vele bedrijven in het buitengebied in onze gemeente, maar ook in andere gemeenten niet aangesloten zijn op de riolering onverantwoord lozen op het oppervlaktewater. Dit is aan wettelijke voorschriften gebonden. Daarom zouden wij voor willen stellen een nader en gedegen onderzoek te houden in samenwerking met de gevestigde bedrijven en kijken of dat er een oplossing, zoals wij die te berde gebracht hebben, mogelijk is. De heer WIJNEN: Ten aanzien van dit voorstel ook een paar vragen. De riolering wordt getrokken langs de Bornhemweg en wel tot ter hoogte van de Oudlandweg, bijna tot aan de hoogte van de Oudlandweg, terwijl een heel eind in de richting van de Oudlandsedijk, daar ligt inmiddels al een riöleringsleiding. Waarom wordt hij daar niet precies aan het eind ingevoerd en waarom wordt hij nog een heel eind naar voor getrokken tot bijna aan de kruising Oudlandweg. Dat is de eerste vraag, dan de tweede vraag: is het mogelijk dat bedrijven en woningen die langs de Bornhem weg gelegen zijn aangesloten kunnen worden op de persleiding of op de riolering of moet er dan nog eentje alsnog parallel gelegd worden te zijner tijd als die mensen daar behoefte aan mochten hebben? Dan heb ik gezien dat er parallel aan de Oudlandsedijk ook een leiding wordt ge legd aan de noordèlijke kant van de dijk. Er wordt in de Bornhemweg gecombineerd met het fietspad, wij hebben weieens voorgesteld is het mogelijk tussen de terreinen van de terreinen en de Oudlandsedijk om daar ook een fietspad te leggen, in ieder geval verbreding daar te combineren ten behoeve van fietspaden met de aanleg van persleidingen. Als je daar het zaakje toch overhoop haalt dan weet ik niet of je dat niet gelijktijdig mee kan nemen. Er was eerder een heel duur krediet voor, dat heeft men geschrapt en vereenvoudigd, als we dan toch de zaak op z'n kop zetten dan denk ik dat het het overwegen waard is om die za ken te combineren ten ten behoeve van overbrugging daarbij het Jappegat dan knik je dus terug naar de Mark, daar zou je dan misschien wat extra's moeten doen. Maar in ieder geval dat zou ik onder de aandacht willen bren gen en daarna bekijken. De heer VAN EIJKEREN: De vraag van de heer Huijpen of er een goedkopere oplossing mogelijk is. Ja, ik proef eigenlijk in zijn woorden enige twijfel aan de noodzaak van de aanleg hiervan. Ik wil er op wijzen dat de be drijven in de tweede fase van het bestemmingsplan industrieterrein aan de Mark, zoals bijvoorbeeld Hunter Douglas in de grondprijs die zij be taald hebben hiervoor. Zij kunnen deze voorziening simpelweg afdwingen want het heeft onderdeel uitgemaakt van het pakket. In de richting van de bedrijven is een andere opstelling dan hier wordt voorgesteld ei genlijk niet verantwoord te noemen op grond van de afspraken die des tijds bij de grondverkoop onderdeel van de transactie hebben deel uitge maakt. De asfaltverharding waarover u gesproken hebt. Als de plannen zoals die inmiddels ontwikkeld zijn een aantal jaren geleden ontwikkeld hadden kun nen worden dan was het misschien mogelijk geweest. Nu ligt er een mo gelijkheid om bij de aanleg van het fietspad langs de Bornhemweg, fiets paden langs de Bornhemweg in feite hetzelfde idee uit te voeren. In het licht van de eerste opmerking denk ik dat nader onderzoek naar andere oplossingen eigenlijk toch niet aan de orde gesteld zou kunnen worden. De vraag van de heer Wijnen waarom de riolering wordt doorge trokken nu tot de kruising met de Oudlandweg. Daar kan ik niet zo een twee drie op antwoorden, ik denk dat dat een technische verklaring vraagt en daar kan ik op dit moment geen antwoord op geven. Of de woningen zijn aan te sluiten op dezelfde riolering. We weten dat voor het rioleren van de woningen in het buitengebied inmiddels ook een discussie in de commissie heeft plaatsgevonden. Ik neem aan dat er niet straks langs hetzelfde tracé parallel nog eens een keer een riolering moet worden aangelegd. Waarom deze riolering, omdat aansluiting op de pers leiding, waar ook aan gedacht zou kunnen worden ten aanzien van het indu-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 52