-39-
De VOORZITTER: Dankuwel. Met betrekking tot het feit dat dit uitzondering
moet zijn hebt u in de stukken kunnen zien dat ook wij daarnaar streven,
er moesten toen plotseling om die contingenten niet te laten lopen een aan
tal contracten tot stand komen. Daarvan hebben ook wij gezegd dat moet je
toch ook als het om grote contracten gaat duidelijker op elkaar afgestemd
doen. Gelukkig is de enige die eigenlijk niet goed geredigeerd was nou be
reid ons toch tegemoet te komen. We hadden ook met betrekking tot bouw-
plicht niet zo erg veel mogelijkheden maar wat dat betreft kunt u erop re
kenen dat dat in de toekomst wordt voorkomen. Met betrekking tot de rente
vergoeding die is juist gevraagd, niet om aan de algemene dienst ten goede
te laten komen maar om de woningbouw betaalbaar te houden ter plekke. Dus
conform uw voorstel wordt gehandeld.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
12. Voorstel tot vaststelling van een verslag als bedoeld in artikel 5, 2e
lid, van het besluit "tijdelijke bijdrageregeling extra bestuurskosten min
derhedenbeleid gemeenten"
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
13. Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet voor het verrichten
van eeff experimenteel onderzoek naar delokale detailhandels-,ambachten- en dienstenstruc
tuur door het E.T.I.N/53e wijziging gemeentebegroting 1984.
De VOORZITTER: Spijtig genoeg kan ik u nu pas zeggen dat er toch nog een
reactie is gekomen van het E.T.I.N. Het heeft wel wat lang geduurd. Het is
een antwoord op vragen die er zijn gesteld in de commissie algemene en be
stuurlijke zaken, waarin zij zeggen: met u hopen wij dat de voorgestelde
opzet resulteert in een aantal praktisch bruikbare bedrijfssuggesties in
de Oudenbossche situatie. Het is naar onze mening gegeven het experimentele
karakter van het onderzoek niet logisch,noch mogelijk in deze op voorhand
harde toezeggingen te doen. Wel kunnen wij u mededelen dat we begrip hebben
en niet ongevoelig zijn voor het feit dat met betrekking tot de uitvoering
van het onderzoek de voorkeur uitgaat naar een praktijk-gerichte aanpak bo
ven een theoretische benadering.
Dat zij toegevoegd ter informatie.
De heer VIDELER: Zoals door mij reeds is verwoord in de commissie algemene
en bestuurlijke zaken, ben ik er nog niet van overtuigd dat we nu een rap
port krijgen waarmee we potentiële ondernemers uit onze gemeente het zoge
naamde laatste noodzakelijke duwtje, zoals het in het pre-advies staat, te
kunnen gaan geven. Er is geen enkel concreet gegeven bekend op grond waarvan
het in te stellen onderzoek a raison van toch nog 24.700,exclusief BTW
zouden kunnen rechtvaardigen. Er is geen enkele garantie dat door werkzoe
kenden aktiviteiten kunnen worden opgestart die enige kans van slagen zullen
hebben. Nee, ik heb in de ter inzage gelegde stukken gelezen dat een en an
der afhangt van gegadigden die produkt- en markt-ideeën moeten realiseren.
En juist om dat laatste gaat het denk ik. Een rapport, ik heb dat in de com
missie voor algemene en bestuurlijke zaken ook gezegd, dat verzeilt zo snel
mogelijk weer in de kast en daar blijft het dan weer verder bij. Onze frac
tie is van mening dat in plaats van experimentele, en dan met nadruk op dat
laatste woord, informatie, beter een actief beleid kan worden gevoerd. U
kunt daarbij denken aan aantrekkelijke voorwaarden voor het vestigen van
bedrijven op onze gronden, industriegronden bedoel ik dan, of het ondersteu
nen van de plaatselijke middenstand, of het promoten van boomkwekers. Voor
dit soort activiteit en ik denk dat er nog wel een aantal te noemen zijn,
ik noem er maar enkele, zouden we graag het krediet willen voteren omdat
dat toch veel konkreter en veel tastbaarder is en met grotere zekerheid re
sultaten zal afwerpen. Ik miste dat stukje wat u nu net in de aanvang hebt
genoemd. Daarin hoor ik u dan weer zeggen: het resulteert in suggesties geen
harde toezeggingen, het begrip wat opgebracht wordt van die zijde. Ja, ik