-13-
ele voordelen leidt. Tegen de achtergrond van de gestegen kosten voor
het huisvuil stellen wij voor te streven naar beperking van de hoeveel
heid aangeboden vuil. Per inwoners wordt jaarlijks 300 kg vuil aangeboden
Door een betere selectie, waarbij tuinvuil apart kan worden gehouden en
niet meer wordt verbrand is het mogelijk de hoeveelheid te verbranden
vuil te beperken. Wij zouden het college willen uitnodigen deze mogelijk
heid nog eens bij de burgers aan te bevelen. Naar onze mening dienen ook
organisaties en particulieren die door een selectie van huisvuil de te
verbranden hoeveelheid beperken, te worden aangemoedigd. In de loop van
dit jaar kwam het zogenaamde hinderwetsplan gereed. Volgens een globale
waarneming zou een groot aantal inrichtingen niet over een deugdelijke
vergunning beschikken.Zoals door de fractie al eerder is aangegeven
dient bij de uitvoering van het plan met de nodige voorzichtigheid te
worden gewerkt. Wij vinden het onaanvaardbaar om alle inrichtingen, van
klein tot groot en ook die enkele jaren geleden nog een vergunning hebben
gekregen weer de schrik op het lijf te jagen door een nieuwe procedure
te starten. Het mag niet leiden tot het op kosten jagen van ondernemers
en het opzetten van burgers tegenover elkaar. Alleen waar duidelijke te
korten zijn in inrichtingen waarvoor ook op redelijke wijze een oplossing
getroffen kan worden is het gewenst de voorschriften van toepassing te
verklaren. De ruimtelijke ordening. De verdichting van de woningbouw
in Albano heeft in lob A de woonomstandigheden in ongunstige zin beïn
vloed. Verandering van de bestemming heeft ertoe geleid dat grote blok
ken pal naast de aanwezige eengezinswoningen werden opgetrokken. Daar
naast werd de oppervlakte groen onder andere door het opofferen van het
Broederspad aangetast. Door de verschillende typen van bebouwing vlak
naast elkaar met de nog open liggende plekken heeft dit gebied als geheel
een rommelig karakter gekregen. Daarbij komt dat de verkeersstructuur
onduidelijk is en dat het langzaam verkeer op vele plaatsen zijn hoog
nodige bescherming of zekerheid mist. Dit komt doordat de trottoirs ont
breken. Naar onze mening is lob A een weinig geslaagd voorbeeld van ruim
telijke ordening geworden. In deze ontwikkelingsfase wordt het ontbreken
van groenvoorzieningen sterk gemist en verdient het aanbeveling de over
last die begroeiing op de openliggende plekken veroorzaakt tot het uiter
ste te beperken. De CDA-fractie verzoekt het college eveneens voorstellen
te doen om de knelpunten in de verkeerssituatie op te heffen. Soms kan
de parkeersituatie al worden gewijzigd door het aanbrengen van aanwijzin
gen waar wel en waar niet geparkeerd mag worden. Bij de ontwikkeling van
lob B zullen wij er op toezien dat niet dezelfde rommelige indeling ont
staat als bij lob A. In dit verband heeft de fractie zich niet akkoord
verklaard met het nemen van een voorbereidingsbesluit voor dit gebied.
In het kader daarvan zouden burgemeester en wethouders de zaak weer naar
eigen bevind van zaken kunnen gaan uitwerken. Wij vinden dit ongewenst
omdat dan geen mogelijkheid meer voor de belanghebbenden aanwezig is om
hun opvattingen en eventuele bezwaren tegen de planontwikkeling kenbaar
te maken. In het oorspronkelijke plan was in lob B een diensten-en winkel
centrum opgenomen. Wij willen de mogelijkheid open houden om een dergelijk
centrum afhankelijk van de behoefte aan te passen. Lob B mag zich onder
geen enkele voorwaarde ontwikkelen tot een vergaarbak waar de woningbouw
die in de kom niet gerealiseerd kan worden wel wordt aangebracht. Bij
de eerste discussie over de planontwikkeling van lob B in de gemeenteraad
hebben wij het zeer opmerkelijk gevonden dat de betreffende wethouder
de CDA-fractie verweet de woningbouw te doen stagneren als men niet
akkoord ging met een voorbereidingsbesluit voor het gehele gebied van
lob B. Na afloop van de raadsvergadering zei de wethouder dat het hele
maal niet zoveel tijd hoefde te kosten om het plan op de gebruikelijke
wijze in procedure te brengen. Een tweede opmerkelijke ervaring was de