-12-
tingpolitiek in de komende jaren in het algemeen eens te voeren in de
commissie. Daarvoor is veel ambtelijke voorbereiding heeft daarvoor
plaatsgevonden. Helaas voorzitter, voor niks, omdat die discussie in
de commissie is een grote flop geworden en het probleem ligt er nog
steeds onaangeroerd. Wij willen die rioolrechten afschaffen en de op
brengst daarvan inbrengen straks bij de behandeling van agendapunt 8
in de onroerend goedbelasting. Ik mag daar alvast wel wat op vooruitlo
pen, want dat is dan ter toelichting op ons voorstel om dit onderdeel
dus van de belasting weg te schrappen. De verdeling in de onroerend
goedbelasting zoals die hier gepresenteerd wordt voorzitter, die be
driegt. Daaruit zou blijken namelijk dat de eigenaren meer OGB betalen
dan de gebruikers, maar niets is minder waar. In de dynamische kostprijs
berekening daar zit 0,27% van de stichtingskosten voor derving van wa
terschapslasten en belastingen en zo. Dus bij 3.000,is dat 0,27%
dus dat is 8, Waterschapslasten zou volgens die ambtelijke nota
die toen voorlag in te schatten zijn op een gulden. Dat houdt in dat
7,per 3.000,stichtingskosten en die is allicht toch vergelijk
baar, niet helemaal, maar dan toch ongeveer met de OGB-waarde, door de
huurders afgedragen wordt aan de eigenaar. Die eigenaar die draagt daar
van maar 3,40 af aan de gemeente volgens de nieuwe tarieven. De rest,
3,60 ongeveer, die gaan naar zijn bedrijfsreserves. De conclusie van
mijn verhaal is, voorzitter, dat de eigenaren die gaan straks 0GB
3,40, nee, de mensen die in een eigen huis wonen die betalen straks
3,40 en 2,10 0GB, dus 5,50. De huurder die betaalt ongeveer 9,
0GB: 2,10 aan de gemeente en 7,via zijn huur. Door de rioolrech
ten af te schaffen en in te bouwen in de 0GB, voorzitter, zullen alle
huurders, of ongeveer alle huurders,ik denk ongeveer 90% van Oudenbosch
aanzienlijk minder belasting gaan betalen. Ook de bezitters van een
eigen huis die dus in een eigen huis wonen, gaan minder belasting beta
len, voor zover dat huis een zekere waarde niet overstijgt. Dat heeft
dan nog een relatie tot het rioolrechten-tarief dat zij op dit moment
betalen. Ik heb berekend aan de hand van de her-getaxeerde waarde van
dit jaar dat een gebruiker van een eigen huis die volgend jaar 105,60
gaat betalen voor rioolrechten, dat is een beetje het normale tarief,
dat is de grootste groep aanslagen die de deur uitgaat, dat die er voor
deliger bij af is wanneer zijn OGB-waarde 141.000,of lager is en
iemand die een lager tarief gaat betalen gaat erop vooruit wanneer zijn
OGB-waarde 93.000,of lager is. Een voordeel ervan, voorzitter, is
ook dat wij gaan besparen op de perceptiekosten. Dat is een deel externe
kosten en een deel personeelskosten. Die externe kosten die kunnen we
inboeken straks bij de vaststelling van de begroting ter dekking van
het tekort voor volgend jaar. De personeelskosten kunnen we inzetten
bij de uitbreiding, de herinzet bij financiën op andere werkzaamheden
en daarmee eventuele uitbreiding, althans gedeeltelijk, toch voorkomen
en het vierde voordeel ervan voorzitter is dat de belachelijk lage ca
paciteit die wij hebben of nee de belachelijk lage opbrengst van 0GB
die we hebben ten opzichte van de capaciteit die er is, gerelateerd aan
de algemene uitkering, die is nu minder dan 50%. Die gaan we optrekken
naar 66% en dat is op zich niet zo belangrijk op dit moment, voorzitter,
maar straks wellicht wel als de commissie Christiaanse zijn aanbeve
lingen overgenomen gaat zien worden door de regering en waarom zou dat
niet zijn. Dat zou dan betekenen dat per 1 januari 1988 en dat is dich
ter bij dan we denken, de opbrengsten van de 0GB verdubbeld gaan worden
en dan scheelt het wel een slok op een borrel of je dus een opbrengst
van pakweg wat was het 27% geloof ik verdubbeld ziet of een opbrengst
van 66% verdubbeld ziet. Ik denk dat we ons daarmee ernstig in de pro-