-21-
De heer RENNINGS: Ja, voorzitter, als lid van het dagelijks bestuur
van het streekgewest heb ik ja, misschien wel een dubbele pet op. Ik
ben me bewust dat het streekgewest uiteindelijk verlengd lokaal bestuur
is en dat afgevaardigden uit deze gemeenten het toch niet uit het oog
kunnen verliezen welke mening deze gemeente heeft. Anderzijds hoop
ik dat deze raad er begrip voor heeft dat ik met een iets ander oog naar
dit voorstel kijk dan de andere raadsleden. In die zin, maar ik zal daar
verder niets anders dan een opmerking maken, ben ik niet zo erg ge
lukkig met de keuze "Het Ven-Zuidwest", maar daarvan akte. Moeilijker
heb ik het in bestuurlijke zin met het laatste gedachten-streepje op
pagina 3 en ik citeers "Met betrekking tot het voorgestelde programma
van aktie kunnen wij, gelet op het bovenstaande, niet instemmen met
de voorbereiding/totstandkoming van een wijziging van de gemeenschappe
lijke regeling."
En daarmee zetten we de klok terug op nul, want als we dit besluit nemen
dan staat de gemeenteraad van Oudenbosch niet toe dat het streekgewest
verder gaat met de voorbereiding om overeenstemming te bereiken tussen
de 18 gemeenten en dat is toch uiteindelijk het doel om tot een gemeen
schappelijk afvalstoffenbeleid te komen. Mijn suggestie zou dan zijn:
met betrekking tot het voorgestelde programma van aktie kunnen wij in
principe instemmen, gelet op het bovenstaande met de voorbereiding en
totstandkoming van een wijziging van de gemeenschappelijke regeling.
De aard en de inhoud van de gemeenschappelijke regeling behouden wij
ons voor voor een definitieve besluitvorming. Dan geef je het streek
gewest in ieder geval mandaat om met de voorbereiding verder te gaan
zonder dat je je bindt met de inhoud van die overeenkomst.
De heer VIDELER: Ja, mijnheer de voorzitter, de inhoud van de notitie
zoals dat in het voorstel is opgenomen dat wordt door onze fractie
onderschreven. Ik heb met genoegen geconstateerd dat de vuilverbrandings
installatie Roosendaal in het totale gebeuren van de afvalverwerking
is betrokken. Naar onze mening zijn de voorstellen zoals die van de
zijde van het streekgewest zijn gedaan toch erg beperkt terwijl de
financiële uitkomsten voor de, voor zover ik dat kan inschatten, voor
de grotere gemeenten naar rato gunstiger. Het is overigens wat moeilijk
om die financiële uitkomst in te schatten. De door de gemeente Bergen
op Zoom voorgestelde tarieven zijn toch wel erg hoog. Voorlopig heeft
de gemeente Bergen op Zoom de tarieven per 1 januari 198^ alvast maar
met 6,per ton verhoogd. Verdere verhogingen zouden dan weliswaar
gaan plaatsvinden in overleg met het streekgewest, maar het gevolg
hiervan is dat het financiële plaatje voor de toekomst wel erg on
duidelijk wordt. Ik ben met u van mening dat uit kostenoogpunt voor de
middellange termijn onze voorkeur uitgaat in tegenstelling tot wat de
heer Rennings heeft betoogd, naar "Het Ven-Zuidwest". Op de lange ter
mijn zou een onderzoek kunnen worden gehouden naar een combinatie met
deze lokatie, omdat de verbranding in de reeds nabijheid gestationeerde
vuilverbrandingsinstallatie plaatsvindt en storten zou dan kunnen op de
lokatie van de weg Oud Gastel-Roosendaal. Ik hoop dat het streekgewest
het voorgestelde programma van aktie zal heroverwegen zodat regionali
sering van de afvalverwerking vanuit het streekgewest gaat plaatsvinden.
Ik zou het bijzonder jammer vinden als ons straks in een ander samen
werkingsverband een plan wordt opgelegd vanuit de zijde van de provincie.
Ik zou dat bijzonder betreuren. Ik hoop dat men eruit komt.
De heer VAN EIJKEREN: De opmerking van de heer Rennings voorzitter,
over zijn minder gelukkig zijn met de lokatie laat ik maar even voor
wat hij is. Ik neem aan dat dat een luchten van het hart is, aangezien
hij ook niet argumenteert op grond van waarvan hij dat vindt, neem ik
aan dat hij daar verder niet zo'n punt van zal maken. Het maakt het
mij in ieder geval onmogelijk om er op in te gaan. Wat betreft de amen
dering die de heer Rennings voorstelt met betrekking tot de passage