebben gekregen weer de schrik op het lijf te jagen door een nieuwe procedure te starten. Het mag niet leiden tot het op kosten jagen van ondernemers en het opzetten van burgers tegenover elkaar. Alleen waar duidelijke te korten zijn in inrichtingen waarvoor ook op redelijke wijze een oplossing getroffen kan worden is het gewenst de voorschriften van toepassing te verklaren. De ruimtelijke ordening. De verdichting van de woningbouw in Albano heeft in lob A de woonomstandigheden in ongunstige zin beïn vloed. Verandering van de bestemming heeft ertoe geleid dat grote blok ken pal naast de aanwezige eengezinswoningen werden opgetrokken. Daar naast werd de oppervlakte groen onder andere door het opofferen van het Broederspad aangetast. Door de verschillende typen van bebouwing vlak naast elkaar met de nog open liggende plekken heeft dit gebied als geheel een rommelig karakter gekregen. Daarbij komt dat de verkeersstructuur onduidelijk is en dat het langzaam verkeer op vele plaatsen zijn hoog nodige bescherming of zekerheid mist. Dit komt doordat de trottoirs ont breken. Naar onze mening is lob A een weinig geslaagd voorbeeld van ruim telijke ordening geworden. In deze ontwikkelingsfase wordt het ontbreken van groenvoorzieningen sterk gemist en verdient het aanbeveling de over last die begroeiing op de openliggende plekken veroorzaakt tot het uiter ste te beperken. De CDA-fractie verzoekt het college eveneens voorstellen te doen om de knelpunten in de verkeerssituatie op te heffen. Soms kan de parkeersituatie al worden gewijzigd door het aanbrengen van aanwijzin gen waar wel en waar niet geparkeerd mag worden. Bij de ontwikkeling van lob B zullen wij er op toezien dat niet dezelfde rommelige indeling ont staat als bij lob A. In dit verband heeft de fractie zich niet akkoord verklaard met het nemen van een voorbereidingsbesluit voor dit gebied. In het kader daarvan zouden burgemeester en wethouders de zaak weer naar eigen bevind van zaken kunnen gaan uitwerken. Wij vinden dit ongewenst omdat dan geen mogelijkheid meer voor de belanghebbenden aanwezig is om hun opvattingen en eventuele bezwaren tegen de planontwikkeling kenbaar te maken. In het oorspronkelijke plan was in lob B een diensten-en winkel centrum opgenomen. Wij willen de mogelijkheid open houden om een dergelijk centrum afhankelijk van de behoefte aan te passen. Lob B mag zich onder geen enkele voorwaarde ontwikkelen tot een vergaarbak waar de woningbouw die in de kom niet gerealiseerd kan worden wel wordt aangebracht. Bij de eerste discussie over de planontwikkeling van lob B in de gemeenteraad hebben wij het zeer opmerkelijk gevonden dat de betreffende wethouder de CDA-fractie verweet de woningbouw te doen stagneren als men niet akkoord ging met een voorbereidingsbesluit voor het gehele gebied van lob B. Na afloop van de raadsvergadering zei de wethouder dat het hele maal niet zoveel tijd hoefde te kosten om het plan op de gebruikelijke wijze in procedure te brengen. Een tweede opmerkelijke ervaring was de

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 168