-9- dan wel te voldoen aan een aantal voorwaarden zoals de maatvoering en de vormgeving. Voor het jaarlijks laten aanbrengen van een dergelijke reklame in het kader van een duidelijk plan kunnen de verenigingen een deel van de opbrengst ontvangen. Het succes van reklame hangt voorts vooral af van het aantal bezoekers. Bij het bevorderen van de sport en het gebruik van de akkommodaties beschikken we sinds kort weer over een sportraad. De CDA-fractie kent een belangrijke plaats toe aan het betrek ken van de gebruikers bij deze zaken. Vandaar dat wij een sterk voor stander zijn geweest van de heroprichting van de sportraad. In tegenstel ling tot wat andere fractieswaaronder ONS en Partij van de Arbeid en ook het college van mening waren, was er in het kader van de welzijns- commissie onvoldoende gelegenheid om op de aangelegenheden van de sport in te gaan. Dit blijkt alleen al uit het feit dat de welzijnscommissie in de twee jaar van haar bestaan nog nooit een bezoek heeft gebracht aan de diverse sportakkommodatiesBij de eerdere sportraad was het echter regelmatig het geval. Voor de sportraad is een belangrijke adviesrol weg gelegd waarbij zij zal kunnen adviseren over eerdergenoemde zaken als de tariefstelling, de privatisering en de harmonisering van de gebruiks voorwaarden. De sportraad kan er voorts voor zorgen dat aan de positie van de vrijwilliger meer recht wordt gedaan. Op hen draaien vaak de meeste verenigingen. Vanuit het college dient dan ook bij het peilen van opvattingen over onder meer de harmonisering terdege aandacht te worden gegeven aan hun opvattingen en ervaringen. In dit verband betreuren wij het dat er dit jaar nog geen overleg met de sportorganisaties heeft plaatsgevonden. De subsidiëring van welzijn. Reeds onmiddellijk na de installatie van het huidige college was het duidelijk dat de subsidiëring van het sociaal-cultureel werk 1983 op een grote wanorde zou uitdraaien. Het zou een bron van ergernis gaan vormen en de verwachtingen die bij de organisaties voordien waren gewekt werden aanvankelijk op een grove manier in de grond geboord. Hoewel er in oktober 1982 nog geen pogingen waren gestart om te komen tot een nieuwe verordening en er nog geen kijk op was hoe de nieuwe regeling er uit zou kunnen gaan zien, werd toch be sloten de geldende verordening vervallen te verklaren. Reeds op dat mo ment heeft de CDA-fractie gepleit voor een overgangsregeling, maar helaas het mocht niet baten. Bij ontbreken van de regeling is in maart 1983 in een soort panieksituatie besloten om in 1983 op basis van tekorten of gevraagde subsidies te gaan honoreren. Na een jaar van ergernis en on duidelijkheid is onlangs het bestuurlijk onrecht weer teniet gedaan. De 30.000,die eerder niet was uitgekeerd kon op basis van de nu gelden de verordening alsnog ten goede komen aan de organisaties. Enkele dagen geleden ontvingen wij het welzijnsplan voor 1985. De voorstellen voor subsidiëring geven de CDA-fractie twijfels en vragen over de volgende onderdelen: Waardoor zijn de kosten van het gecoördineerd bejaardenwerk verhoogd Op grond van welke bepaling komen de reiskosten van de vrijwillige co ordinator van de WNT ter grootte van 2.000,voor subsidie in aan merking. De coördinator reist in het lesseizoen wekelijks van Nijmegen naar Oudenbosch. Voor welke aktiviteiten vraagt de Vredeswerkgroep subsidie en wat is de organisatiestructuur en het demokratisch gehalte van deze groep Voorgesteld is 3.000,te verstrekken aan de Stichting Regionaal Edu catief Centrum West-Brabant. Is er iets bekend over deze organisatie De toelichting is op dit punt ontoereikend. Waardoor is de subsidie aan het Emcee verhoogd Het betreft hier een stijging met 17.000,ofwel met 6% van het eerdere bedrag. De bijdrage aan de peuterspeelzalen is met 7.000,verhoogd. Dit is een verhoging van bijna 11%. Wat is hiervoor de verklaring

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 164