-Si- die gegevens komen op een diskette en die wordt aan de gemeente ter be schikking gesteld, die diskette dan, behoudens het verbale verslag. Wat ik heb begrepen is dat we die diskettes dan kunnen opbergen en als archief dienst kunnen laten doen maar verder kunnen we er niets mee doen want we kunnen ze niet laten lezen of laten lezen of laten printen. Voor zover ik over die informatie beschik. Omdat er wordt gesproken over de omzetting van het oud naar een nieuw administratief systeem is het niet denkbeeldig dat we nou beginnen met een begroting (de transportering van de gemeentebegroting dus) maar op langere termijn de komplete financiële administratie in een zelfde systeem wordt ondergebracht. En ik denk dan dat we er toch voor moeten waken dat gegevens naar buiten lekken. Dus dat in ieder geval een stuk beveiliging gaat plaatsvinden. Nou heb ik begrepen dat de kos ten die hier genoemd worden, die 16.^22,dat dat een kostenpost is voor een éénmalige omzetting maar de wijzigingen op de begroting moeten dan weer handmatig worden verwerkt begrijp ik. Voor mijn fractie is het eigenlijk aanleiding om het college eens in over weging te geven of het niet zinvol zou zijn om die benodigde apparatuur nou eens zelf aan te gaan schaffen, de kosten die de computer met zich meebrengt die denk ik dat dan weer op korte termijn worden terug verdiend, bovendien u weet ook dat computers de laatste tijd toch wat goedkoper zijn geworden (aanmerkelijk zelfs). Daarnaast vraag ik me eigenlijk af,of er capaciteit vrij is op de 2 office-computers, ik weet niet hoe oud ze zijn en wat de mogelijkheden zijn met de aanwezige apparatuur, maar misschien is de uitbreiding van dit systeem mogelijk. Ik heb ook in het verleden iets gelezen over het C.B.T. dat die ook mogelijkheden heeft om een conversie uit te voeren, mogelijk printwerk te verrichten, of diskettes te schrijven, dat weet ik niet en misschien is er zelfs wel mogelijk om bij het C.B.T. ook een programma te schrijven. Het lijkt ons in ieder geval dat voorkomen moet worden dat ieder jaar de kosten van omzetting terugkeren, of wijzigingen daarop. Ik denk dat toenemende informatie-behoefte toch een hoge actualiteitsgraad vereist en dat kan uiteindelijk alleen maar bijdragen tot een slagvaardi ge besturing. Ten aanzien van dat wegwerken van de achterstand in verband met die invoering van die comptabiliteitsvoorschriften vragen wij ons af hoelang die tijdelijke personeelsuitbreiding zal gaan duren en wanneer u gaat aanvangen met de sollicitatieprocedure. De heer RENNINGS: Er is al veel gezegd over de achterstand van de rekeningen dus dat zal ik niet herhalen,daar is ook bij de algemene beschouwingen al iets over gezegd. Ik denk dat het een goede zaak is langs twee wegen die achterstanden weg te werken en ik ben in tegenstelling tot de heer van Hoek dus niet zo bevreesd dat daar waar er zoveel omgeschakeld moet worden dat een stuk van die omschakeling wordt uitbesteed dat dat zou leiden tot kennisgebrek bij de ambtenaren. Bovendien ik heb maar al te vaak de loftrompet gestoken over de afdeling financiën dus ik ga onverkort uit dat de keuze op dit punt, dat die verantwoord is geweest. Dat neemt niet weg dat wanneer die achterstand is weggewerkt met deze, met de andere mogelijkheid, het tijdelijk aantrekken van personeelscapaciteit, dat daarmee nog niet de structurele problemen zijn opgelost. Het heeft te lang geduurd, het niet kunnen werken aan rekeningen om nu maar aan te nemen dat er wanneer de achterstand is weggewerkt dat dan ook het probleem blijvend is opgelost. Wij zouden daar wat inzicht in willen krijgen en tenslotte, een dergelijk voorstel behoeft natuurlijk behandeling in de commissie maar in deze ben ik het geheel eens met het college. Om vooruitlopend op de behandeling in de commissie op 7 februari waar de beleidsaspecten aan de orde komen om nu in ieder geval alvast goedkeuring voor krediet te vragen. Dat scheelt in ieder geval weer drie weken in de uitvoering.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 9