We zullen het verlies van 16.000,voor onze gemeente en 52.000, voor het rijk toch voor onze rekening moeten nemen. Ondanks dat we de overtuiging hebben dat de nodige zorgvuldigheid wordt betracht zou onze fractie toch nog eens willen benadrukken uiterst nauwgezet te werk te gaan bij het verstrekken van garanties. Een vraag die bij ons opkwam is bij deze woningverkoop getracht een onderhandse verkoop te bewerkstelligen. Wat wij ons afvragen, het is zomaar een idee, zouden we niet eens moeten gaan bezien of we bij bepaalde minimale opbrengsten als koper moeten gaan fungeren. Het zou in twee'êrlei richting kunnen werken. Een eventuele hogere opbrengst, dus daar volgt dus uit een kleiner verlies en de gemeente komt relatief aan goedkope woningen. Het zou misschien ook wel eens goed zijn om in een nota of in een commissie de drempel ook nog eens te bezien. Wij verwachten over die idee'ên op dit moment geen uitspraak, maar misschien dat we dit in de commissie algemene en bestuurlijke zaken nog eens kunnen bezien. De VOORZITTER: Mijnheer Den Braber, het moment van inlichten dat gebeurt conform de voorschriften. Er liggen een aantal verplichtingen in het gestandaardiseerde borgstellingspakket en die leiden ook niet altijd tot een positieve reactie van de zijde van B. en W. Recentelijk hebben wij een geldgever laten weten dat die maar moet zien te leven met z'n verlies omdat de termijnen niet in acht zijn genomen die er in de regeling staan. Dus daar houden we stipt de hand aan. In hoeverre dat betekent dat je het nog zou kunnen aanscherpen dat weet ik niet, maar ik wil de suggestie in ieder geval best eens meenemen om dat te overwegen. Dan vraagt de heer Den Braber in hoeverre we er werk van maken als we als borg feitelijk tot betaling moeten komen. Het is zo dat eenieder voor wie wij dus als borg op moeten komen daar treffen we een regeling mee, ofwel dat we hem op termijn nog eens een keer daarover spreken. Als hij volstrekt niet in de gelegenheid is om al aan een afbetalingsregeling te beginnen en anders treffen we een regeling om tot een afbetaling te komen. Er lopen enkele afbetalingsregelingen, want in de meeste gevallen is het natuurlijk wel zo dat omdat men het geld niet had men dat heeft laten sloffen en dan is er meestal in de eerste tijd daarna ook nog niet zo erg veel te halen, maar er zijn een aantal mensen die wel heel stipt terugbetalen, zij het met hele kleine porties. Werkgeversverklaringen die controleren we niet. Wij accepteren de opgave als die officieel door de werkgever geratificeerd is. Kijk als je die nou weer moet gaan controleren en dan nog gaan controleren degene die hem opgegeven heeft en degene bij wie je de verificatie hebt gevraagd dan kom je natuurlijk nooit klaar. Ik denk ook dat de praktijk bij ons niet leert dat daar de hand mee wordt gelicht. Dan de vragen van de heer Huijpen. Ja, het klopt dat er in '79 hogere prijzen werden betaald. Het is ook meestal alleen in dat soort gevallen dat men tegen de betalings verplichting aanloopt, want het oplopen van het bedrag in een markt waarin de prijzen zouden stijgen, ja, dat is bijna onvoorstelbaar omdat de termijn waarop wij dan in kennis gesteld moeten worden zodanig kort is dat dat dan om een paar duizend gulden gaat in zijn algemeenheid. De op merking over die'lasten is niet helemaal juist mijnheer Huijpen. Er is een totaal, die 32.000,en die zijn gedeeld. Dus beiden 16.000, en het rijk geen 32.000,want dan waren wij er helemaal van af. Daar heeft de Kamer al regelmatig over gesproken maar ze hebben helaas nog nooit het besluit genomen, dat het rijk het voor 100^ voor zijn rekening zal nemen. Ja, uw opmerking met betrekking tot het uiterst nauwgezet te werk gaan moet ik zeggen, die begrijp ik niet. Die laat ik ook helemaal voor uw rekening. Ik denk dat er uiterst nauwgezet te werk gegaan wordt. Alle gegevens zijn altijd voorhanden en u kunt dat dus zelf vaststellen. Met betrekking tot de pogingen om onderhands te verkopen. De regeling schrijft voor dat het rijk garandeert als er openbaar verkocht wordt. Dan hebben we wel eens een enkele keer, maar dat was voordat die grote

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 97