-5-
keurd, dan kan ik me voorstellen dat we in '85 of '86 de voorbereiding
weer geleidelijk aan krijgen voor de herziening die om de 10 jaar toch
moet plaatsvinden, tenzij blijkt dat de behoefte zo massaal en urgent is
dat er tussentijds een wijziging zal moeten worden doorgevoerd. Ik denk
als het zich verdraagt het enig uitstel tot de herziening die we te zijner
tijd toch moeten zullen plegen, dan is de kosten-overweging ook aantrekke
lijker om het uit te stellen.
De VOORZITTER: Maar inhoudelijk kan de vraag dus conform het voorstel van
de beide heren in de commissie openbare werken wel aan de orde komen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
6. Voorstel tot voorlopige vaststelling van het gemeentelijk subsidie in
de restauratiekosten van de basiliek over 19S2 ten behoeve van de
Stichting Behoud Basiliek.
7. Voorstel tot 38e wijziging van de gemeentebegroting 1984 in verband met
aanpassing van diverse posten.
8. Voorstel tot 97e wijziging van de gemeentebegroting 19§3 in verband met
aanpassing van de posten inzake de exploitatiekosten van het kleuteronder
wijs-
Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen.
9. Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet ten behoeve van
de betaling van een verlies voortvloeiende uit een verstrekte gemeente-
garantie/59e wijziging gemeentebegroting 198^.
De heer DEN BRABER: Voorzitter, mijn fractie is nogal geschrokken van
de manier waarop de geldgever, Bomij, is opgetreden op het moment dat er
achterstand is gaan ontstaan en in de periode daarna. Ten eerste vinden
wij dat het nogal laat is dat wij ingelicht worden wanneer de achterstand
al meer dan 7.000,bedraagt en wij zouden er eigenlijk voor willen
pleiten daar die les uit te trekken dat wij in de overeenkomsten die bij
die garantie-verklaringen opgesteld worden dat daarin opgenomen wordt dat
de geldgever er zich toe verplicht om nou bijvoorbeeld ten tijde van, hoe
noem je dat als iemand niet betaalt, de eerste a tweede aanmaning dat hij
dan ook de gemeente inlicht over het feit dat er moeilijkheden zijn ont
staan. Dat geeft ons ook wat meer kans om zelf in een vroeger stadium
met de dreigende niet nakomen van zijn verplichtingen contact op te nemen
en misschien dat dan de misverstanden die er nu tussen de geldgever en de
geldnemer onstaan zijn voorkomen kunnen worden. Een andere zaak is voor
zitter, het gaat iedere keer om veel geld. 32.000,gaat het de over
heid in dit geval kosten. Een vraag, in hoeverre maken wij er werk van om
dat bedrag toch op enigerlei wijze pogen terug te krijgen, want het is
natuurlijk wel zo dat wij de rechten en de verplichtingen van de Bomij
nu overnemen voor dat restant-bedrag namens de overheid en ik kan me het
toch goed voorstellen dat we daar wat van proberen terug te krijgen, al
was het maar voorzitter, om niet de suggestie te wekken bij mensen die
een garantie aanvragen dat ze als er moeilijkheden zijn ze er zo maar uit
kunnen stappen en dan daarmee dus de weg van de minste weerstand kiezen.
De laatste vraag voorzitter. Er is mij uit de literatuur bekend dat er
nu blijkt dat werkgeversverklaringen die bij de beoordeling van garantie
verleningen overlegd moeten worden, dat die niet kloppen. Worden die door
ons gecontroleerd of doet dat het bemiddelingsbureau voor ons
De heer HÜIJPEN: Ja, voorzitter, het betreft in dit geval een woning die
in 1979 gebouwd is, aangekocht in de tijd dat de prijs van de woningen
aanzienlijk hoger was dan op dit moment, maar gedane zaken nemen geen keer.