-5- keurd, dan kan ik me voorstellen dat we in '85 of '86 de voorbereiding weer geleidelijk aan krijgen voor de herziening die om de 10 jaar toch moet plaatsvinden, tenzij blijkt dat de behoefte zo massaal en urgent is dat er tussentijds een wijziging zal moeten worden doorgevoerd. Ik denk als het zich verdraagt het enig uitstel tot de herziening die we te zijner tijd toch moeten zullen plegen, dan is de kosten-overweging ook aantrekke lijker om het uit te stellen. De VOORZITTER: Maar inhoudelijk kan de vraag dus conform het voorstel van de beide heren in de commissie openbare werken wel aan de orde komen. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 6. Voorstel tot voorlopige vaststelling van het gemeentelijk subsidie in de restauratiekosten van de basiliek over 19S2 ten behoeve van de Stichting Behoud Basiliek. 7. Voorstel tot 38e wijziging van de gemeentebegroting 1984 in verband met aanpassing van diverse posten. 8. Voorstel tot 97e wijziging van de gemeentebegroting 19§3 in verband met aanpassing van de posten inzake de exploitatiekosten van het kleuteronder wijs- Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen. 9. Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet ten behoeve van de betaling van een verlies voortvloeiende uit een verstrekte gemeente- garantie/59e wijziging gemeentebegroting 198^. De heer DEN BRABER: Voorzitter, mijn fractie is nogal geschrokken van de manier waarop de geldgever, Bomij, is opgetreden op het moment dat er achterstand is gaan ontstaan en in de periode daarna. Ten eerste vinden wij dat het nogal laat is dat wij ingelicht worden wanneer de achterstand al meer dan 7.000,bedraagt en wij zouden er eigenlijk voor willen pleiten daar die les uit te trekken dat wij in de overeenkomsten die bij die garantie-verklaringen opgesteld worden dat daarin opgenomen wordt dat de geldgever er zich toe verplicht om nou bijvoorbeeld ten tijde van, hoe noem je dat als iemand niet betaalt, de eerste a tweede aanmaning dat hij dan ook de gemeente inlicht over het feit dat er moeilijkheden zijn ont staan. Dat geeft ons ook wat meer kans om zelf in een vroeger stadium met de dreigende niet nakomen van zijn verplichtingen contact op te nemen en misschien dat dan de misverstanden die er nu tussen de geldgever en de geldnemer onstaan zijn voorkomen kunnen worden. Een andere zaak is voor zitter, het gaat iedere keer om veel geld. 32.000,gaat het de over heid in dit geval kosten. Een vraag, in hoeverre maken wij er werk van om dat bedrag toch op enigerlei wijze pogen terug te krijgen, want het is natuurlijk wel zo dat wij de rechten en de verplichtingen van de Bomij nu overnemen voor dat restant-bedrag namens de overheid en ik kan me het toch goed voorstellen dat we daar wat van proberen terug te krijgen, al was het maar voorzitter, om niet de suggestie te wekken bij mensen die een garantie aanvragen dat ze als er moeilijkheden zijn ze er zo maar uit kunnen stappen en dan daarmee dus de weg van de minste weerstand kiezen. De laatste vraag voorzitter. Er is mij uit de literatuur bekend dat er nu blijkt dat werkgeversverklaringen die bij de beoordeling van garantie verleningen overlegd moeten worden, dat die niet kloppen. Worden die door ons gecontroleerd of doet dat het bemiddelingsbureau voor ons De heer HÜIJPEN: Ja, voorzitter, het betreft in dit geval een woning die in 1979 gebouwd is, aangekocht in de tijd dat de prijs van de woningen aanzienlijk hoger was dan op dit moment, maar gedane zaken nemen geen keer.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 96