-26-
missie daarop terug te komen op het moment dat er bijstellingen van het
hinderwetuitvoeringsprogramma zoals dat vanavond voorligt zouden kunnen
realiseren. Dan komen we er in de commissie op terug. Dat wat in andere
gemeenten op het gebied van vrijstellingen kennelijk al zijn dat de ver
ordening, naar ik heb begrepen, in het algemeen meer suggereert dan
werkelijk zou kunnen betekenen, maar nogmaals dat gaan we onderzoeken
zodra die gegevens er zijn. Dan komt het zeker in de commissie aan de
orde. De onzekerheid die met name bij de hele lichte gevallen zou ont
staan zijn of zou kunnen ontstaan. Ik denk dat op grond van de voorlich
ting, die ook onderdeel uitmaakt van het programma, dat het onze taak
is om die onzekerheid weg te nemen. Ik heb ook in de commissie gezegd
het zal niet zo zijn dat plotseling er een soort heksenjacht ontstaat
op alles in deze sfeer wat tot in het kleinste detail strijdig zou zijn
met de regelingen. Het beleid tot dusverre gevoerd is bekend en ik heb
ook uit de commissie begrepen dat men dat heeft ervaren als een beleid
wat wat dat betreft voldoende vertrouwen geeft voor een soepele maar
verantwoorde hantering van datgene wat nu wordt vastgesteld. Ten aanzien
van uw laatste opmerking, het niet te snel inschakelen van deskundigen.
Uitgangspunt is steeds om dat wat vanuit de eigen dienst kan worden ge
daan om dat ook te doen en daar waar een advies van deskundigen nodig
is daar blijkt in een aantal gevallen dat er zowel van de zijde van de
gemeente als van de betreffende inrichting, als ik het zo mag uitdruk
ken, er wel eens behoefte bestaat aan het inschakelen van deskundigen,
maar het is een gemeentelijke verantwoordelijkheid om een onafhankelijk
oordeel te krijgen. We doen dat in streekgewestelijk verband en gelukkig
zijn de tarieven daar nog niet zo hoog als die welke u noemt. Hoewel
ze niet ver van het laagste bedrag wat u noemt zitten. We zijn daar tot
dusverre erg voorzichtig mee omgesprongen en het ligt in de bedoeling
om dat beleid voort te zetten.
De heer HUIJPEN: Ja, mijnheer de voorzitter, het is me nog niet precies
duidelijk geworden waarom dat we dus niet met die vrijstellingsverorde
ning werken, omdat het in de praktijk dus al wel gebeurt. Dat ligt mis
schien aan mij
De VOORZITTER: Omdat we hem niet hebben.
De heer HUIJPEN: Maar waarom hebben we hem dan nog niet
De VOORZITTER: Omdat we hem niet hebben voorbereid. We hebben er niet
toe besloten. Kijk, ik begrijp dat het signaal afgelopen maandag op ta
fel is gelegd. Ja, dan zullen we moeten gaan kijken wat het signaal in
houdelijk betekende en daarna kunnen we er op terug komen.
De heer HUIJPEN: Het had niet zo kunnen zijn dat het gelijk verwerkt
had kunnen worden
De VOORZITTER: Nee, dat durft u toch niet te vragen hè Dan hadden we
hier een aanvullend advies zoals in de laatste regel gesuggereerd
De heer HUIJPEN: Nee, u begrijpt me verkeerd, maar ik bedoel dus bij
de voorbereiding van het hinderwetprogramma. Omdat het een gegeven feit
is en omdat er in den lande al mee gewerkt wordt. Zo bedoel ik het.
De VOORZITTER: Nee, u hebt het signaal deze week gegeven. Ik denk dat
we op dat signaal nu verder moeten en zo snel mogelijk moeten zorgen
dat we er iets mee doen. Ja, eerder is het niet in de discussie betrok
ken. Mag ik concluderen dat u zich met het voorstel kunt verenigen
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.