-26- denk ik niet dat het zin heeft om me daar vreselijk druk over te maken. Ik vind het toch correct om in te gaan op een aantal van de opmerkingen. Ik denk dat het overigens verstandig is om het voorstel aan te houden en in de commissie daar op terug te komen en wat cijfers naast elkaar te zetten. Ik wil er overigens wel op wijzen dat het in volledig over leg met de WSW is gegaan en ik vind het jammer dat de heer Huijpen zegt dat hij het wat vervelend vindt om daarover te spreken is alleen al het feit dat er op die manier over gesproken wordt impliceert toch een zekere stigmatisering die juist niet bedoeld wordt. Ik wil dan ook nadrukkelijk stellen dat als hier geen sprake was van via de WSW ge detacheerde medewerker, maar van dezelfde functionaris gewoon in gemeentelijke dienst u hetzelfde voorstel zou hebben bereikt, juist om te voorkomen dat inefficiënt gebruik van wagens met een veel grotere capaciteit om dat uit het bedrijf te halen en inderdaad dus waar u voor pleit het een efficiënt bedrijf te laten zijn, dan denk ik dat je de juiste mensen vanuit hun taak met de juiste middelen moet laten werken. Dat hebben we geprobeerd met dat voorstel. Ik heb er geen moeite mee om er nog een keer in de commissie op terug te komen als dat door de meerderheid gewenst wordt. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten dit voorstel aan te houden. 23. Rondvraag. De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, ik heb twee punten. Ik had het verslag want ik ben geen helderziende, om een andere reden bij me als waarvoor ik het daarstraks gebruikt heb. Dat betreft overigens wel hetzelfde onderwerp. Ik heb daarnet gezegd ongeveer 20$ van de mensen weigert de eerste keer, maar opvallend is daarbij dat wij daar nogal hoog scoren. Bosschenhoofd zit op 28$ van de woningzoekenden weigert de eerste keer en Oudenbosch zit op 26$ en dat is het viervoud of het dubbele van de andere gemeenten in de samenwerking. Mijn vraag aan het college is: Is te achterhalen wat daar mogelijk de oorzaken van zijn dat in Ouden bosch en in Bosschenhoofd aanzienlijk meer geweigerd wordt dan in de omringende gemeenten Het tweede punt is van heel andere aaxd. Zou u, voorzitter, vanuit de verantwoordelijkheid met betrekking tot de volks gezondheid eens met de plaatselijke huisartsen in contact willen treden met betrekking tot bereikbaarheid van artsen buiten de daguren Het verschil tussen de bereikbaarheid, het oproepsysteem wat we hier hanteren en in een aantal omliggende gemeenten is dat in een aantal omliggende gemeenten iedereen kennis kan nemen welke arts dienst heeft. Dat betekent dat je direct weet welke arts je moet bereiken. In Ouden bosch betekent het dat je je huisarts belt en daar via een bandje hoort bij wie je moet zijn en ik ken nu twee concrete zaken waarin het om welke reden dan ook mis is gelopen, bandje niet goed gezet of, ja de reden weet ik niet. Feit is dat daardoor de patiënt in een hopeloze positie komt, want hij kan de bereikbaarheid zelf niet beïnvloeden. Als je iemand niet telefonisch kunt bereiken omdat de telefoon niet opge nomen wordt, kun je er naar toe gaan, maar op het moment dat je niet kunt horen wie de arts is die dienst heeft dan kan dat hele vervelende gevolgen hebben en ik zou uw college willen vragen om eens met de huis artsen om de tafel te gaan zitten om te kijken of het systeem op een andere manier kan worden uitgevoerd. De VOORZITTER: De eerste vraag is voor wethouder Van Eijkeren. De heer VAN EIJKEREN: Ik kan er zo geen antwoord op geven. Ik zal die vraag bij de woningstichting neerleggen en daar in ieder geval op terugkomen, mogelijk via de eerdergedane toezegging naar de commissie toe, waar al die gegevens toch op tafel zullen komen. Daar zou het bij aangehaakt kunnen worden.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 86