-20-
redelijk en voor ons ook een reden geweest dat er een verschuiving in
de termijn zich voltrekt waarbij de korting uit het gemeentefonds opge
vangen moet worden door eigen middelen, toch een bestedingsmogelijkhe
den in stand houden hier in Oudenbosch als gemeente. Dan heeft er nog
een andere factor die bij ons een rol speelt om mee te gaan met een be
lastingverhoging. Daar waren we een paar jaar geleden erg op tegen dat
zullen sommige mensen zich nog wel kunnen herinneren, maar ja wat is
er nou gebeurd, er zijn een aantal projecten uitgevoerd in onze gemeente
die nogal wat centen kosten en daar kunnen wij wel bezwaren tegen ge
maakt hebben, maar al met al zijn die toch wat kosten betreft doorgewen
teld naar de toekomst en zullen we toch straks te maken krijgen met de
kosten die daaraan verbonden zijn en wij willen toch ook niet ervoor
zorgen dat de uitvoering van dergelijk soort werken en maatregelen die
nogal wat financiële consequenties hebben dat dat tot gevolg heeft dat
aan de andere kant de andere mensen weer daarvan moeten gaan lijden.
Dus dan liever via een algemeen probleem. Voor ons is er wel een les
uit een en ander te trekken. Dat wij de begrotingen 1985 wel eens goed
zullen bekijken voor overbodige zaken, of althans dingen waarvan wij
vinden dat ze met minder middelen toe zullen moeten kunnen, want anders
hebben wij toch de indruk dat na verloop van tijd hier op pot verteren
aankomt, waaraan toch ook een eind komt en dat dan de burgers weer ge
confronteerd worden met de uitkomsten van een dergelijk beleid. Dan heb
ik nog een vraagje over de schattingen. Er wordt dus gezegd van de taxa
ties zijn verricht, er is een waardedaling berekend van 1814%. Ik heb
er geen inzage in hoe dat in zijn werk is gegaan. 18%% dat lijkt een
eerlijke berekening zoals die hier is uitgevoerd, maar die heeft betrek
king op de collectiviteit van de belastingbetalers en ik zou graag wil
len zien dat er nagegaan wordt wat nou eigenlijk die waardering voor
gevolgen heeft voor bepaalde typen van onroerend goed. Je kunt dus zeg
gen nou bepaalde typen woningen die hebben een ander prijspeilontwikke
ling dan een ander type woning en je kunt dus zeggen van de vrije sector
of laten we zeggen de woningwetwoningen die hebben een andere prijsont
wikkeling en dat geldt ook voor vrije sectorwoningen, voor bepaalde
bedrijfsgebouwen, groot en klein en ook andere bebouwingssituaties in
onze gemeente. Daar zou ik graag van willen zien of dat inderdaad ook
zo uitkomt dat het maar 3% onroerend goedbelasting is per aangeslagene,
want de ervaring van de vorige keer was dat dat tot aanmerkelijke ver
schuivingen kon leiden, omdat de waardering indertijd wat omhoog gegaan
was en nu gaat hij dan weer omlaag, maar is dat nu voor de diverse cate
gorieën ook zo. U zou het ook zo kunnen concretiseren als we een compu
ter hebben kunnen we dan zeggen bij hoeveel mensen gaat dan de onroerend
goedbelasting met meer dan 3% omhoog, bij hoeveel met minder en dat is
misschien het eenvoudigste als gevolg van de waardedaling die dus hun
vervolg krijgen in de loop van de tijd. Het is niet zo dat ik op dit
moment een antwoord verlang, maar dat ik dat bij gelegenheid wel wil
inzien.
De heer DEN BRABER: Ja, voorzitter, de les die mijn fractie uit de bij
drage van de C.D.A.-fractie aan deze discussie over belastingen voor
1985 krijgt is dat het toch niet zo erg consistent in elkaar zit. De
heer Wijnen die maakt zich bij het vaststellen van de OGB-tarieven die
niet meer ondergaan dan een trendmatige aanpassing voor de prijsstijging
zorgen over de lastenverzwaring voor de burgers koud 5 minuten nadat
hij 1100 burgers, bezitters van honden met een belastingverhoging van
rond de 60% heeft geconfronteerd. Ik denk dat dat inderdaad voor som
mige mensen een aanmerkelijk bedrag is voorzitter. Veel meer dan de ver
hoging waar hier sprake van is en waarvan aan de hand van eenvoudige
rekensommetjes vast te stellen is dat het inderdaad maar bij een normale