-12-
wil daar nu niet op vragen over stellen, maar ik behoud het recht voor
om daarover bij de algemene beschouwingen met voorstellen te komen, want
het kan zo naar onze mening niet langer.
De heer VAN OOSTERHOUT: Ik begrijp dat de raad zich unaniem kan vinden
in het voorstel wat we hebben gedaan en de opmerkingen die ik heb beluis
terd hebben slechts voor een deel betrekking op het voorstel zelf. Daar
waar dat het geval is wil ik daar even iets van zeggen. Om dan in te gaan
of reacties te geven op de andere punten wat er aangestipt is. De heer
Den Braber die zegt dat met name de 3e reden voor hem een argument is.
Nou ik vind het belangrijk, maar ik wil ze alle vier gewoon als valide
reden aangeven om u de wijziging voor te leggen. De heer Huijpen zegt
zo snel mogelijk deze zaak afwerken. Er zijn verenigingen die in maart
de lijsten hebben ingediend en nog geen reactie hebben gekregen van de
gemeente. Ja, die zijn er misschien. Ik kan dat niet direct beoordelen.
Het zal zo zijn. Er zijn ook verenigingen die soms heel laat zijn met
hun stukken en dan moet de gemeente ook wachten om de zaak te kunnen af
werken. Voorts is er door de heer Rennings nog een opmerking gemaakt met
betrekking tot het onderhavige stuk, namelijk dat er een tegenargument
zou zijn. Ik denk dat het niet onder stoelen of banken gestoken moet wor
den dat hier bij die eenmalige afwijking toch blijkt dat als je zou sub
sidiëren op exploitatietekort er in het eerste jaar in ieder geval en
latere jaren zou ik dan tocch wel even willen afwachten, maar het eerste
jaar zie je in een keer 31.000,overblijven. De heer Rennings heeft
gelijk wat betreft de vermogensvorming, maar daar kun je ook heel wat
andere dingen mee doen mijnheer Rennings, maar hij plaatst het in het
licht van de bezuinigingen. Ik denk dat je inderdaad mee moet nemen.
We hebben nog niet zo lang geleden gesproken over wijziging van kredie
ten. Ik denk dat de klaagzang die je dan soms hoort van de zijde van
verenigingen of van een bepaalde vereniging, dat je die toch moet zien
in het licht van de financiële resultaten die daar aan ten grondslag lig
gen. Naast de inhoudelijke kant begrijp ik dat de raad akkoord gaat met
het voorstel, waar ik overigens blij mee ben, omdat het een goede zaak
is. Ik wil even een zeer korte reactie naar aanleiding van de opmerking
over de capaciteit geven. Het moet wel duidelijk zijn, dat wil ik hier
stellig op tafel leggen, dat opmerkingen hier naar de capaciteit toe,
bedoeld is, het is eigenlijk een valide reden om tot een wijziging van
de subsidieverordening over te gaan. We hebben namelijk een eenvoudiger
systeem voor '84 afgesproken. We hebben een wat bewerkelijker systeem
voor '83 met elkaar afgesproken vorig jaar. Het is doodeenvoudig hier
een valide reden om tot een wijziging van de subsidiëring over te gaan,
naast de andere valide redenen die er door ons zijn genoemd. De heer Den
Braber vraagt welke stappen hij kan verwachten in verband met de capaci
teit. Ik denk dat het zo is, mijnheer Den Braber, het zal u niet onbekend
zijn dat er van mijn kant naar de raad toe stappen zijn ondernomen. Ik
denk dat wat dat betreft mijn kruit een beetje verschoten is. Ik wacht
natuurlijk best wel af en zou blij zijn met een reactie uit de raad in
positieve zin op eerdere voorstellen van mijn kant. Wat ik inmiddels wel
doe is intern toch proberen, maar ja intern proberen om de zaak in nood
verband toch aan de gang te houden. Nou, voorzitter, ik denk dat dat vol
doende is. Het is niet aan de orde, maar ik had toch behoefte om daar
even een reactie aan vast te koppelen.
De VOORZITTER: Kunt u ook concreet antwoord geven op de vraag van de heer
Huijpen, wethouder, of er snel afgewerkt kan worden
De heer VAN OOSTERHOUT: Nee, daar kan ik geen concreet antwoord op geven.
Het is zo dat er op de afdeling gewerkt wordt met prioriteiten en die
moeten soms vanwege dat er twee moeten worden vastgesteld, wordt er al