-13- blemen gaan brengen. Daar wou ik het voor 8.1. voorlopig bij laten voor zitter De heer VAN HOEK: Voorzitter, nog een vraag betreffende de legesverorde ning. Er staat in de legesverordening dat de begrotingsstukken algemeen verkrijgbaar zijn voor een vrij aanzienlijk bedrag. Ik weet niet of er al iets gewijzigd is omdat wij dus nu de nieuwe comptabiliteitsvoor- schriften in de beleidsbegroting en de beheersbegroting krijgen de nota van aanbieding. Is het nu de bedoeling dat voor 1 september dat er in de krant kennis van gegeven wordt Dat heb ik hier aangetroffen en wanneer dus het tarief herzien wordt of dan eventueel de nota van aan bieding en eventueel de beleidsbegroting hier tegen een aanmerkelijk lager tarief aangeboden kan worden en dat deze stukken voor iedereen bereikbaar worden tegen een billijk tarief. De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, om met de hondenbelasting te beginnen. Onze fractie is van mening dat we de hondenbelasting zouden moeten af schaffen. Daar hebben we al eens een keer voor gepleit. Dat voorstel heeft het niet gehaald. Je zou het bij wijze van compromis kunnen noe men dat we nu de hondenbelasting handhaven op het niveau van waarop hij jaren staat dat we hem eventueel in geringe mate aanpassen om het infla tiepercentage te volgen, maar u zult begrijpen en ik hoop ook dat ande ren daar begrip voor hebben, dat wij een voorstel zoals door de heer Wijnen gedaan en door de heer Huijpen gesteund, om de hondenbelasting op 35,te brengen, dat ons dat geenszins aanspreekt. Wij zullen dat voorstel dan ook niet steunen. Met betrekking tot de rioolretributie kom ik terug op een uitvoerige nota van het college in april gepresen teerd en behandeld in de commissie. Het ging daar om een beschouwing van het hele belastinggebied. Het ging daar om het concentreren van een aantal belastingen in de onroerend goedbelastingen. Dat voorstel heeft het niet gehaald, maar de meest belangrijke daaruit zou ik toch vanavond willen bepleiten en in deze wijkt mijn voorstel niet veel af van datgene wat de heer Den Braber tot nu toe heeft gezegd. Waar gaat het om Het afschaffen van de rioolretributie en het in gelijke mate verhogen van de onroerend goedbelasting. Dat komt in het kort op het volgende neer. Dat je een besparing hebt aan perceptiekosten en voor degenen onder u die de beleidsbegroting gezien hebben, daar moeten we nog een stukje dekking in vinden. Nou wat is er eenvoudiger dan door het efficiënter werken van het ambtelijk apparaat en het besparen van allerlei computer hulpmiddelen dat we daardoor een stukje besparen. Het tweede punt is dat je de kwijtschelding meer in één hand brengt en ik citeer de ambte lijke nota: "en het betalingsverkeer met inkomstenregistratie wordt aan zienlijk verminderd". Het belangrijkste dat zit hem in de staart en dat is dat voor alle huurders geldt dat in de huur een hogere gecalculeerde onroerend goedbelasting voor eigenaren is berekend dan de feitelijke door de eigenaren te betalen onroerend goedbelasting. In cijfers uitge drukt: 3,60 zit er in de huur per 3000,voor onroerend goedbelas ting eigenaren meer dan er door in Oudenbosch per 3.000,door de eigenaren in rekening gebracht wordt. Door het afschaffen ervan hebben de huurders voordeel en worden de huiseigenaren/bewoners niet benadeeld. Het enige effect is dat je de huurexploitanten en onroerend goedbelas ting in rekening brengt die meer overeenkomt met in de huur gecalculeer de onroerend goedbelasting. Wat is daarop tegen Niets dacht ik. Van daar ook het voorstel van onze fractie. De VOORZITTER: Wij hebben dit jaar al een keer in het openbaar gedis cussieerd over die integratie. Ik neem aan dat ik daarom niet meer hoef te reageren op de opmerkingen met betrekking tot de afschaffing van de

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 137