-20- redelijk en voor ons ook een reden geweest dat er een verschuiving in de termijn zich voltrekt waarbij de korting uit het gemeentefonds opge vangen moet worden door eigen middelen, toch een bestedingsmogelijkhe den in stand houden hier in Oudenbosch als gemeente. Dan heeft er nog een andere factor die bij ons een rol speelt om mee te gaan met een be lastingverhoging. Daar waren we een paar jaar geleden erg op tegen dat zullen sommige mensen zich nog wel kunnen herinneren, maar ja wat is er nou gebeurd, er zijn een aantal projecten uitgevoerd in onze gemeente die nogal wat centen kosten en daar kunnen wij wel bezwaren tegen ge maakt hebben, maar al met al zijn die toch wat kosten betreft doorgewen teld naar de toekomst en zullen we toch straks te maken krijgen met de kosten die daaraan verbonden zijn en wij willen toch ook niet ervoor zorgen dat de uitvoering van dergelijk soort werken en maatregelen die nogal wat financiële consequenties hebben dat dat tot gevolg heeft dat aan de andere kant de andere mensen weer daarvan moeten gaan lijden. Dus dan liever via een algemeen probleem. Voor ons is er wel een les uit een en ander te trekken. Dat wij de begrotingen 1985 wel eens goed zullen bekijken voor overbodige zaken, of althans dingen waarvan wij vinden dat ze met minder middelen toe zullen moeten kunnen, want anders hebben wij toch de indruk dat na verloop van tijd hier op pot verteren aankomt, waaraan toch ook een eind komt en dat dan de burgers weer ge confronteerd worden met de uitkomsten van een dergelijk beleid. Dan heb ik nog een vraagje over de schattingen. Er wordt dus gezegd van de taxa ties zijn verricht, er is een waardedaling berekend van 1814%. Ik heb er geen inzage in hoe dat in zijn werk is gegaan. 18%% dat lijkt een eerlijke berekening zoals die hier is uitgevoerd, maar die heeft betrek king op de collectiviteit van de belastingbetalers en ik zou graag wil len zien dat er nagegaan wordt wat nou eigenlijk die waardering voor gevolgen heeft voor bepaalde typen van onroerend goed. Je kunt dus zeg gen nou bepaalde typen woningen die hebben een ander prijspeilontwikke ling dan een ander type woning en je kunt dus zeggen van de vrije sector of laten we zeggen de woningwetwoningen die hebben een andere prijsont wikkeling en dat geldt ook voor vrije sectorwoningen, voor bepaalde bedrijfsgebouwen, groot en klein en ook andere bebouwingssituaties in onze gemeente. Daar zou ik graag van willen zien of dat inderdaad ook zo uitkomt dat het maar 3% onroerend goedbelasting is per aangeslagene, want de ervaring van de vorige keer was dat dat tot aanmerkelijke ver schuivingen kon leiden, omdat de waardering indertijd wat omhoog gegaan was en nu gaat hij dan weer omlaag, maar is dat nu voor de diverse cate gorieën ook zo. U zou het ook zo kunnen concretiseren als we een compu ter hebben kunnen we dan zeggen bij hoeveel mensen gaat dan de onroerend goedbelasting met meer dan 3% omhoog, bij hoeveel met minder en dat is misschien het eenvoudigste als gevolg van de waardedaling die dus hun vervolg krijgen in de loop van de tijd. Het is niet zo dat ik op dit moment een antwoord verlang, maar dat ik dat bij gelegenheid wel wil inzien. De heer DEN BRABER: Ja, voorzitter, de les die mijn fractie uit de bij drage van de C.D.A.-fractie aan deze discussie over belastingen voor 1985 krijgt is dat het toch niet zo erg consistent in elkaar zit. De heer Wijnen die maakt zich bij het vaststellen van de OGB-tarieven die niet meer ondergaan dan een trendmatige aanpassing voor de prijsstijging zorgen over de lastenverzwaring voor de burgers koud 5 minuten nadat hij 1100 burgers, bezitters van honden met een belastingverhoging van rond de 60% heeft geconfronteerd. Ik denk dat dat inderdaad voor som mige mensen een aanmerkelijk bedrag is voorzitter. Veel meer dan de ver hoging waar hier sprake van is en waarvan aan de hand van eenvoudige rekensommetjes vast te stellen is dat het inderdaad maar bij een normale

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 144