-38-
Wat voor ons ook een vraagteken isworden de woningzoekenden ingeschreven
bij de stichting St. Bernardus in de gelegenheid gesteld deze woningen te
huren?
De VOORZITTER: Met betrekking tot de huurklassen is het de bedoeling dat
die ligt in dezelfde orde van grootte als eerder uit het overleg woning
stichting-aannemer was gekomen, van die huurprijs vond inmiddels de woning
stichting dat die eigenlijk te hoog was (ƒ380, Die 380,komt dan mede
tot stand op grond van het feit dat het aantal is teruggebracht van 34 naar
32. Met betrekking tot de wijze van verdelen, dat is strikt genomen een zaak
van de Stichting Huisvesting voor Alleenstaanden. Ik heb begrepen dat ze
kontakt hebben met de woningstichting, of die gezamenlijk overeenkomen om
dat door de woningstichting te laten doen weet ik niet, de vorm die het
Schilderspensioenfonds die ook een aantal woningen hier heeft, gekozen
heeft, zou ook een mogelijkheid zijn. Ik neem aan dat ze het niet vanaf
Sittard zullen doen, ze zullen het wel van dicht bij doen met het beheer er
bij want ik heb eigenlijk begrepen dat de relaties met de woningstichting
goed zijn.
De heer VAN EIJKEREN: In dit stadium is het zover dat de Stichting Huisves
ting voor Alleenstaanden nadrukkelijk heeft uigesproken zodra duidelijk is
dat zij verder aan de slag kunnen, in kontakt te treden met de woningstich
ting ten aanzien van dit punt, ervan uitgaande dat de woningstichting be
reid zal zijn een of andere vorm van samenwerking dus ook de huurders, de
toekomstige huurders die bij de woningstichting staan ingeschreven in aan
merking te laten komen voor. En bij de woningstichting heb ik begrepen dat
de bereidheid er is om met deze stichting daarover van gedachten te wisselen.
De VOORZITTER: Daarmee is de 2e vraag van de heer Huijpen beantwoord ook
mei betrekking tot de le: nadelen voor de gemeente zijn er niet als het
gaat om huursubsidie (huursubsidie is een subsidie van het rijk) nadelen
(als u dat wilt noemen zo) als die bewoners aangewezen zouden worden op de
algemene bijstandswet of een van de uitvoeringsregelingen, u weet hoe de
lastenverdeling daarvan is. Daarvan draagt het rijk 90% en de gemeente 10%
en dat geldt natuurlijk ook als er inwoners uit de gemeente een beroep op
zouden doen.
De heer KLIJS: Voorzitter, is het niet zo of is het niet mogelijk in te bou
wen dat de belangstellenden die ingeschreven staan bij de woningstichting
een zekere voorkeur hebben?
De VOORZITTER: Ik denk op zich wel, ze willen natuurlijk wel zeggenschap
houden over die huurders dus ik denk niet dat ze zullen zeggen: wij geven
wat dat betreft iedere bevoegdheid uit handen maar we hebben destijds ook
met het Schilderspensioenfonds ervaren dat ze wat dat betreft best bereid
zijn om toezeggingen te doen. We kunnen in ieder geval heel duidelijk de
wens op tafel leggen om de ingeschrevenen van de woningstichting een priori
teit te geven omdat het uiteindelijk gaat om het oplossen van de woningpro-
blematiek in het werkgebied van de woningstichting.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
11Voorstel tot het intrekken van het raadsbesluit van 17 november 1983
tot verkoop van bouwgrond in het bestemmingsplan Albanc/ 52e wijziging ge
meentebegroting 1984 en 11e wijziging begroting 1984 grondbedrijf.
De heer HUIJPEN: Meneer de voorzitter, onze fractie is voor terugkoop maar
we zouden het college wel willen vragen of die grondverkopen kontraktueel
zo geregeld zouden kunnen worden dat dit een uitzondering blijft. We hebben
in de stukken gezien dat het bedrijf bereid is een half jaar rentevergoe
ding te betalen en onze fractie zou eigenlijk voor willen stellen dat bij
deze grondprijs maar voor een half jaar rentebijschrijving wordt bijgeschre
ven, omdat er dus al rente verkregen is. De grofld die dus destijds dan Del-
tabouw gekocht heeft die zouden we dan eventueel aan kunnen bieden aan
de plaatselijke ondernemers.