-22- len akkoord gaan en heb je punten waarmee je het niet eens bent dan moet je daar maar een geschil van maken. Ik denk dat het onder de aandacht brengen heel prachtig is, maar dat het weinig zoden aan de dijk zal zet ten. Als ik een stukje in de historie terug ga en denk aan hoe de vuil verwerking Roosendaal tot stand gekomen is. Die is in eerste instantie ook gestart met 12 gemeenten. Toen uiteindelijk bleek hoe de kosten lagen waren er al gauw 6 die zeiden we doen er niet aan mee en alleen de ge meenten die geen andere oplossing hadden op dat moment die hebben de vuilverwerking tot stand doen komen met alle consequenties die eraan ver bonden zijn. Ik denk als wij hier geen harde zaak van maken en dan doel ik met name op de pooling van de transportkosten, wat mijns inziens toch een rechtvaardige zaak is, dat we dat punt er zeker niet uithalen. Ik hoef u maar te verwijzen naar de discussies in de verschillende raden in de afgelopen tijd, dan denk ik dat wanneer je dat onder de aandacht brengt van het streekgewest en in feite denk ik dat het streekgewest zelf al aangeeft door de manier waarop zij tot besluitvorming willen komen, namelijk of het voorstel aanvaarden of er een geschil van maken, dat zij voor de discussie binnen het streekgewest al geen oplossing meer zien, maar de zaak dus zelf willen voorleggen aan G.S. Ik denk dat wij als raad een hard punt van moeten maken en ons voorstel is dan ook om met name voor die pooling van de transportkosten daar een geschil! dus van te ma ken. Wij zouden ook liever gezien hebben dat het voor de vuilverwerking Roosendaal een duidelijker oplossing in zicht was. Ook daar is men al jaren vanuit het bestuur van de VVR in overleg met de provincie bezig om tot een oplossing te komen, ook in streekgewestelijk verband. Die op lossing die is, voor zover mij bekend, nog niet in zicht. Daar wil ik nog geen harde zaak van maken, maar met name die pooling transportkosten dat zouden wij als een geschil willen zien. De heer VAN EIJKEREN: Voorzitter, ik constateer als ik alle sprekers goed beluister dat de kritiek die qua toonzetting wat verschilt, inhoudelijk zich toespitst op dezelfde punten. Dat is ook niet zo verwonderlijk ge zien datgene wat in de commissie van diverse zijden daarover is opge merkt. Het is inmiddels, dat was gedeeltelijk voor en ten dele na de com missievergadering, via de pers nog wat duidelijker geworden dat met name de pooling, de daarmee samenhangende transportkosten dat dat een zaak is waar zeer verschillend over wordt gedacht. Het verschil wat is terug te voeren op de positie die elke gemeente inneemt en met name gemeenten waar de heer Den Braber over sprak, Bergen op Zoom, zit natuurlijk wat dat betreft in een tamelijk riante positie, omdat de oplossing voor de korte termijn, maar weliswaar moet er nog een onderzoek plaatsvinden, maar toch wordt dat voor de middellange termijn ook gedacht aan een op lossing via een uitbreiding van stortplaats De Kragge. Het feit dat je begrip kunt hebben voor het standpunt van een andere gemeente die de stortplaats naast de deur heeft liggen en er dus niet veel voor zal voelen om eenzelfde tarief te gaan betalen als elke andere gemeente omdat het een gemiddelde zou gaan worden, hoeft niet te betekenen, dus dat be grip hoeft niet te betekenen dat je dat ook een gerechtvaardigd standpunt vindt. Ik beluister hier vanavond duidelijker dan in het voorstel is ver woord dat er behoefte is om dat nadrukkelijker te laten horen. Hoe na drukkelijk, dat valt wat moeilijk te bepalen. Ik ben benieuwd ook naar de reactie die in tweede termijn mogelijkerwijs gemaakt zal worden, ook naar aanleiding van wat de ene fractie gehoord heeft hierover van andere fracties. Ik constateer namelijk dat de heer Van Hoek bijvoorbeeld toch meer het accent legt op het gezamenlijk optreden en het niet komen tot een geschil. De heer Den Braber neemt een tussenpositie in, wil het uit eindelijk wel tot een geschil laten komen, maar heeft de indruk dat de

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 111