strieterrein, technisch niet tot de mogelijkheden behoort omdat de capaciteit waarmee gerekend is bij de aanleg daarvan volstrekt onvol doende is om ook de afvoer van het onderhavige industrieterrein nog mee te nemen. Dus vandaar dat het vraagt om een aparte riolering. Uw derde suggestie, wij hebben ons nog niet uitgesproken over de aanleg, het doortrekken van het fietspad, de fietspaden langs de Bornhemweg aan de bovenzijde van de Oudlandsedijk zoals in discussie is geweest. Er is van diverse zijden toen op aangedrongen dat als het persé niet mogelijk zou zijn tegen niet al te hoge kosten vanuit het bestaande of met enige verbreding om toch ook daar een fietspad in enigerlei vorm aan te leggen. Ik wil best de suggestie die u nu doet als een eventuele invulling van de eerder geuite wens van de raad om die hier nadrukkelijk in te betrekken en bij de uitvoering nader te bestuderen of een werkelijke combinatie van verbreding en riolering aan de noord zijde van die Oudlandsedijk tot de mogelijkheden zou behoren. Ik dacht dat ik de vragen zo wel heb beantwoord. De VOORZITTER: Misschien dat van mijn kant nog een reactie mag komen naar meneer Huijpen toe. De eisen van het hoogheemraadschap die zijn al hard voor dit moment, zij het dat er op dit moment nog wel lozings vergunningen worden verstrekt maar we hebben een industrieterrein gelegd zonder dat we daar beperkingen hebben aangebracht met betrekking tot de aard van de industrie. Te voorzien is toch dat men op het oppervlakte water straks niet de lozingen van ieder bedrijf zal willen. Nou hebben wij ooit Hunter Douglas omarmd, dit betekent wel dat als je hier werkgele genheid van Hunter Douglas vanuit het Rotterdamse komt en het is dui delijk dat als zij:bedrijven verplaatsen dat het dan alleen maar naar Oudenbosch zou gebeuren dan zal dat al gauw betekenen dat er onmogelijke lozingsvoorwaarden worden gesteld omdat het hoogheemraadschap persé wil voorkomen dat de afvalprodukten vanuit dat bedrijf op de Mark worden geloosd. In die zin is het denk ik heel logisch dat het hoogheemraadschap er op staat dat waar het vroeger ook in de exploitatieopzet was meegenomen dat het gerealiseerd wordt. De heer VAN EIJKEREN: Als aanvulling op met name de eerste vraag van de heer Wijnen. U hebt kunnen lezen dat het doortrekken tot de kruising van de Oudlandsedijk te maken heeft met het feit dat daar aanwezig is een controleput en dat het van belang is om de afvoer die vanaf het industrie terrein wordt ingebracht in de riolering om daar wel een controle op te kunnen blijven uitoefenen. Het niet tot dat punt doortrekken van de riolering maar al eerder, dus een verkorte weg te volgen, zal ogenschijnlijk een besparing zijn maar die kosten van het doortrekken tot die kruising vallen (in het niet wil ik niet zeggen) maar komen in ieder geval veel lager uit dan de aanleg van een extra controlepunt met alle benodigde apparatuur als je een korter tracé zou volgen. Het is de aansluiting op een bestaande controleput.- De heer WIJNEN: Ik vind het toch nog een beetje vreemd meneer de voorzitter, want in de commissie waarvan verschillende van ons deel uitgemaakt heb ben is teendertijd gesproken over aanleg van een riolering in het ge bied van de Bornhemweg en de Oudlandweg. En ik kan me herinneren dat de heer Melisse zei:"En dan gaan we zo ver mogelijk de kant van de Oudlandse dijk op om daar ook aansluiting van het industrieterrein mogelijk te maken". Dus als er dan nu nog een stukje dubbel moet, dan verwondert me dat. Omdat toendertijd was het de opzet al, de gedachte die leefde toen (ik weet niet of die gerealiseerd is) maar die heeft toen wel bestaan "dan gaan we zover mogelijk die kant uit en dan sluiten we straks, want dat is dan niet zover meer, het industrieterrein aan". Misschien is dat niet gerealiseerd, dat staat me niet bij, maar wel het idee. De heer HUIJPEN: Voorzitter, wat ik eigenlijk vragen wilde, zijn er voor

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 53