-24- van onze fractie ten aanzien van die transportkosten. We hebben in eerste instantie al gezegd dat wij ook dat een belangrijke aangelegenheid vinden binnen de kosten die meespelen bij de afvalverwijdering, maar wij zijn toch van mening dat gezien de binnen de solidariteit van de gemeenten hier toch een goede oplossing voor gezocht moet kunnen worden en dat daarbij ook de transportkosten daar een onderdeel van uit moeten maken. De VOORZITTER: Maar u zegt wij willen er geen geschilpunt van maken. De heer VAN HOEK: Dat willen we duidelijk mee laten spreken. De VOORZITTER: Nee, maar de heer Du Pont zegt, en ik denk dat hij daar gelijk in heeft, als je nu het niet aanmerkt als een geschilpunt, dan heb je er geen zeggenschap meer over en als het niet als geschilpunt op tafel komt bij G.S. dan wordt het in het kader van het streekgewest in de besluitvorming meegenomen en daarvan vreest de heer Du Pont dat het dan betekent dat het wordt weggepoetst en geen oplossing krijgt zoals we eigenlijk vinden dat het moet. De heer VAN EIJKEREN: Misschien kan ik, voorzitter, daar iets op aanvul len. De veronderstelling van de heer Du Pont berust niet alleen op wat hij heeft aangedragen vanuit het verleden. Daar waarin op pagina 1 van het voorstel op een regel of 20 van onder het schrijven van het streekge west van 6 juli wordt geciteerd, daar blijkt dat naar mijn smaak ook dui delijk uit en ik begin wel sterk mee te voelen in de richting die de heer Du Pont voorstelt, omdat iedereen in de commissie de antwoorden die van de zijde van het streekgewest op de voorstellen van de raad van Ouden bosch zijn gedaan, zeker waar het gaat om een hele essentiële, namelijk de lokatiekeuze. Dat is in feite weggepoetst, dat is afgedaan met de mededeling dat die lokatie bestuurlijk niet haalbaar is. Dat betekent dat de koppen geteld waren en de grotere, de gemeenten met een wat gro tere inbreng in het streekgewest hun zaken gedaan hadden. Er is op geen enkele wijze inhoudelijk ingegaan op die voorstellen. Dat is in de com missie ook opgemerkt. Daar zijn we inderdaad toch wat slordig behandeld. Ik sluit niet uit daar waar het gaat om de pooling van de transportkosten gezien de verhoudingen zoals ze liggen, dat we inderdaad een reëel risico lopen dat dat op eenzelfde wijze wordt ondergeschoffeld en dat leidt ertoe, juist omdat er geen middenweg is, het is of die acceptatie van die zaak of het geschil, dat het toch verstandig is om in dit geval het toch maar tot een geschil te laten komen, dan hebben we in ieder geval de duidelijkheid die we willen en hebben we ook in alle duidelijkheid onze eigen opvatting omtrent deze zeer essentiële zaak die tot in lengte van jaren ook financiële consequenties zal hebben, die hebben we dan ook kenbaar gemaakt. De heer VAN HOEK: Ja, voorzitter, gezien de toelichting van de wethouder gaan wij akkoord met het zoals de consequenties daar liggen om het toch maar aan te zien als een geschil. De heer DEN BRABER: Ja, voorzitter, daar sluit ik me bij aan. Ik heb me blijkbaar wat verkeken op de proceduretijd die ons nog rest, maar als dit het moment is om een bepaalde zaak aan te merken als geschilpunt dan geldt dat met name dus voor die pooling van die transportkosten. Het is voor onze fractie onaanvaardbaar, gezien de solidariteit die er binnen het streekgewest zou moeten zijn, dat voor zo'n belangrijke zaak die sa menwerking voor een deel weg zal vallen. Derhalve ondersteunen wij graag het voorstel van de heer Du Pont wat ook door de wethouder bij ons wordt aanbevolen. De heer HUIJPEN: Ja, voorzitter, een opmerking in zijn algemeenheid. Ik denk dat het een slechte zaak is dat we een aantal dingen middels eraan het karakter te geven van een geschil, dat we dat op die manier moeten

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 113