strieterrein, technisch niet tot de mogelijkheden behoort omdat de
capaciteit waarmee gerekend is bij de aanleg daarvan volstrekt onvol
doende is om ook de afvoer van het onderhavige industrieterrein nog
mee te nemen. Dus vandaar dat het vraagt om een aparte riolering.
Uw derde suggestie, wij hebben ons nog niet uitgesproken over de aanleg,
het doortrekken van het fietspad, de fietspaden langs de Bornhemweg aan
de bovenzijde van de Oudlandsedijk zoals in discussie is geweest.
Er is van diverse zijden toen op aangedrongen dat als het persé niet
mogelijk zou zijn tegen niet al te hoge kosten vanuit het bestaande
of met enige verbreding om toch ook daar een fietspad in enigerlei
vorm aan te leggen. Ik wil best de suggestie die u nu doet als een
eventuele invulling van de eerder geuite wens van de raad om die hier
nadrukkelijk in te betrekken en bij de uitvoering nader te bestuderen
of een werkelijke combinatie van verbreding en riolering aan de noord
zijde van die Oudlandsedijk tot de mogelijkheden zou behoren.
Ik dacht dat ik de vragen zo wel heb beantwoord.
De VOORZITTER: Misschien dat van mijn kant nog een reactie mag komen
naar meneer Huijpen toe. De eisen van het hoogheemraadschap die zijn
al hard voor dit moment, zij het dat er op dit moment nog wel lozings
vergunningen worden verstrekt maar we hebben een industrieterrein gelegd
zonder dat we daar beperkingen hebben aangebracht met betrekking tot
de aard van de industrie. Te voorzien is toch dat men op het oppervlakte
water straks niet de lozingen van ieder bedrijf zal willen. Nou hebben wij
ooit Hunter Douglas omarmd, dit betekent wel dat als je hier werkgele
genheid van Hunter Douglas vanuit het Rotterdamse komt en het is dui
delijk dat als zij:bedrijven verplaatsen dat het dan alleen maar naar
Oudenbosch zou gebeuren dan zal dat al gauw betekenen dat er onmogelijke
lozingsvoorwaarden worden gesteld omdat het hoogheemraadschap persé
wil voorkomen dat de afvalprodukten vanuit dat bedrijf op de Mark worden
geloosd.
In die zin is het denk ik heel logisch dat het hoogheemraadschap er op
staat dat waar het vroeger ook in de exploitatieopzet was meegenomen
dat het gerealiseerd wordt.
De heer VAN EIJKEREN: Als aanvulling op met name de eerste vraag van de
heer Wijnen. U hebt kunnen lezen dat het doortrekken tot de kruising van
de Oudlandsedijk te maken heeft met het feit dat daar aanwezig is een
controleput en dat het van belang is om de afvoer die vanaf het industrie
terrein wordt ingebracht in de riolering om daar wel een controle op
te kunnen blijven uitoefenen.
Het niet tot dat punt doortrekken van de riolering maar al eerder, dus een
verkorte weg te volgen, zal ogenschijnlijk een besparing zijn maar die
kosten van het doortrekken tot die kruising vallen (in het niet wil ik
niet zeggen) maar komen in ieder geval veel lager uit dan de aanleg van
een extra controlepunt met alle benodigde apparatuur als je een korter
tracé zou volgen. Het is de aansluiting op een bestaande controleput.-
De heer WIJNEN: Ik vind het toch nog een beetje vreemd meneer de voorzitter,
want in de commissie waarvan verschillende van ons deel uitgemaakt heb
ben is teendertijd gesproken over aanleg van een riolering in het ge
bied van de Bornhemweg en de Oudlandweg. En ik kan me herinneren dat de
heer Melisse zei:"En dan gaan we zo ver mogelijk de kant van de Oudlandse
dijk op om daar ook aansluiting van het industrieterrein mogelijk te
maken". Dus als er dan nu nog een stukje dubbel moet, dan verwondert me
dat. Omdat toendertijd was het de opzet al, de gedachte die leefde toen
(ik weet niet of die gerealiseerd is) maar die heeft toen wel bestaan
"dan gaan we zover mogelijk die kant uit en dan sluiten we straks, want
dat is dan niet zover meer, het industrieterrein aan".
Misschien is dat niet gerealiseerd, dat staat me niet bij, maar wel het
idee.
De heer HUIJPEN: Voorzitter, wat ik eigenlijk vragen wilde, zijn er voor