-38- Wat voor ons ook een vraagteken isworden de woningzoekenden ingeschreven bij de stichting St. Bernardus in de gelegenheid gesteld deze woningen te huren? De VOORZITTER: Met betrekking tot de huurklassen is het de bedoeling dat die ligt in dezelfde orde van grootte als eerder uit het overleg woning stichting-aannemer was gekomen, van die huurprijs vond inmiddels de woning stichting dat die eigenlijk te hoog was (ƒ380, Die 380,komt dan mede tot stand op grond van het feit dat het aantal is teruggebracht van 34 naar 32. Met betrekking tot de wijze van verdelen, dat is strikt genomen een zaak van de Stichting Huisvesting voor Alleenstaanden. Ik heb begrepen dat ze kontakt hebben met de woningstichting, of die gezamenlijk overeenkomen om dat door de woningstichting te laten doen weet ik niet, de vorm die het Schilderspensioenfonds die ook een aantal woningen hier heeft, gekozen heeft, zou ook een mogelijkheid zijn. Ik neem aan dat ze het niet vanaf Sittard zullen doen, ze zullen het wel van dicht bij doen met het beheer er bij want ik heb eigenlijk begrepen dat de relaties met de woningstichting goed zijn. De heer VAN EIJKEREN: In dit stadium is het zover dat de Stichting Huisves ting voor Alleenstaanden nadrukkelijk heeft uigesproken zodra duidelijk is dat zij verder aan de slag kunnen, in kontakt te treden met de woningstich ting ten aanzien van dit punt, ervan uitgaande dat de woningstichting be reid zal zijn een of andere vorm van samenwerking dus ook de huurders, de toekomstige huurders die bij de woningstichting staan ingeschreven in aan merking te laten komen voor. En bij de woningstichting heb ik begrepen dat de bereidheid er is om met deze stichting daarover van gedachten te wisselen. De VOORZITTER: Daarmee is de 2e vraag van de heer Huijpen beantwoord ook mei betrekking tot de le: nadelen voor de gemeente zijn er niet als het gaat om huursubsidie (huursubsidie is een subsidie van het rijk) nadelen (als u dat wilt noemen zo) als die bewoners aangewezen zouden worden op de algemene bijstandswet of een van de uitvoeringsregelingen, u weet hoe de lastenverdeling daarvan is. Daarvan draagt het rijk 90% en de gemeente 10% en dat geldt natuurlijk ook als er inwoners uit de gemeente een beroep op zouden doen. De heer KLIJS: Voorzitter, is het niet zo of is het niet mogelijk in te bou wen dat de belangstellenden die ingeschreven staan bij de woningstichting een zekere voorkeur hebben? De VOORZITTER: Ik denk op zich wel, ze willen natuurlijk wel zeggenschap houden over die huurders dus ik denk niet dat ze zullen zeggen: wij geven wat dat betreft iedere bevoegdheid uit handen maar we hebben destijds ook met het Schilderspensioenfonds ervaren dat ze wat dat betreft best bereid zijn om toezeggingen te doen. We kunnen in ieder geval heel duidelijk de wens op tafel leggen om de ingeschrevenen van de woningstichting een priori teit te geven omdat het uiteindelijk gaat om het oplossen van de woningpro- blematiek in het werkgebied van de woningstichting. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 11Voorstel tot het intrekken van het raadsbesluit van 17 november 1983 tot verkoop van bouwgrond in het bestemmingsplan Albanc/ 52e wijziging ge meentebegroting 1984 en 11e wijziging begroting 1984 grondbedrijf. De heer HUIJPEN: Meneer de voorzitter, onze fractie is voor terugkoop maar we zouden het college wel willen vragen of die grondverkopen kontraktueel zo geregeld zouden kunnen worden dat dit een uitzondering blijft. We hebben in de stukken gezien dat het bedrijf bereid is een half jaar rentevergoe ding te betalen en onze fractie zou eigenlijk voor willen stellen dat bij deze grondprijs maar voor een half jaar rentebijschrijving wordt bijgeschre ven, omdat er dus al rente verkregen is. De grofld die dus destijds dan Del- tabouw gekocht heeft die zouden we dan eventueel aan kunnen bieden aan de plaatselijke ondernemers.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1984 | | pagina 158