-9-
dan wel te voldoen aan een aantal voorwaarden zoals de maatvoering en
de vormgeving. Voor het jaarlijks laten aanbrengen van een dergelijke
reklame in het kader van een duidelijk plan kunnen de verenigingen een
deel van de opbrengst ontvangen. Het succes van reklame hangt voorts
vooral af van het aantal bezoekers. Bij het bevorderen van de sport en
het gebruik van de akkommodaties beschikken we sinds kort weer over een
sportraad. De CDA-fractie kent een belangrijke plaats toe aan het betrek
ken van de gebruikers bij deze zaken. Vandaar dat wij een sterk voor
stander zijn geweest van de heroprichting van de sportraad. In tegenstel
ling tot wat andere fractieswaaronder ONS en Partij van de Arbeid en
ook het college van mening waren, was er in het kader van de welzijns-
commissie onvoldoende gelegenheid om op de aangelegenheden van de sport
in te gaan. Dit blijkt alleen al uit het feit dat de welzijnscommissie
in de twee jaar van haar bestaan nog nooit een bezoek heeft gebracht aan
de diverse sportakkommodatiesBij de eerdere sportraad was het echter
regelmatig het geval. Voor de sportraad is een belangrijke adviesrol weg
gelegd waarbij zij zal kunnen adviseren over eerdergenoemde zaken als
de tariefstelling, de privatisering en de harmonisering van de gebruiks
voorwaarden. De sportraad kan er voorts voor zorgen dat aan de positie
van de vrijwilliger meer recht wordt gedaan. Op hen draaien vaak de
meeste verenigingen. Vanuit het college dient dan ook bij het peilen van
opvattingen over onder meer de harmonisering terdege aandacht te worden
gegeven aan hun opvattingen en ervaringen. In dit verband betreuren wij
het dat er dit jaar nog geen overleg met de sportorganisaties heeft
plaatsgevonden. De subsidiëring van welzijn. Reeds onmiddellijk na de
installatie van het huidige college was het duidelijk dat de subsidiëring
van het sociaal-cultureel werk 1983 op een grote wanorde zou uitdraaien.
Het zou een bron van ergernis gaan vormen en de verwachtingen die bij
de organisaties voordien waren gewekt werden aanvankelijk op een grove
manier in de grond geboord. Hoewel er in oktober 1982 nog geen pogingen
waren gestart om te komen tot een nieuwe verordening en er nog geen kijk
op was hoe de nieuwe regeling er uit zou kunnen gaan zien, werd toch be
sloten de geldende verordening vervallen te verklaren. Reeds op dat mo
ment heeft de CDA-fractie gepleit voor een overgangsregeling, maar helaas
het mocht niet baten. Bij ontbreken van de regeling is in maart 1983 in
een soort panieksituatie besloten om in 1983 op basis van tekorten of
gevraagde subsidies te gaan honoreren. Na een jaar van ergernis en on
duidelijkheid is onlangs het bestuurlijk onrecht weer teniet gedaan. De
30.000,die eerder niet was uitgekeerd kon op basis van de nu gelden
de verordening alsnog ten goede komen aan de organisaties. Enkele dagen
geleden ontvingen wij het welzijnsplan voor 1985. De voorstellen voor
subsidiëring geven de CDA-fractie twijfels en vragen over de volgende
onderdelen:
Waardoor zijn de kosten van het gecoördineerd bejaardenwerk verhoogd
Op grond van welke bepaling komen de reiskosten van de vrijwillige co
ordinator van de WNT ter grootte van 2.000,voor subsidie in aan
merking. De coördinator reist in het lesseizoen wekelijks van Nijmegen
naar Oudenbosch.
Voor welke aktiviteiten vraagt de Vredeswerkgroep subsidie en wat is de
organisatiestructuur en het demokratisch gehalte van deze groep
Voorgesteld is 3.000,te verstrekken aan de Stichting Regionaal Edu
catief Centrum West-Brabant. Is er iets bekend over deze organisatie
De toelichting is op dit punt ontoereikend.
Waardoor is de subsidie aan het Emcee verhoogd Het betreft hier een
stijging met 17.000,ofwel met 6% van het eerdere bedrag.
De bijdrage aan de peuterspeelzalen is met 7.000,verhoogd. Dit is
een verhoging van bijna 11%. Wat is hiervoor de verklaring